Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan forbereder man seg til å krysse Hardangervidda på ski?


northern_fov

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å sette meg mål om å krysse Hardangervidda på ski innen våren 2022 (Finse->Haukeliseter). Motivasjonen er først og fremst å komme i bedre form men i tillegg har jeg hatt lyst til å gjøre dette en stund. TIl nå er erfaringen 1-2 netters i relativt snille forhold. Hva slags forberedelser burde jeg gjøre i tiden fremover både rent fysisk og utstyrsmessig?

Utstyr jeg har som jeg tror burde duge:

  • Telt: Fjellreven Abisko Dome 2
  • Underlag: Exped Downmat UL Winter
  • Sovepose: Rab Neutrino 800 (Dun)
  • Ski: Åsnes Amundsen
  • Stormkjøkken: Trangia m/ multifuel
  • Garmin Fenix 5x GPS klokke

Utstyr jeg ikke har som jeg vet jeg må ha:

  • Pulk og pulkdrag
  • Vindsekk

Utstyr som jeg ikke har som jeg er usikker på om jeg trenger

  • Garmin InReach eller lignende
  • Ekstra tykk dunjakke
  • Ekstra isolrende skisko (BC Magnum binding)
  • Ekstra teltstenger (Abisko Dome tar 2 stangsett)

Alle innspill = ❤️

Endret av northern_fov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inreach kan anbefales som en trygghet for deg og dine der hjemme. Det er gull å kunne kommunisere så man slipper å utløse seaking ved

forsinkelser i turen osv. Jeg har sett folk på finn leie ut inreach om man ikke ønsker å kjøpe. Men jeg kan anbefale å kjøpe. Jeg kjøpte den første de laget før Garmin kjøpte opp selskapet Delorme. Den er 4-5 år gammel og fungerer flott ennå. Har hatt mye gleder av den og sånn sett ble det en god investering. 

Og dunjakke er vel alltids fint 😄  Den er rask å ta på seg hvis man skal ta en rast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har en fornuftig innstilling til denne turen og behov for utstyr, så dette kommer til å bli bra. Det viktigste jeg ville brukt tid og ressurser på nå er å ta flere helgeturer og gjerne langhelger for å bli vant til vinterfriluftslivet. Da finner du også raskt ut om utstyret du har holder mål eller om noe må forbedres. Dette gir deg verdifull kunnskap om det å gå med pulk, bruke brenner i kulda osv..
En dunjakke vil jeg absolutt anbefale. Veldig fint både å trekke utenpå i pauser og ikke minst bruke i leir. Ellers trenger du et par gode votter, gjerne slike som har en yttervott en innervott. Da er det enklere å regulere i forhold til temperatur. Ofte holder det med tynne ullhansker og yttervott når du går, mens hele votten kan brukes i leir når aktivitetsnivået er lavere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (12 timer siden):

Hva slags forberedelser burde jeg gjøre i tiden fremover både rent fysisk og utstyrsmessig?

Dra på turer. finne ut hva som funker og hvordan. Bygge rutiner og erfaring, slik at ting sitter når de må funke.

Om det ikke er forhold til å gå med pulk, gå noen turer hvor du trekker dekk osv. Når det er forhold til det, ta flere  helgeturer hvor du går med pulk og overnatting i tel (telt/camp rutiner på vinter).

Sitter navigering med utfordrende værforhold/sikt, eller er dette noe som kan øves på? 

Osv. osv., beste trening er å øve på det man skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Downmat UL Winter er ganske kald, jeg ville derfor tatt med en Mammut Bamse liggeunderlag i tillegg til å legge oppå, det gir i dessuten litt ekstra sikkerhet i tilfelle Downmat skulle punktere.

Er du opptatt av å spare vekt/plass kan du ta barneversjonen. https://www.speidersport.no/produkt/mammut-bamse-junior-skumunderlag-til-barn/ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gode tilbakemeldinger!

Terka skrev (1 time siden):

Sitter navigering med utfordrende værforhold/sikt, eller er dette noe som kan øves på? 

Godt poeng. Jeg har navigert lite med kart/kompass selv om jeg nesten alltid har det med. Gått mest etter GPS. Her må det øves.

Arcticpeak skrev (1 time siden):

Exped Downmat UL Winter er ganske kald, jeg ville derfor tatt med en Mammut Bamse liggeunderlag i tillegg til å legge oppå, det gir i dessuten litt ekstra sikkerhet i tilfelle Downmat skulle punktere.

Har et bamse liggende så det er et godt innspill.

Hvordan er det med langfeller, er det et behov?

Gjennomgående fra tilbakemeldingene er at jeg må øve, så da er pulk det første jeg må anskaffe

Har oppdatert opprinnelig post med at jeg har Rab Neutrino 800 sovepose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (På 21.10.2020 den 11.59):

 

Hvordan er det med langfeller, er det et behov?

 

Ja, i løssnø fungerer kortfeller og pulk dårlig. I tillegg skader det ikke å trekke litt pulk først, så kroppen får tilpasset seg. Både muskler/sener og om skoa eventuelt gnager og steder må polstres.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (På 20.10.2020 den 20.45):

Jeg har lyst til å sette meg mål om å krysse Hardangervidda på ski innen våren 2022 (Finse->Haukeliseter). Motivasjonen er først og fremst å komme i bedre form men i tillegg har jeg hatt lyst til å gjøre dette en stund. TIl nå er erfaringen 1-2 netters i relativt snille forhold. Hva slags forberedelser burde jeg gjøre i tiden fremover både rent fysisk og utstyrsmessig?

Utstyr jeg har som jeg tror burde duge:

  • Telt: Fjellreven Abisko Dome 2
  • Underlag: Exped Downmat UL Winter
  • Sovepose: Rab Neutrino 800 (Dun)
  • Ski: Åsnes Amundsen
  • Stormkjøkken: Trangia m/ multifuel
  • Garmin Fenix 5x GPS klokke

Utstyr jeg ikke har som jeg vet jeg må ha:

  • Pulk og pulkdrag
  • Vindsekk

Utstyr som jeg ikke har som jeg er usikker på om jeg trenger

  • Garmin InReach eller lignende
  • Ekstra tykk dunjakke
  • Ekstra isolrende skisko (BC Magnum binding)
  • Ekstra teltstenger (Abisko Dome tar 2 stangsett)

Alle innspill = ❤️

Hei!

 

Noen innspill. Et oppblåsbart liggeunderlag kan bli kaldt på vinteren, da luften inni blir iskald hvis det ligger direkte på snø. Jeg ville sett på mulighetene for og ha et bamseunderlag og kombinere med. Hvis du har plass og kapasitet er et reinsdyrskinn behagelig, dette er vel skinnet som holder deg varmest. 

 

Videre bør du bygge deg opp et erfaringsgrunnlag. Mens du venter på vinter er det greit og få på plass litt "teori". Det er flere gode podcaster, bla. utestemmer og turistforeningen har flere gode episoder om friluftsliv vinterstid, med masse gode tips. På biblioteket kan du finne boka til Børge Ousland, "Ekspedisjonshåndboka". Denne er full av gode tips.

 

Det er lurt og ha med seg en spade. Ta deg en kveld og to der du på forhånd øver på og grave en god snøhule eller og grave deg ned som plan B hvis du er uheldig. Veldig greit og ha testet dette før turen, så vet du hvordan det fungerer og hva du skal være obs på. 

 

Hvis du belager deg på kart og kompass må du ha god øvelse i dette. Det er mindre holdepunkter og navigere etter vinterstid, og terrenget er ofte flatet ut pga. snø og høydekurver er vanskeligere å lese. Du kan også oppleve whiteout med minimal sikt. Lurt og kombinere med GPS.

 

Fysisk vil du nok klare deg helt fint med så lang tid til opptrening. Bruk tid på og teste ut utstyr, og få erfaringer. Fortsett med noen helgeturer i fint vær før du tester deg på en tur i dårligere vær. Når jeg skulle prøve meg på vinterturer i drittvær for og få erfaring startet jeg med dette på plasser der det var kort retrett til bil eller hytte. Det var en god trygghet i begynnelsen til kunnskapen ble bedre. 

 

Lykke til

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Gått omtrent den turen som sommertur, men ulike andre sløyfer om vinteren på Nordlige Hardangervidda pgr av retur til hytta i Nordfjella. 

Jeg er godt fornøyd med Paris sklibrettet som pulk med fast drag - ikke taudrag. Vidda er noe kupert ved Finse - alt etter rute, men ellers ikke så ille. Du kan leie pulk, hvis du vil prøve det først!!

Snøspade er viktig til bla. koke/sittegrop i fortelt ("kuldegrop"), og sikkerhet. Er ikke kjent med teltet ditt, men Fjellreven er jo OK kvalitet.  Bruker selv tunneltelt. Bamseunderlag som sikkerhet og supplement til Downmat og til å sitte/knele på under ulike andre aktiviteter: Matlaging, graving, pakking mm. God varm sovepose, suppler evt med fleece innerpose eller 2-poser-i-en. 

Langfeller er bra, så kan du gå opp en vegg med pulk. Eller hvis det er skare - glatt! Dun- eller fiberjakke er fin å ta utenpå ved telt oppsetting og i leir. Jeg hører til dem, som mener at varme bukser er vel så viktig! Derfor har jeg selv et par fiber "Michelin"bukser. Se på inuitterne: ofte lite på overkroppen, men heftige rein eller isbjørnbukser! Fysiologisk er beina 2 store sylindre med mye overflate (cm2) , som stikker ut av den kompakte overkropp, hvor mange indre organer holder varmen.

Du har ikke nevnt skibindinger og -støvler? Så lenger du er i bevegelse er det som regel bra med føttene, men til telting/leir er et par store fotposer med isolerende innersåler veldig komfortable i leiren. Kan være hærens avlagte, Helsport eller Neos. De siste har såler, så man faktisk kan gå langt med dem.

Du har ikke nevnt årstiden? Vidda kan være tøff og kald! Jeg har vært på vinterturer fra slutten av januar, når dagene er blitt litt lengere til påske - faktisk en tur ca. 20 mai på Vidda forrige år. Og en påske med nattemp på -22 C. Sol om dagen, så jeg bare gikk i stillongs.

Tren litt med pulk/dekk og øv navigasjonen. Og sjekk værmeldingen. 3-døgnsprognosen pleier å være rimelig presis. Lover de mye vind, kolonne kjøring og stengte veier over Vidda, så ha en plan B i mindre værhardt område. Hvis du først er ved Geilo kunne de være Hallingdalsløypa Nord- eller sør. 

Elgen

 

04042015756.thumb.jpg.5975f1d4679128d0b256417a7e6b5dc8.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gå Finse - Haukeliseter sist mars som førstereis, men valgte å dreie mot Haugastøl igjen da jeg dro fra Stigstuv pga vær, lengde og tid ble det samme totalt sett. 

Forberedelser og utstyr som var gull verdt for min del var:

- tykk dunjakke, godt å bare dra på seg under stopp og i leir. 

- selvfølgelig lange teltplugger, men bandt opp et farget tynt tau i de med karabinkrok slik at de var lette å finne igjen i snøen. 

- valgte å investere i en sleeping bag, ikkenoe must, men Gull verdt, ferdig seng og ferdig nedpakket. Lå på toppen med lett tilgjengelighet for dunjakke og småting i lommene. 

- ekstra trinse for stavene

- brenneren tok kvelden så ved neste tilsvarende tur så blir det en reservebrenner med. 

- tok noen treningsturer lokalt i dårlig vær, fint å få erfaring på oppsett av telt osv i møkkavær samt øving på brenner osv. 

- tisseløsning i telt, kjipt å forlate varm pose og ut. 

- fotposer fra Helsport med TYKK innersokk / sko i ull. 

- led lys slynge fra Nille til 40kr for lys i telt. 

- drikkeflaske med stor åpning ift at den ikke fryser igjen. 

- telt ferdig med stenger i liggende i en skipose på toppen av beddingen. Svosj, svosj så er teltet oppsatt med ferdig seng inne.

- mohairfeller i kun i smøresonen er feste i massevis for min del ved vanskelige forhold. Ved blåswixføre er det overlengent vs feller ift glid og turopplevelse på skien. 

Ellers gikk jeg med Parispulk med stivt drag og 25l Fjellpulken sekk. Hadde da mulighet for å bevege meg fra leir uten pulk samt lett tilgjengelig utstyr i sekk ved småstopp. 

Ikkenoe av dette er nytt, alt kan leses opp, men du verden så mange småting man finner ut på forhånd ved å ta noen småturer slik at du gjør deg erfaring på hva som passer for deg. 

 

 

Endret av Brennern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda er et veldig fint turområde, skikkelig høyfjell, samtidig som det er vidde nok til å være fysisk overkommelig. Det kan også være et veldig værutsatt område så tenk godt gjennom en del sikkerhetsaspekter. Tenk litt "hva gjør jeg hvis sånn eller sånn skjer?"

Å slå oppå telt i sterk vind er noe helt annet enn å slå det opp i godvær. Prøv deg frem hjemme og gjerne på en forblåst dag. Planlegg hvordan du skal gå frem fra du tar teltet ut av pulken til det står ferdig bardunert og klar til innflytting. Personlig opplever jeg kuppeltelt som litt mer krevende enn tunneltelt i vind. 

Bli godt kjent med brenneren din. Tenn den mange ganger hjemme før du drar på tur. Tenn den gjerne en gang eller to hver dag de siste ukene før turen. Bli kjent med hvordan den opptrer i det den går tom for drivstoff, skjer det noe med utseendet på flammen? Kan du bytte drivstofflaske og så tenne brenneren uten ny forvarming? Om ikke, hvor lenge må du vente for at brenneren kjøler seg ned før du kan forvarme på nytt? Hvordan er brenneren å tenne når den er iskald, eks rett fra fryseren? 


1629612438_Dovrefjell10-15april132.thumb.jpg.7b65290c74cd8833b800031a542c0f2e.jpg

Endret av Gisle Uren
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- tren på å sette opp teltet i mye vind

- Ta med reserveprimus

- snøspade er ett must

- snuplugger til teltet

- to termoser til vann

- Ett varmt oppblåsbart og ett skumunderlag

- Ta med nok drivstoff og mat til noen dager værfast. 
- Etter lange dagsetapper kan det vøre vanskelig å spise nok. Potetgull, sjokolade og ølpølser er gull

- liten lekespade til snøsmelting. 
- fotposer med kardanger som teltsko er topp. 
- vaselin og zinksalve til å smøre røva med. 
- vindsekk eller jervenduk til pauser og nødbivuakk. 
- sitteunderlag til å ha beina på i kuldegropa. 
- Fordel med ferdig oppslått primus på primusplate. Fyll opp tanken før du begynner en ny etappe. 
- liten klut til å ha i lomme til å tørke dugg fra brillene. 
 

Endret av fiskekongen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige innspill. Oppdatert utstyrsliste med de viktigste manglene følger:

Bo/Sove

  • Telt: Fjellreven Abisko Dome 2 m snøplugger
  • Sovepose: Rab Neutrino 800 (Dun)
  • Underlag: Exped Downmat UL Winter
  • Underlag: Bamse
  • MANGLER: Arctic bedding

Ytterklær/sko

  • Bergans skalljakke (usikker på modell)
  • Isolert ski-bukse
  • Soft-shell turbukse
  • Helsport fotposer
  • Dunvotter
  • Tynnere handsker
  • Bjønnefisse-lue
  • Tynnere lue
  • MANGLER: Tykk dunjakke
  • MANGLER: Mer robuste fjellskisko

Klær på kroppen

  • Brynje superundertøy m/netting
  • Teknisk superundertøy
  • Ullsokker
  • Ullgenser

Transport

  • Åsnes Amundsen m/BC Magnum bindinger
  • MANGLER: Pulk og pulkdrag

Kjøkken

  • Stormkjøkken: Trangia m/ multifuel
  • Nalgene drikkeflaske m/"isolasjon"
  • Thermos
  • MANGLER: Reservebrenner
  • MANGLER: Primusplate

Navigasjon

  • Garmin Fenix 5x GPS klokke
  • Kompass + kart
  • MANGLER: Garmin InReach

Elektronikk

  • Powerbank
  • MANGLER: Led-lysslynge

Hygiene og dass

  • MANGLER: Tisseflaske

Annet

  • Snøspade
  • MANGLER: Vindsekk
  • MANGLER: "Snø-kost"
  • MANGLER: Bitteliten gravespade

Oppsummert mangler

  • MANGLER: Arctic bedding
  • MANGLER: Tykk dunjakke
  • MANGLER: Mer robuste fjellskisko
    • Har et par fjellskisko men vil tro at de ikke vil duge på en slik tur, mest med tanke på kulde. Hvor "hardcore" må jeg gå her?
  • MANGLER: Pulk og pulkdrag
    • Tipper jeg går for Fjellpulken transporter
  • MANGLER: Reservebrenner
    • Funker gass eller er flytende anbefalt
  • MANGLER: Primusplate
  • MANGLER: Garmin InReach
  • MANGLER: Led-lysslynge
  • MANGLER: Tisseflaske
  • MANGLER: Vindsekk
  • MANGLER: "Snøkost"
  • MANGLER: Bitteliten gravespade
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gjennomgangen av utstyrslista disse hadde for tur over Grønland kan gi deg noen fine tips om ting og tang: http://prosjektutstyr.blogspot.com/2006/10/tilbakemelding-p-utstyr-av-bernt-inge.html

Samt dette intervjuet Randulf Valle gjorde med Bengt Inge Rotmo i 2018 er verdt noen refleksjoner mtp vintertelting: https://www.klikk.no/side3/friluftsliv/nar-nettene-blir-kalde-4447747

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av når på våren (nattetemperatur) er jeg usikker om jeg ville nøyd meg med kun Rab Neutrino (Rab Sleep limit: -22 C), jeg brukte Western Moutainering Kodiak (produsentens rating: - 18 C) sammen med Halite Overbag (legger til 14 grader) i Jotunheimen jula 2019. Har også opplevd nattetemperaturer på -18 C i begynnelsen av mai i Jotunheimen 

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/sleeping-bag-down-cold-weather/rab-neutrino-800

Lokasjonene og årstidene jeg refererer til er selvsat ikke den samme som Hardangervidda og gir ulike forhold, men er ment som en pekepinn på at du bør sjekke værmeldinger og litt statistikk

Her er statistikk fra Sandhaug (Hardangervidda):

image.png.2578ceec13ce018e2c4eca806bfedc6e.png

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med nesten nye Alpina Traverse, en relativt rimelig fjellskisko. Svært god komfort for min fot og varme nok for meg. Etter 6 dager var de utslitt så byttet til Alpina Alaska som er mer stødig og generellt mer robuste. Vedrørende sko er det nok særs viktig å finne din passform, hadde først Alfa Skarvet, flott sko, men passet overhode ikke til meg derav første bytte til Alpina Traverse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  • MANGLER: Mer robuste fjellskisko
    • Har et par fjellskisko men vil tro at de ikke vil duge på en slik tur, mest med tanke på kulde. Hvor "hardcore" må jeg gå her?   Jeg har Alfa Synnfjell BC som eneste BC skisko. Kanskje litt myke når ski må kantes, men gode å gå med og varme nok for meg.
  • MANGLER: Pulk og pulkdrag 
    • Tipper jeg går for Fjellpulken transporter Sjekk FINN.NO etter noe brukt. Selv bruker jeg en gammel trepulk. Litt for tung, men har aldri veltet.
  • MANGLER: Reservebrenner
    • Funker gass eller er flytende anbefalt  Ikke gass, bruk flytende brensel som i bensin eller parafin.
  • MANGLER: Primusplate Jeg pakker brenner etc i plastboks og bruker lokket til boksen som primusplate.
  • MANGLER: Tisseflaske Sikkert greit i møkkavær, personlig har jeg aldri brukt det.
  • MANGLER: "Snøkost" Bruk en (ren) skobørste eller en avdanket oppvaskkost.
  • MANGLER: Bitteliten gravespade Jeg har en billig sammenleggbar Alu spade av merket "ROB Sport" koster 199,- hos COOP OBS i dag. Kjøpte min for 6 år siden og den henger fortsatt sammen. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har rimelig kontroll på utstyret man kan komme til å trenge, og hva du mangler... Rådene du har fått til nå er gode. Ville anbefalt deg å tatt noen treningsturer hvor du prepper ferdigheter og blir vant til vinterfriluftsliv, på steder hvor du har retrettmulighet.

Liker å lage litt lister og planlegge selv, så du kan jo se på min utstyrsliste for tilsvarende tur... Er på ingen måte ferdig, men kan kanskje være elementer der som kan være kjekt å ta med? Det er også verdt å merke seg at jeg er bedagelig anlagt, så listen ville nok blitt trimmet noe hvis jeg skulle lagt ut på tur over hardangervidda...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som andre har nevnt. Gå noen turer på fjellet,  ikke så langt fra vei. F.eks ta ett par dager ved Haukeli, og gå ett par mil med pulk. Sett opp teltet etter du er trøtt, sliten og gjerne litt kald. Det er noe helt annet å sette opp teltet når man er sliten og med kalde fingre i vind, enn på en vindfull dag i hagen.

du bør også vurdere kardanger å ha inni fotposene. Det er så utrolig godt etter en lang dag med stive skisko. 
 

Det kan også være greit med litt gaffateip, litt ståltråd og en liten leatherman e.l. Det er flere som har fått problemer med pulk og skibindinger, og med dette kan man gjøre ganske mye 😊

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.