Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Primaloft og impregnering, wash-in, spray etc.


gobbel

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har i nyere tid fått øynene opp primaloft og tenker å gå til innkjøp av en isolasjonsjakke med dette materialet etter at bekjente, og andre her på forumet har snakket så varmt om det. Slik jeg har forstått er primaloftplagg svært varme, selv når våt og pustende😁. Pusteegenskapen er primærårsak til at jeg vurderer å gå til innkjøp av produktet, ettersom dette er noe av det viktigste jeg ser etter i ytterbekledning. Av erfaring skal det ikke mye motbakke eller økt puls før jeg er gjennomsvett eller klam hehe 😅  Samtidig, egenskapen til å frastøte vann er alltid satt pris på. Spesielt når jeg bor i fuktig klima.

Ser samtidig at forskjellige produsenter viser til forskjellig "vannavstøtsgrad" (Skogstad, Arc'teryx, Patagonia osv.). Har dere noen erfaringer om hvor vannavstøtende primaloft i seg selv er? Er det noen som har erfaring med Washin / spray impregnering av disse plaggene, spesielt mtp pusteegenskaper etterpå? Ødelegger dette pustegenskapen eller ikke? Eller føler dere det ikke er nødvendig med impregnering av disse typer plagg? 

Til info; mtp mine bruksområder og pris ser isolasjonsjakken til Skogstad "Losnegard" mest lovende ut per dags dato.

Alle erfaringer, tips og kommentarer tas med stor takk! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du på impregnering av ytterlaget/skallet eller selve primaloft-foret? 

 Bilde nedenfor som illustrasjon.20201016_224905.thumb.jpg.64cbf9bb77b7f735964683045cd4bb43.jpg

Selve primaloft fibrene er jo i stor grad hydrofobisk. Men det betyr ikke at fukt ikke kan samles opp mellom dem (som en svamp), dette kan man ikke impregnere bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (5 minutter siden):

Tenker du på impregnering av ytterlaget/skallet eller selve primaloft-foret? 

 Bilde nedenfor som illustrasjon.20201016_224905.thumb.jpg.64cbf9bb77b7f735964683045cd4bb43.jpg

Selve primaloft fibrene er jo i stor grad hydrofobisk. Men det betyr ikke at fukt ikke kan samles opp mellom dem (som en svamp), dette kan man ikke impregnere bort.

Tenker på imprignering av ytterlaget ja. Ville bare høre litt rundt med andres erfaringer, spesielt mtp wash-in, om det opplevdes at primaloft egenskapene ble svekket etter bruk av dette eller om imprignering av dissr typer plagg i det hele tatt er nødvendig. Antar at hele jakken får seg en omgang i vaskeprosessen, isolasjonslaget også, om dette eventuelt også sliter unødvendig på materialene. 

Av personlige erfaring har jeg opplevd at material som i utgangspunkt er svært pustende, som for eksempel softshell, har blitt noe mindre pustende etter spesielt sprayimpregnering. Dette opplevdes selv om produsenten skriver at pusteegenskaper til plagget skal bevares etter at impregnering sprayes på. Tenkte det kunne lønne seg å høre hva andre har erfart før en eventuell imprignering gjennomføres hehe 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gobbel skrev (På 16.10.2020 den 21.21):

Heisann!

Har i nyere tid fått øynene opp primaloft og tenker å gå til innkjøp av en isolasjonsjakke med dette materialet etter at bekjente, og andre her på forumet har snakket så varmt om det. Slik jeg har forstått er primaloftplagg svært varme, selv når våt og pustende😁. Pusteegenskapen er primærårsak til at jeg vurderer å gå til innkjøp av produktet, ettersom dette er noe av det viktigste jeg ser etter i ytterbekledning. Av erfaring skal det ikke mye motbakke eller økt puls før jeg er gjennomsvett eller klam hehe 😅  Samtidig, egenskapen til å frastøte vann er alltid satt pris på. Spesielt når jeg bor i fuktig klima.

Ser samtidig at forskjellige produsenter viser til forskjellig "vannavstøtsgrad" (Skogstad, Arc'teryx, Patagonia osv.). Har dere noen erfaringer om hvor vannavstøtende primaloft i seg selv er? Er det noen som har erfaring med Washin / spray impregnering av disse plaggene, spesielt mtp pusteegenskaper etterpå? Ødelegger dette pustegenskapen eller ikke? Eller føler dere det ikke er nødvendig med impregnering av disse typer plagg? 

Til info; mtp mine bruksområder og pris ser isolasjonsjakken til Skogstad "Losnegard" mest lovende ut per dags dato.

Alle erfaringer, tips og kommentarer tas med stor takk! 😁

Hei! Det kan være nyttig å skille mellom isolasjonsmaterialet og yttermaterialene når du skal vurdere egenskapene. Primaloft som puster godt kan puste lite når det er kombinert med svært tette yttermaterialer, og det samme gjelder vannsøyle. Dette er nok hvorfor de forskjellige produsentene oppgir forskjellig data. Det er også viktig å bemerke seg at Primaloft kommer i flere ulike versjoner, der Primaloft Gold er det som er regnet som den beste (og dyreste varianten). Den har tynnere fibre som gir den bedre egenskaper (clo-verdi på 0,92). Silver Eco (som Losnegard-jakken har) har en clo på 0,79. I år har Primaloft endret navnestrategien sin, så mulig du også vil finne navnene P.U.R.E. og Bio. Førstnevnte tilsvarer Primaloft Gold, og Bio skal være mer miljøvennlig.

Primaloft i seg selv er vannavstøtende, der Primaloft Gold/P.U.R.E. er mest vannavstøtende pga. tynnere fibre. Mtp. yttermaterialene vil "vannavstøtingsgraden" til jakken avhenge av typen yttermateriale og valg av impregnering i tillegg til isolasjonsmaterialet. Her er det vanskelig å sammenligne om produsentene oppgir "Vannavstøtende: 4/10", så prøv å se om du klarer å finne noe mer data, som f.eks. vannsøyle. Ettersom Primaloft er permanent vannavstøtende så behøver ikke den noe impregnering. Tviler på at den tar noe skade av det, men vil du være på den sikre siden så kan du enten forhøre deg med Primaloft eller velge sprayimpregnering. Yttermaterialet derimot er mest sannsynlig impregnert av produsent, og bør impregneres for å opprettholde vannavstøtingsegenskaper og pusteegenskaper. Det er første gang jeg hører at DWR-sprayimpregnering har ført til dårligere pusteegenskaper. Hvis det er vått ute så vil en sprayimpregnering føre til bedre pustegenskaper ettersom ytterstoffet da er for det meste fri for vannmolekyler. Uten impregnering blir ytterstoffet gjennomvått og da puster jakken mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.