Gå til innhold
  • Bli medlem

Furuleik

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er helt fersk når det kommer til skiturer på Hardangervidda (ski generelt) 🙈😅

Jeg har skall bukse og jakke som jeg tror funker bra til forflyttingen. Det jeg lurer på er om dere har tips til hva som bør brukes i camp? 

Dun jakker er jeg litt skeptisk til siden jeg gjerne vil ha mulighet for å bruke den i skogen forran bålet også. Vil ikke at det skal bli svimerker og ta til seg unødvendig med vann. Kom gjerne med tips til bukse eller hva en kan ha under/over. 

Andre tips tas også imot👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På skiturer i fjellet, som stort sett foregår over tregrensa, blir det jo lite skog og bål uansett. Og det er ingenting som slår en tjukk og god og sid boblejakke med hette, så dette er absolutt en god investering. Den behøver ikke være av dun, syntetisk isolasjon varmer omtrent like bra og tåler fuktighet bedre, selv om vekt og pakkvolum ikke er like lav. Det er mye enklere og smette en boblejakke utenpå skalljakka i pauser og i camp enn å begynne å kle av seg for å ta på ullgenser etc.

Skal du i skogen og fyre bål kan du heller bruke en gammel ullgenser og noen rimelige bomullsklær i stedet. Å kjøpe brukt kan være en god idé.

Et annet tips er fotposer som kan trekkes utenpå skiskoene og som går helt opp til knærne.

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (6 minutter siden):

På skiturer i fjellet, som stort sett foregår over tregrensa, blir det jo lite skog og bål uansett. Og det er ingenting som slår en tjukk og god og sid boblejakke med hette, så dette er absolutt en god investering. Den behøver ikke være av dun, syntetisk isolasjon varmer omtrent like bra og tåler fuktighet bedre, selv om vekt og pakkvolum ikke er like lav. Det er mye enklere og smette en boblejakke utenpå skalljakka i pauser og i camp enn å begynne å kle av seg for å ta på ullgenser etc.

Skal du i skogen og fyre bål kan du heller bruke en gammel ullgenser og noen rimelige bomullsklær i stedet. Kjøp brukt.

Takk for svar

Men er det tilstrekkelig hvis en skal sove over eller sitte stille noen timer? Ser for meg at det kan være en fordel og kaste skalljakke når en blir sittende en god stund, eventuelt har slått leir og skal være der for natten. Ser for meg at kanskje parkas kan være et tryggere valg i forhold til å holde seg varm over lengere tid uten aktivitet i bitende kulde. 

Ønsker å kjøpe en jakke som skal holde til det meste og vare i noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunjakker er jo gode og varme og lette i forhold til volum og vekt. De er og rimelig vindtette kontra en ullgenser. 
På fjellet blir det som regel ikke så mye bål. Men det er jo greit å ha noe du kan bruke i lavere terreng også.
Jeg har tittet litt på en jakke/parkas fra Tierra. De er foret med ull istedenfor dun eller syntstoff. 
https://tierra.se/produkt-kategori/herr/material-herr/ull-material-herr/ De som heter Belay Parkas eller Jacket.  Dog ikke til salgs i Norge så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furuleik skrev (7 minutter siden):

Men er det tilstrekkelig hvis en skal sove over eller sitte stille noen timer? Ser for meg at det kan være en fordel og kaste skalljakke når en blir sittende en god stund, eventuelt har slått leir og skal være der for natten. Ser for meg at kanskje parkas kan være et tryggere valg i forhold til å holde seg varm over lengere tid uten aktivitet i bitende kulde. 

Ønsker å kjøpe en jakke som skal holde til det meste og vare i noen år. 

En sid og isolert jakke med hette, om man velger å kalle det parkas eller boblejakke, hjelper mye. I tillegg kan man, hvis det er tørt, ta med soveposen ut og bre over seg hvis man vil sitte ute på kvelden. Fotposer, som jeg har nevnt ovenfor, hjelper også mye.

En isolert fjellduk kan også være en idé, selv om jeg ikke har noen erfaring med disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (23 timer siden):

En sid og isolert jakke med hette, om man velger å kalle det parkas eller boblejakke, hjelper mye. I tillegg kan man, hvis det er tørt, ta med soveposen ut og bre over seg hvis man vil sitte ute på kvelden. Fotposer, som jeg har nevnt ovenfor, hjelper også mye.

En isolert fjellduk kan også være en idé, selv om jeg ikke har noen erfaring med disse. 

Skaj få sjekket litt mer ut jeg da👍det er absolutt mulig med jervenduk og sovepose, men hadde håpet å finne en god jakke som i utgangspunktet ville holde varmen alene. Jakken jeg ser etter kommer til å bli brukt på forskjellige turer men er viktig for meg at den skal tåle ordentlig kulde og vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bestemmer deg for dunjakke kan jeg absolutt anbefale mountain equipment k7. Knalljakke som garantert holder deg varm. Av syntetiske alternativer har du blant annet rab photon pro jacket eller arcteryx atom ar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (45 minutter siden):

Hvis du bestemmer deg for dunjakke kan jeg absolutt anbefale mountain equipment k7. Knalljakke som garantert holder deg varm. Av syntetiske alternativer har du blant annet rab photon pro jacket eller arcteryx atom ar. 

Takk for tips, dun tror jeg det ikke blir med tanke på at den vil også bli brukt rundt bålet og er litt skeptisk til det. Men syntes rab og arcteryx så litt tynne ut🤷‍♂️ føler meg litt usikker på hvor varme disse blir stillesittende i lengden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har disse selv, regner jeg med at de vil holde ned til en god del minusgrader. De har omtrent dobbelt så mye isolasjon som atom lt, som jeg selv har, og den holder meg varm ned til rundt 0 grader med baselayer og mellomlag. De er også ganske romslige i passformen, så skulle det knipe på skal det gå fint å supplere med både ett og to ekstra mellomlag under. 

Forøvrig støtter jeg ketilring sitt forslag om å heller bruke en ekstra ullgenser eller to + en billig jakke på båltur. Over tid med mye bålfyring vil du nesten garantert oppleve svimerker i en jakke. Ull er naturlig flammehemmende. Da ville jeg heller tatt en billig bomullsjakke over. Ikke så ille å få svimerker i den kontra en flonka ny jakke til flere tusen. 

Synes ihvertfall jeg 😂

 

Endret av KS10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furuleik skrev (4 timer siden):

Takk for tips, dun tror jeg det ikke blir med tanke på at den vil også bli brukt rundt bålet og er litt skeptisk til det. Men syntes rab og arcteryx så litt tynne ut🤷‍♂️ føler meg litt usikker på hvor varme disse blir stillesittende i lengden... 

Det er ytterstoffet som avgjør om jakken tåler gnister eller ikke, om det er dun eller primaloft som isolerer spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (21 minutter siden):

Det er ytterstoffet som avgjør om jakken tåler gnister eller ikke, om det er dun eller primaloft som isolerer spiller ingen rolle.

Du sier noe der, har bare sett for meg typiske dunjakker jeg🙈

Får nok bare leite litt og prøve litt forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (40 minutter siden):

Det er ytterstoffet som avgjør om jakken tåler gnister eller ikke, om det er dun eller primaloft som isolerer spiller ingen rolle.

Kan føyes til at konsekvensene ved små hull er langt verre på dun enn med syntetisk fyll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne imot konkrete forslag, gjerne med link. 

foroll skrev (6 minutter siden):

Kan føyes til at konsekvensene ved små hull er langt verre på dun enn med syntetisk fyll.

Som du påpeker, dun blir nok uaktuelt. Håper å kunne finne én jakke som jeg kan legge litt ekstra penger i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alltid det er mest fleksibelt med to tynnere mellomlagsplagg enn et tjukt et.

På vinterfjelltur har jeg derfor som regel med en tjukk ullgenser, Devold Svalbard/Nansen evt. tynnere Ulvang Rav, og en Bergans primaloft-jakke med hette (tror den heter Bispen). Førstnevnte veier omtrent 1 kg og sistnevnte rundt 400g. Primaloft-jakka ligger lett tilgjengelig øverst i sekk/pulk, og jeg tar den på hver gang jeg stopper for å slå telt, ta en liten pause, isfiske på veien, eller andre ting. Da er det utrolig godt med et varmeplagg som er vindtett og som man kan ha på utenpå ytterjakka, selv om den ikke er like varm som en tykk dunjakke. Når jeg har slått opp teltet kryper jeg inn, tar av primaloftjakke og ytterjakke, og på med tjukk ullgenser. Da tørker ulltrøya fort opp, og jeg er varm og komfortabel. Inne i et telt trenger man ikke vindtett jakke, og da er en tjukk ullgenser mye mer komfortabelt enn å sitte som Michelin-mannen i tjukk dunjakke. Skal jeg ut for å fiske tar jeg på primaloft-jakka utenpå ullgenser, og det er som regel mer enn varmt nok. Og skulle det bli bålkveld i skogen er genseren fin å ha. Jeg liker denne løsningen best.

Fotposer er kanon. Jeg har Helsport sine image.png.ad0714a81edfb172b8f878b4147b6922.png

Jeg har klipt ut bit av liggeunderlag og har i bunnen, og jeg har kjøpt de store nok til å få utenpå skisko. Flott for å bakse i snøen i forbindelse med leiretablering. Og om jeg bare skal en kort tur ut av teltet bruker jeg disse med kun ullsokker og ulltøfler inni.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så bruker jeg sjelden isolasjonsplagg til forflytning eller i aktivitet. Selv på skiturer i Finnmark i -25 med pulk har jeg stort sett superundertøy (type brynje) + bambusull "undertøy" og evt en tynn luftig genser over under skalljakke. i Camp er det riktignok på med en del mer isolasjon. Jeg bruker en del luftige gensere/innerbukser og jakker og bukser med primaloft. Er veldig gladi en jakke fra Helsport som jeg tror er utgått modell. Billig og varm med syntetisk fòr. Blir stadig mobbet for utssendet, men bryr meg lite. Turtøy skal for min del kun ha funkjson. At de er billige og ikke ser speesielt bra ut gjør at jeg kun bruker de på tur og dermed ikke er spesielt forsiktige med dem ifht bål osv heller. 

Luftige gensere (jeg bruker helst ikke ull pga allergi): 

 

17834227_10154214919000194_3303967212191144665_o.thumb.jpg.88580fb549bac5130163775a53c3848a.jpg


Billig primaloft-jakke og bukse: 
 

Drilling a hole in the ice


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.