Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig vintertelt til 1 person


Redoran

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja går for 2 manns. Det vil bli brukt i marka. Eier et fjellheimen superlight 3 men er redd det ikke egner seg ved et eventuelt snøfall. Har også et naturehike star River 2 men frykter det har for mye mesh. Har også et Helsport svea camp 4 men det er så sykt tungt hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig vinter og stille vær funker begge. Mesh er fint det for å unngå kondes. Dog vil ikke fyring i telt være like effektivt. Det er hvis det er en del vind og/eller snøfall det stiller større krav til telt. Og ikke minst i fjellterreng. Superlight har vel litt mindre lufteventiler så mulig det blir mer kondens der. For snøfall er jo kuppeltelt greit. Kanskje se etter et Reinsfjell2 pro, Orion 2 eller lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet ditt funker helt greit i marka om vinteren. 

Har hatt greie snøfall på "billigtelt" også om vinteren i lavlandet uten problem. Dersom det er meldt massivt snøfall setter jeg gjerne på klokka en gang i løpet av natten og dunker litt skikkelig i tak og vegger så snøen sklir av. 

Jeg foretrekker å søke litt rundt med medbrakt brøytestikke eller ski for å finne minimum 50 cm snø å sette teltet på. Slik øker du takhøyden i forteltet (ved å grave kuldegrop der) og dermed komforten med å kunne sitte bedre oppreist inne. Du sier ikke om Fjellheimenteltet er Camp eller ikke, men det vil duge uansett, men jeg foretreker helt klart camp vinterstid. Du vil uansett har grei ekstraplass i et 3-manns vinterstid. Kjøp heller en rimelig tarp du kan ta med i tillegg og evt lage tilleggstak eller skikkelig skråtak ved snøfall. Det gir også større nedbørsfri plass om du f.eks benytter den ca slik: 
 

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redoran skrev (18 timer siden):

Noen som har tanker om Fonnfjell 2 pro? 

Jeg tenker at jeg ikke liker den typen telt til vinterbruk fordi det er alt for lett å få med snø med inn i innerteltet på den måten jeg bruker telt om vinteren. Og snø i innerteltet er en av de tingene jeg helst vil unngå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.