Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Equipment Glacier Expedition vs Marmot CWM MemBrain


idaklebu

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg en pose som jeg er skikkelig god og varm i  en vinternatt, men også kommer til å bruke både høst og vår. Valget står nå mellom Mountain Equipment Glacier Expedition & Marmot CWM MemBrain.

Jeg er en skikkelig frysepinn og vil gjerne høre fra andre, gjerne kvinner, om noen har erfaring med disse to soveposene. Jeg har en RAB Ascent 700 med C-temp. på - 5, men jeg fryser allerede litt i pluss 10 i dén posen...

Jeg har sett og kjent på begge de aktuelle i butikk og er ikke i tvil om at Marmot er varmere, men den er eg. altfor lang for meg som er 1,60 og kanskje litt i overkant supervarm da jeg ikke har noen planer om å sove ute i -20.

Jeg skal bruke den nye posen i hengekøye og kanskje en natt i ny & ne under stjernehimmelen så noe fukt må den jo tåle og det gjør jo Marmot'en.

For meg er det også veldig viktig å velge et merke som tar dyrevelferd og bærekraft på alvor og her virker Mountain Equipment best.

Noen erfaringer?

Kan også være åpen for andre poser om de oppfyller kravene mine ;-)

 

Endret av idaklebu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glacier serien til ME har 1500mm vannsøyle, så de tåler litt fukt de også. Jeg har både en pose fra Glacier serien og så har jeg en Marmot Col(modellen under CWM). 
 

Marmot posen er super varm og tror å gå opp til CWM modellen blir for varmt. 
 

Hvis du er 160 ville jeg heller ha fokusert på å finne en pose som er til din lengde, det vil hjelpe deg mye mer i forhold til å varme opp posen. For mye rom å varme opp tilsvarer fort en kald sovepose. 

Endret av Dutton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Marmot CWM regular lengde og den er skikkelig god og varm. Men jeg er 1,74 og jeg vil tro posen blir for altfor lang for 1,60. 

Mountain Equipment Glacier Expedition skal finnes i en short-utgave (opptil 1,70) hvis du klarer å finne noen som har den på lager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Glacier Expedition i damemodell regular (jeg er 167) og ville heller prøvd CWM. Jeg synes nakkekragen på M.E posen var skuffende tynn og dvask. I tillegg synes jeg det var lite dun lags glidelåsen og i fotenden. Samtidig har jeg hørt mye positivt om den, så det er helt klart individuelt hva man vektlegger.
Tror begge posene vil være bra nok
Du kan jo prøve å legge en dunjakke i bunn av posen dersom du prøver CWM? 
Jeg har en pose som er ganske lik CWM og jeg blir ikke for varm i 0 grader :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjelltrolla skrev (5 timer siden):

Jeg har prøvd Glacier Expedition i damemodell regular (jeg er 167) og ville heller prøvd CWM. Jeg synes nakkekragen på M.E posen var skuffende tynn og dvask. I tillegg synes jeg det var lite dun lags glidelåsen og i fotenden. Samtidig har jeg hørt mye positivt om den, så det er helt klart individuelt hva man vektlegger.
Tror begge posene vil være bra nok
Du kan jo prøve å legge en dunjakke i bunn av posen dersom du prøver CWM? 
Jeg har en pose som er ganske lik CWM og jeg blir ikke for varm i 0 grader :) 

Hvilken pose har du? Er det en du ville anbefale til den bruken jeg beskriver?

Ja, jeg synes også M.E. posen sin nakkekrage virket tynn da jeg kjente litt på den i butikk. 
Har forstått at M.E.- posen har blitt forbedret i år, vet du om det var den forbedrede utg. du prøvde?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idaklebu skrev (2 timer siden):

Hvilken pose har du? Er det en du ville anbefale til den bruken jeg beskriver?

Ja, jeg synes også M.E. posen sin nakkekrage virket tynn da jeg kjente litt på den i butikk. 
Har forstått at M.E.- posen har blitt forbedret i år, vet du om det var den forbedrede utg. du prøvde?

 

Den heter Sea to Summit Alpine ApIII, med t-lim på -40. Tjukk og god nakkekrage. Ytterstoffet er mye tynnere og virker skjørere enn på M.E posen, men er laget i noe som heter Nano Shell (https://seatosummitusa.com/blogs/technical-features/nano-shell), som er litt vannavstøtende. Til gjengjeld er det impregnert dun. Jeg har ikke prøvd den selv under åpen himmel, kun i telt. Vil tro den tåler det fint, så lenge det ikke regner ;)
 

Det var siste utgave av M.E posen jeg prøvde :) 

Si fra hva du ender opp med! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ME Glacier expedition regular, og er veldig lav (1,6m) og den føles omtrent riktig. Er dog mann. Jeg ville også som de andre har sagt prøve finne en pose som er riktig lengde. Har ikke prøvd posen ute enda, bare på soverommet, men kan kommentere at glidelåsen er vanskelig. Jeg kjøpte også til billig peng på addnature. Marmot CWM membrain er vel en 5k spenn dyrere. Og gåsedun. Ville trodd den er mye varmere. Har erfaring med ME Glacier 300 i sommer, i rundt +4 grader, der den skulle ha holdt til 0/-2 grader, og den holdt ikke mål. Jeg sov i foster stilling. Tror ME poser som regel holder ikke mål, man må beregne en del ekstra grader på de, gjerne 5-10 grader.  Men billige på addnature, derfor har jeg kjøpt ikke bare Glacier Expedition, men Glacier 700, Glacier 300, og en 800 variant (husker ikke navnet). Bare kjøpere varmere enn til mit formål. Er dog andedun, og som sagt mye billigere en skikkelig gåseduns poser. De holder ikke helt mål, men man kjøper bare desto varmere pose. Har tenkt og bruke Glacier 700 posen til sen-sommer høst for eksempel, eller tidlig vinter. Selv om det står -6 t-comf, -13 t-lim. De temperaturene er i hvertfall bare tull. Ditto de temperaturene som oppgis på websiden (good nights sleep). Du må plusse på en god 10 grader på ME poser, ellers er de greie (for å være relativt billige poser!). Veldig behagelig også, hvis du klarer dra igjen glidelåsen.

Jeg har sovet ut i circa -26 blå i halv-dårlige poser, og tenker at ME Glacier expedition klarer -15 til -20 nokså greit. Men hvis du er frysepinne, og skal sove ut i de temperaturene, heller spar opp og kjøpe en verstings pose som CWM Membrain eller Western Mountaineering Bison, betal de 12k-14k spenn, og heller svette litt for mye. Nå er det ikke mange steder i Norge det blir -26 lenger desverre... 10 år siden kanksje. Nå er det rundt 0 grader der jeg pleide å telte, da for 10 år siden var det -26. Mindre snø og mindre pudder! Det trengs kanksje ikke lenger en verstingspose lenger. For ultimate frysepinner, så finnes det feathered friends, som lager poser som er god til -60. Ifra USA da.

Jeg tenker hvis du skal bare sove ute i hengekøye, og ned mot -10, så må en ME Glacier Expedition holde massevis. Og du kan få kjøpt i short eller regular til billig peng på addnature. Marmot CWM Membrain og WM Bison er beregnet på temperaturer ned under -20,-30. De er også vel en 7-9 tusen kroner dyrere.

Endret av squidman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/25/2020 at 8:02 PM, fjelltrolla said:

Den heter Sea to Summit Alpine ApIII, med t-lim på -40. Tjukk og god nakkekrage. Ytterstoffet er mye tynnere og virker skjørere enn på M.E posen, men er laget i noe som heter Nano Shell (https://seatosummitusa.com/blogs/technical-features/nano-shell), som er litt vannavstøtende. Til gjengjeld er det impregnert dun. Jeg har ikke prøvd den selv under åpen himmel, kun i telt. Vil tro den tåler det fint, så lenge det ikke regner ;)
 

Det var siste utgave av M.E posen jeg prøvde :) 

Si fra hva du ender opp med! 

Er ikke Sea to Summit et Australsk selskap? Jeg er jo selv halvt australer, og ville holdt meg langt unna Australske produkter når det gjelder soveposer. Sea-to-Summit lager jo derimot veldig gode drybags. Men Australere har ikke peiling på utstyr når det gjelder kaldt vær, sove ute osv, skikkelig vinter. Jeg snakker fra erfaring. Tror min bror har en del Sea to Summit soveposer, som hålder så vidt mål i rundt 0 grader. Jeg ville holdt meg til godkjent produsenter av soveposer som Western Mountaineering, Mountain Equipment, RAB, Marmot, osv. Ikke Helsport eller Mammut/Angjungilak! De norske duger heller ikke! Hold deg til de anerkjente! Mulig jeg misforsto der, at det er en Mountain Equipment pose hun snakker om. Hold deg uansett unna Sea to Summit poser, eller Big Agnes, og andre billig merker!

Endret av squidman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Valget falt på  Mountain Equipment Glacier Expedition. Sov i skogen i natt, i hengekøya mi, Hennessy Expedition Asym, på et bamse underlag + eggekartong- underlag + reinskinn. Var nok -1 gjennom natta. Våknet god og varm i halv- ni- tiden i nydelig trollskog badet i tåke og med skimt av sol bak det hele.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.