Gå til innhold
  • Bli medlem

Softshell med "korrekt" under vs dun


Pånn-Duuz

Anbefalte innlegg

Er vel ingen fasit her, og folk finner et som passer for seg. 

Men for vinter-vandringer i Østlandsskog (ikke når det er -20, eller sterk vind)... vil det være stor forskjell på dun eller softshell, så lenge man har ull under. 

Har aldri brukt dun på tur, har 2 ulike dunjakke til "sivilt" bruk... (liker å skille mellom sivil og tur-garderoben) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
borgern skrev (1 minutt siden):

TJa. Jeg tenker først og fremst dun som jakke i leir eller lite aktivitet. De er jo ikke så glad i fukt. Så på veldig lette og korte turer er det sikkert greit. Selv blir jeg lett svett og vil nok få en fuktig jakke etter en stund, spes hvis jeg har sekk på ryggen.  

Så for vandringer i timesvis. Har kun brukt softshell eller type alpinjakker til dagsmarsjern og truging. Syntes dunjakker kan bli for baggy til turbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kan aldri komme på at jeg har hatt mer enn ullnetting og fleece genser/ull frotté under skalljakke når jeg er i bevegelse selv godt ned i 20 minus. Dunjakke til vandring må bli utrolig varmt. Jeg bruker det kun i pauser/leir. 

Som nevnt over her så liker ikke dunjakke fukt, som kroppen genererer rikelig av når man er varm. Bruk lag på lag prinsippet du 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som Hammer her. Dun eller Primaloft kommer på i pauser, standplass (klatring), camp osv. Dvs når intenisteten i aktivtiviteten har stoppet opp eller gått såpass ned at det blir merkbart kaldere. Har alltid disse jakkene ytterst, gjerne utenpå skalljakka ved pauser. Dvs gikk en gang med dunvest innenfor skalljakka fordi jeg "glemte" å ta den av før jeg begynte å gå fra teltplassen, det tok ikke lang tid før den ble veldig fuktig. 

På lette og rolige rusleturer, dvs med lav varme/fukt-produksjon (som i byen) funker det forsåvidt fint med bare dunjakke over ull, men man kommer fort over dette i intensitet når man beveger seg i terreng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med @terka. Dun evt fiber blir alt for varmt underaktivitet. Da blir det fiber/ullundertøy fleece/tynn ullgenser og noe vindtett og helst pustende over. 

Nå tidlig i høstes ved ca. 15 C  bemerket jeg at de tynne dunjakker kom frem til "sivil" bruk. Og nå hyller vel videregående ungdom sig i Canada parkas beregnet på arktiske flyplasser i - 30C!? Hva vil de varme sig med når det til vinter blir -20C ??

Jeg har faktisk en vanntett dunparca, som er tung og meget varm og ikke pustende. Den er beregnet på arktisk seilas- og lostjeneste. Jeg bruker den bare hvis jeg skal stå og vente på T-bane i -20C i "tynt "findress". Hva er i øvrig den underlige gule stroppen på noen av de stor dunparcas videregående ungdommen promenerer allerede nå? Er det innbygget fallskjerm eller redningsvest - kanskje skredpose? Jeg har ikke torde spørre for ikke å avsløre min totale uvitenhet om disse moteplagg.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.