Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skaffe sponsorer?


sinje

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tror nok dette er et tema som angår flere og det er sikkert flere her enn meg som også har fått drøssevis av avslag fra potensielle sponsorer. Jeg har derfor jobbet målrettet i ca 3år nå for å prøve og forstå hva som er beste måten å kontakte merkevarer og aviser på, og tror jeg nå jeg kan si med sikkerhet at jeg har funnet en metode som faktisk fungerer fro meg. Det jeg mener nå er det viktigst er hvordan innholdet blir blir presentert.

 

I et forsøk på å hjelpe flere har jeg laget en PDF pitch og en email-mal som jeg har brukt med stort hell på både sponsorer og aviser. Ja den er gratis og nei det er ingenting med liten skrift her.  Denne gjør at jeg tror alle kan få til å presentere sine prosjekter på en fantastisk fin måte. Jeg tenkte det derfor kunne være fint å dele det med resten av fjellforum, så jeg legger derfor ved filmen som går gjennom  alt dette og inne på filmen er det også link til powerpointent og mailen. 

 


Om det er noen som har erfaringer med å legge frem prosjektene sine for aviser eller potensielle samarbeidspartnere hadde vært kult å høre deres erfaringer. Eller så hadde det vært kult å høre andres erfaringer rundt temaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1980 tallet planla min kones bror og noen venner en ferietur med dykking som hovedtema. De skulle kjøre fra Grimstad til Kirkenes, korteste vei, og ta kysten sørover. På hjemturen skulle de besøke dykkerklubber, ta opp film og bilder, men det var bare et problem. De var studenter og manglet penger.

De klarte faktisk å fullfinansiere turen pluss at de fikk låne en hel del dykkerutstyr fra Viking gummi i Stavanger. Da de kom hjem var dessverre Viking gummi i Stavanger konkurs og da de skulle levere tilbake utstyret så møtte de bare en vaktmester som ikke hadde noe firma som kunne ta imot utstyret. Han ba dem komme tilbake hvis Viking gummi ble startet opp igjen, men det ble det aldri noe av.

Det burde være mulig, selv i disse korona tider, å få sponsorer til et friluftsstunt, men alle som sponser slike ting forventer å få noe tilbake. Det må nok være litt mer enn en egotripp med svak økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare en som har oppnådd å få sponsorer til sin hobby og det er min svoger, som er en hardcore fluefisker & laksefisker. Jeg tror det bare begynte med å kjenne masse folk i miljøet.  Han fikk vadere , utstyr og reiser til eksotiske plasser med fiffen betalt. Han fikk ikke direkte kontanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode ide'er der. Å skaffe sponsorer er vanskelig. Det meste av turer og prosjekter er gjort fra før. 

Det er noen som tenker annerledes. I stedet for få store sponsorer, så har man mange små. Patreon finansiering er jo veldig i skuddet sånn sett, og jeg betaler selv for å få eksklusive videoer osv fra en fyr. 5 dollar i måneden er lite, men blir det mange nok er det jo en grei inntekt.

Problemet med all slik sponsing er uansett at man gir seg selv et selvpålagt krav om å prestere ett eller anner. Spektakulære bilder, flotte videoer, droneopptak osv, noe som i seg selv kan ødelegge noe av gleden med å være på tur. Det ryktes at en kort skogstur der man setter seg ned på en tue underveis er like verdifull psykisk sett, som en topptur. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du har laget en god video og presentasjon der, det skal du ha kred for. For 4 år siden var jeg selv ute etter å se om noen ville bidra. For at jeg skulle få noe interesse fra de 4 akturene jeg ville samarbeide med, måtte jeg gjøre noen andre ikke hadde gjort, for å klare det ingen andre hadde klart. 

Høres litt enkelt ut.. Men jeg begynte å se hva flere av ambassadørene deres leverte og fant på denne måten ut hva som var temmelig uplyd mark.

Så måtte jeg jo stille noen spørsmål som jeg selv svarte på, Hva vil dere oppnå med en ambassadør? Hva gjøre ambassadørene deres i dag? hvilken målgruppe skal de treffe? Har dere noe KPI dere kan legge frem? osv. 

 

Så skrev jeg først en epost som jeg senere fulgte opp med en telefonsamtale og her var det jo da om å gjøre å selge inn mitt produkt, med bakgrunn i hva som kan være deres behov. 

 

På denne måten, med "penn og papir" (epost og telefon) fikk jeg til et god samarbeid med de aktørene jeg ønsket, for det første var jo dette aktører som hadde produkter jeg brukte fra før, så jeg kan stå inne for kvaliteten.

Det er artig å prate med Leverandører, kommed med forslag på hva man kan gjøre sammen og hva slags rolle man ønsker seg og hva man kan bidra med.

og være en god ambassadør er ikke det samme som å ha mange følgere eller likes i SoMe, Det handler om å bringe kunnskap og erfaringer fra et produkt ut til en målgruppe.

Børge Ausland skriver litt om dette å skaffe sponsorer i ekspedisjons boken sin, der står det noen gode tips, ikke direkte konkret, men nok til at man kan klekke ut en god

idé selv :) Lykke til folkens, og god vinter!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.