Gå til innhold
  • Bli medlem

Blåfjellenden og sauesanking


REJOHN

Anbefalte innlegg

Godt vær og ville sauer.

Værmeldingen var skikkelig raus med godvær for uka som var. Det var snakk om blå himmel, ingen vind og temperaturer over null. Det er ikke alltid værgudene er så pass gavemilde i slutten av oktober. Når slutten av sesongen nærmer seg, blir det ofte til at jeg teller hvor mange ganger jeg kan komme meg inn til Blåfjellenden. Og det er alltid litt trist å innse at det lett kan bli siste gang – neste gang. Selv om det var meldt godvær med sol og lite vind, spesielt på fredagen, viste YR at temperaturen bare ville være noen få grader over null. Det ville antakelig være litt frost i skyggene.

Forrige uke var det hagel. Hvor mye is ville det være? Jeg er ikke glad i is og glatte forhold. Det er lett – for meg – å se mørkt på forholdene, når det er snakk om frost. Denne gangen var jeg skeptisk, men siden det kunne bli siste gang, ville jeg likevel innover. Det var bra vær på parkeringsplassen, og oppover, og hele veien inn til hytta. Ikke en sky på himmelen. Nesten ikke vind, og temperatur et stykke over null. Skikkelig bra forhold. Jeg hadde sjekket bestillingen, og det var andre enn meg som ville mot Blåfjellenden denne dagen. Ett stykke innover, gikk jeg forbi to jenter som også var på vei.

Det ble tatt en del bilder innover, både for å ha noe å vise fram på bloggen, men også for å få en grunn til å stoppe opp og se meg rundt. Det ble en flott tur, og det er sjelden heia tar seg bedre ut. På vei nedover kunne jeg se røyk stige opp. Det er ikke noe hus eller annet der røyken kom fra, og jeg kunne ikke helt forstå hva som skulle kunne gi så pass med røk. Nede på hytta kunne jeg se en mann i arbeid med å sette fyr på lyngkollene. Han sammen med to andre tok inn på annekset, og kunne fortelle at de svidde av lyngen for å få fram ny vegetasjon. Dette ble gjort i full forståelse med vernemyndighetene, og kunne gjøres bra når det var helt spesielle forhold. Som denne dagen – tør lyng, men fuktig bakke, og ikke vind.

Det ble en stjerneklar kveld med Melkeveien som et lysende belte over himmelen og med Venus lysende i sør. Morgenen kom med tåke og lett yr. Noe nedbør hadde ikke blitt nevnt... Det var ikke spor av is på vei mot Hunnedalen, men en ganske sterk nordavind gjorde det ganske kaldt. Jeg var glad for å ha med «vinterlokk» - og tynne strikkevanter. Nesten nede ved Hunnedalen tok jeg igjen noen folk og sauer. De hadde ettersanket sauene og var nå på vei mot bilen. Bortsett fra at sauene hadde andre planer. De ville ikke inn i en sauegare, og sprang over haug og hammer, på tross av flere forsøk å få orden på flokken.

Jeg ble spurt om å jeg kunne hjelpe til. Sauene ble ikke mer samarbeids villige og det måtte flere forsøk og myr løping og klatring til for å få de på plass i garen. Etter et par timer på beina var det greit å kunne konstatere at jeg fortsatt var i stand til å løpe opp og ned bakker.

Dagen etter var ikke like bra, med stive bein...

Det var likevel en kjekk tur til Blåfjellenden, og spesielt turen inn var nok en av de bedre. Nå håper jeg bare det blir anledning til flere turer innover før snøen legger seg.

PA162773.JPG

PA172784.JPG

PA172785.JPG

PA172805.JPG

PA172809.JPG

PA172812.JPG

PA162716.JPG

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som vanlig flotte og stemningsfulle bilder frå heiå. Sjøl går eg stort sett bare vinter- og vårskiturer i dette området, så kjekt å sjå koss det ser ut i barmark. I går kveld lava snøen ned i Hunnedalen, men den er i ferd med å forsvinne igjen så formodentlig får du fleire turer før snøen legger seg for godt.

Du ser Jupiter (og Saturn litt oppe t.v. for Jupiter) lågt i sør og mars i aust på kveldshimmelen. Venus er morgenstjerne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kolla skrev (34 minutter siden):

Som vanlig flotte og stemningsfulle bilder frå heiå. Sjøl går eg stort sett bare vinter- og vårskiturer i dette området, så kjekt å sjå koss det ser ut i barmark. I går kveld lava snøen ned i Hunnedalen, men den er i ferd med å forsvinne igjen så formodentlig får du fleire turer før snøen legger seg for godt.

Du ser Jupiter (og Saturn litt oppe t.v. for Jupiter) lågt i sør og mars i aust på kveldshimmelen. Venus er morgenstjerne nå.

Kjekt å høre at noen setter pris på bildene. Takk.

Det kan lett bli bedre forhold senere, men da blir det lite dagslys....

 

Da var det Mars jeg så - jeg er ikke i tvil om at det var en planet, men trodde.... (Takk for korrigeringen.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.