Gå til innhold
  • Bli medlem

Aggressivitet mot andre hunder


virrma

Anbefalte innlegg

Dette er muligens ikke helt innenfor fjellformums hovedtema, men det er mye flinke hundefolk her og problemet er størst på tur, så jeg prøver meg likevel:

Vi har blitt et slags uformelt avlastningshjem for en 8 år gammel blandingshund, og har ham nesten 50% av tiden. Han veier rundt 35kg og stortrives både på telttur og her hjemme. Det er masse positivt å si om ham, men en skikkelig ulempe er at han er aggressiv mot andre  hannhunder. Han bjeffer, knurrer og kaster seg mot den andre hunden. Det har aldri blitt noen direkte konfrontasjon, men særlig 13-åringen har utfordringer med å holde ham igjen. Jeg holder ham greit, men det er jo ikke en god situasjon. 

Dette blir jo fort mer utfordrende nå som det ikke er båndtvang. Vi har alltid lånehunden i bånd uansett, men det gjør jo ikke nødvendigvis alle andre som tar seg en tur i skogen. 

Er det noen som har gode tips? Jeg ønsker meg både forslag til hvordan vi håndterer situasjoner som oppstår der og da og tanker om hvordan vi kan trene for å redusere problemet. Eier forteller at han har hatt dette problemet siden hun overtok ham som unghund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik er hunden min også. 35 kg hannhund. Min er nå straks 2 år, og vi jobber kontinuerlig med å finne en løsning på dette. Har pr nå ikke funnet svaret, men vi jobber blant annet med

- å gå i fot når vi passerer andre hunder

- kommanderes i sitt med en gang knurring starter

- klikking og godteri når han har fokus på oss og ikke andre hunder

For vår del er dette hovedsaklig også fokustrening - han skal se på oss når han vil noe, ikke først og fremst fokusere på de andre. Dette har vi ikke noen god løsning på. men vi jobber med det. Dersom noen andre har gode svar kommer jeg også til å lese dem med argusøyne...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være vanskellig det der med enkelte. er jo og noen raser som gjør dette mer enn andre, bl.a Malamut hanner mot andre hanner.
Noen hunder gjør slik i bånd men kan la være når de er løse. Noe slikt kan skyldes frustrasjon.  En hund som hr smerter et sted kan og få agressive tendenser. Dog vil man jo her se et skille om hunden "alltid" har vært slik eller nylig endret adferd.
Det som er greit å tenke på er om hunden gjør dette som en aggressjon pga frykt eller om det status mot andre hunder.
Det kan være greit å trene hunden på det. Da gjerne være et sted hvor det ferdes hunder men sitte/stå et stykke unna de så hunden ser de på avstand.  Så trene hunden på å sitte og være i ro der. Vær gjerne litt raus med godbiter i starten. Så kan man gradvis trene på å være nærmere andre hunder.  
En jeg kjenner grukt en liten bit av en lenke på en del adferdstrening. Den var vel 10cm lang og da ikke tung. Ved uønsket adferd slapp han den på ryggen til hunden. HUnden ble da distrahert av berøring og lyden og han kunne da ta fokus på sitt og få hunden i ro med litt godis. Etterhvert holdt det å rasle med lenken for å få hundens oppmerksomhet. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gjøre passering av andre hunder så positive som mulig. Ikke gi hunden full dagsrasjon med hundemat, slik at hunden alltid er litt sugen på mat. Ha en pose i lomma med oppskjærte små små pølsebiter, kalkunpølse eller annet svært godt. Når du møter andre hunder rasler du med posen og gir den godbit, når du får fokus/ oppmerksomhet fra hunden. Ros hunden med lys stemme. Etterhvert kobler hunden andre møter med hund, som en positiv greie, fordi det vanker godbiter.

Avtal gjerne slike passeringer med noen du kjenner, tren og tren. Habituering er trolig løsningen.

Dette er ett alternativ av flere.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI 

Det er veldig fint for unger å gå tur med hund, Men er hunden så stor og tung klarer de ikke å holde den i tilspisset situasjoner. Det er til dels naturlig at hannhunder brisker sig for hverandre - og så kan det smelle. Min hann er noenlunde fredelig, men brisker en annen hund av en vis størrelse sig, tenner den umiddelbart. Dominante tisper gjør for så vidt det samme overfor andre tisper. Min tispe mener den er alfatispen - så den er målrettet mot ande tisper. Jeg pleier som ovenfor nevnt å avlede ved andre manøvrer som stå, ved fot mv. Men da det jo er huskyer er lydighetsindekset forholdvis lavt. Som huskyer er det alltid bandhunder - ellers ville de gå etter alt jaktbart fra mus til elg.

Fører de 2 eiere de 2 hannhunder mot hver andre på en (smal) skogsvei/sti er det en unaturlig manøver. 2 fri hunder uten eiere ville bruke større plass og sirkle rundt om hver andre på god avstand for å avlese kroppsspråket og hvis aggressivt ville den ene gå langt utenom. Det er en gammel observasjon innenfor hundepsykologien  og beskrevet av Konrad Lorenz så tidlig som 1950  i "hundeliv". Det ser dog ut til å være ukjent for mange hundeeiere som buser mot hverandre på smale skogsstier. - Særlig joggere med hund som absolutt ikke kan sette farten ned av hensyn til hundene, som så må reagere. Det vil jo ødelegge på trenings appen.

Dette ga vel ingen hjelp, men kanskje litt forklaring.

Elgen 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det enkle svaret på dette er dessverre at det ikke finnes en løsning. 

Du kan trene passeringer, avledninger og tilsvarende, noe som kan hjelpe en del. Problemet ligger i at det skal så forbasket lite til før du rykker tilbake til start, som for eksempel ved at en annen hund løper bort til han (det er forøvrig den andre eiers ansvar). Det kan bli veldig mye innsats på liten effekt. Savner instruktører som er mer ærlige på dette. Denne hunden er også såpass gammel at det nok sitter ganske godt. 

Det dere gjør med å beholde båndet på tror jeg er beste løsning. Greier dere holde forbeina på hunden nede, og vende blikket dens litt bort fra den andre hunden, tar dere litt av voldsomheten bort i utfallet. Dere kan jo forsøke antitrekksele til dette.  

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglehundmann skrev (2 timer siden):

for eksempel ved at en annen hund løper bort til han (det er forøvrig den andre eiers ansvar!!!!)

Litt off-topic men likevel i denne sammenheng 

Nettopp!! Derfor er jeg møkkalei💀☠️ av mange løshunder, nå hvor det ikke er båndtvang. Jeg forsøker å sykle halvseriøst med de 2 huskyer foran til almen trening. Det er de stort sett veldig flinke til, men når Bærumshamsterne (settere) plutselig tuter ut av skogen rett i fleisen på 2-spannet reagerer de jo, så jeg må hoppe av syklen og vinsje dem inn og ofte vente en god stund før eieren dukker opp. Værst i går, fredag, hvor jeg var litt sent ute og hundelufterne tidlig ute fordi fredag.  Værst med en kjenning o denne sammenheng med et par blodhundeliknende e- som faktisk er snille hunder-, men eieren fullstendig hensynsløs. De springer ofte opp til 3-500 meter foran, uten for synsvidde (og dermed kontroll). Jeg måtte så stå og holde hunder til eieren kom frem. I velvalgte vendinger bebreidet jeg den store avstand og mangelen på kontroll. De velvalgte vendinger inneholdt nok en god del forbanninger av nordlandske dimensjoner. For i dette tilfelle var det faktisk åpnet lende imellom, så hanlenge kunne se situasjonen. Men ingen forsøk på innkalling eller annen reaksjon overhodet. Om han ville ta dem i bånd, så jeg kunne komme videre?  Nei, det var ikke båndtvang!

Da det var flere andre løshunder ute, ga jeg opp sykkelturen og gikk en annen plass. Godt forbannet. Uten (visuell) kontroll på hunden kan eieren jo ikke se om det er bar eller voksne som er redd hund eller bar som alene lufter hund, eller om de 2 store hunder tar sig et rådyr eller annet. Uten båndtvang er det vel heller ikke gunstig å jage fx rådyr. 

De fleste hundeeiere med løse hunder gripe som regel tak i hunden og går til siden, så passasje er mulig. En senere på gåturen slapp dog setteren umiddelbart så den returnerte og skulle snuse bakifra. Det foregikk ikke ustraffet, så eieren fik rask tak i en hylende setter. 

OK, jeg måtte bare ha det ut.

Hundepsykologisk er det ikke så rart: De 2 huskyer er altså en flokk! Naive spaniels og andre hunder som bare kommer byksende på oppfattes som inntrengere og trussel. Så skal de tas - som en ulve flokk fungerer. Nærmer den annen hund sig forsiktig og aller-underdanigst med lav profil går det så mye bedre. Hadde et sådan møte forleden, som ble helt fornuftig. Valper og unghunder blir alltid pent behandlet.

Elgen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeloven paragraf 4

Sitat

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a)blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b)er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

Dette er tiden utenfor båndtvangen. Det er ikke frislipp på bikja de for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (På 16.10.2020 den 16.54):

Prøv å gjøre passering av andre hunder så positive som mulig. Ikke gi hunden full dagsrasjon med hundemat, slik at hunden alltid er litt sugen på mat. Ha en pose i lomma med oppskjærte små små pølsebiter, kalkunpølse eller annet svært godt. Når du møter andre hunder rasler du med posen og gir den godbit, når du får fokus/ oppmerksomhet fra hunden. Ros hunden med lys stemme. Etterhvert kobler hunden andre møter med hund, som en positiv greie, fordi det vanker godbiter.

Avtal gjerne slike passeringer med noen du kjenner, tren og tren. Habituering er trolig løsningen.

Dette er ett alternativ av flere.

 

 

Kan anbefale en tube med skinkeost. Bare å trøkke ut en kontinuerlig ostelarve i nebbet på bikkja, og den er veldig lett å ta med seg:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode tips. 

Vi har introdusert en oppmerksomhetslyd (forsterket med snaks) som nå fungerer godt i de aller fleste situasjoner. Vi er også mer oppmerksomme på å unngå konfrontasjoner ved f eks å snu eller ta en annen vei. I kombinasjon med bruk av lyd/snacks gjør dette at vi unngår de fleste konfrontasjoner. Det har rett og slett blitt triveligere å gå på tur med ham. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, har en malamute mix. og hører ofte at polar hunder er bøse mot andre hunder. Spesielt mot andre hann hunder. Det stemmer nokså bra med min egen erfaring. Hunden i likhet med ulven trives best i flokk og ønsker å være tilknyttet ett revir. Det er derfor hunden liker å snuse og pisse/markerer der andre hunder markerer/pisser.  Derfor vil det være naturlig for hunder å være aggressiv ovenfor fremmende hunder, slik ulver gjør i det ville. Ville ulver vil ofte jage bort andre ulver og kan til og med drepe fremmede ulver. Dette gjelder ikke bare ulver men også mange andre revirhevende dyr i naturen. Jeg tenker at aggressiviteten ofte er ren instinkt fra hunden sin side. Dette ser ofte jeg på min egen hund. Kan være helt koko når vi treffer andre hunder i nærheten av der jeg bor, jo nærmere jo mer koko. Ofte opplever jeg at han er mindre aggressiviteten i møte med fremmede hunder når  jeg er på langtur.  Ser ofte at min hund kan trekke seg fint tilbake om vi treffer på en annen hund som bjeffer og er aggressiv i sin egen hage/luftegård. Jeg tror også at aggressiviteten som de fleste hunder er bare en form for å vise seg fram. Har møtt på et par hunder som som ikke har vært "aggressiv" og som i løpet av et sekund har gått rett i strupen på min hund.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (På 22.2.2021 den 13.05):

Hei, har en malamute mix. og hører ofte at polar hunder er bøse mot andre hunder. Spesielt mot andre hann hunder. Det stemmer nokså bra med min egen erfaring. Hunden i likhet med ulven trives best i flokk og ønsker å være tilknyttet ett revir. Det er derfor hunden liker å snuse og pisse/markerer der andre hunder markerer/pisser.  Derfor vil det være naturlig for hunder å være aggressiv ovenfor fremmende hunder, slik ulver gjør i det ville. Ville ulver vil ofte jage bort andre ulver og kan til og med drepe fremmede ulver. Dette gjelder ikke bare ulver men også mange andre revirhevende dyr i naturen. Jeg tenker at aggressiviteten ofte er ren instinkt fra hunden sin side. Dette ser ofte jeg på min egen hund. Kan være helt koko når vi treffer andre hunder i nærheten av der jeg bor, jo nærmere jo mer koko. Ofte opplever jeg at han er mindre aggressiviteten i møte med fremmede hunder når  jeg er på langtur.  Ser ofte at min hund kan trekke seg fint tilbake om vi treffer på en annen hund som bjeffer og er aggressiv i sin egen hage/luftegård. Jeg tror også at aggressiviteten som de fleste hunder er bare en form for å vise seg fram. Har møtt på et par hunder som som ikke har vært "aggressiv" og som i løpet av et sekund har gått rett i strupen på min hund.  

Ble litt tull med innlegget, men forsetter her: Min erfaring er at stort sett alle hunder skal vise seg fram og at dette er ren instinkt. Sikkert mulig å lære bort dette, men for min del har jeg heller hatt fokus på å ha 100% kontroll på hunden i møte med andre hunder. Denne kontroll har stort sett basert seg på å ha å holde fast i selen/halsbåndet, jeg har til en hvis grad fått han til å sitte i ro. Men jeg har den siste tiden hatt mye fokus å få han til å gå fint i bånd når jeg går på tur hjemme. Han er stort sett fått gått i trekksele og i trekk, både på tur hjemme og i fjellet, men dette har resultert han trekker som en tulling når jeg går lufte turer hjemme. (Han liker å gå tur i fjellet, men elsker å gå går sine faste turer hjemme). Når jeg går tur med han i halsbånd har jeg fokus på at han skal være rolig og ikke trekke i båndet. Jeg stopper opp og står i ro hvis han trekker eller er urolig. Dette funker faktisk veldig bra og jeg kan se han at skjønner poenget. Jeg føler nå at jeg har mer samspill med hunden og at han at litt mer rolig i møte med andre hunder (ialle fall i forkant og  etterpå). Fokuset mitt på trening er å gi klare rammer på hva som er greit og hva som ikke er greit. Jeg tenker at dette også kan funke på møte med andre hunder, i det miste kunne ha en noe lunde rolig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 7.11.2020 den 16.24):

Litt off-topic men likevel i denne sammenheng 

Nettopp!! Derfor er jeg møkkalei💀☠️ av mange løshunder, nå hvor det ikke er båndtvang. Jeg forsøker å sykle halvseriøst med de 2 huskyer foran til almen trening. Det er de stort sett veldig flinke til, men når Bærumshamsterne (settere) plutselig tuter ut av skogen rett i fleisen på 2-spannet reagerer de jo, så jeg må hoppe av syklen og vinsje dem inn og ofte vente en god stund før eieren dukker opp. Værst i går, fredag, hvor jeg var litt sent ute og hundelufterne tidlig ute fordi fredag.  Værst med en kjenning o denne sammenheng med et par blodhundeliknende e- som faktisk er snille hunder-, men eieren fullstendig hensynsløs. De springer ofte opp til 3-500 meter foran, uten for synsvidde (og dermed kontroll). Jeg måtte så stå og holde hunder til eieren kom frem. I velvalgte vendinger bebreidet jeg den store avstand og mangelen på kontroll. De velvalgte vendinger inneholdt nok en god del forbanninger av nordlandske dimensjoner. For i dette tilfelle var det faktisk åpnet lende imellom, så hanlenge kunne se situasjonen. Men ingen forsøk på innkalling eller annen reaksjon overhodet. Om han ville ta dem i bånd, så jeg kunne komme videre?  Nei, det var ikke båndtvang!

Da det var flere andre løshunder ute, ga jeg opp sykkelturen og gikk en annen plass. Godt forbannet. Uten (visuell) kontroll på hunden kan eieren jo ikke se om det er bar eller voksne som er redd hund eller bar som alene lufter hund, eller om de 2 store hunder tar sig et rådyr eller annet. Uten båndtvang er det vel heller ikke gunstig å jage fx rådyr. 

De fleste hundeeiere med løse hunder gripe som regel tak i hunden og går til siden, så passasje er mulig. En senere på gåturen slapp dog setteren umiddelbart så den returnerte og skulle snuse bakifra. Det foregikk ikke ustraffet, så eieren fik rask tak i en hylende setter. 

OK, jeg måtte bare ha det ut.

Hundepsykologisk er det ikke så rart: De 2 huskyer er altså en flokk! Naive spaniels og andre hunder som bare kommer byksende på oppfattes som inntrengere og trussel. Så skal de tas - som en ulve flokk fungerer. Nærmer den annen hund sig forsiktig og aller-underdanigst med lav profil går det så mye bedre. Hadde et sådan møte forleden, som ble helt fornuftig. Valper og unghunder blir alltid pent behandlet.

Elgen

Spot oN! Truffet på flere av disse, ikke så mye Bærumshamster her, men på treffer av og til luring fra oljehovedstaden som er ute og lufter Range Roveren sin. På spørsmålet om hvor bikkja ikke er i band. Er at dette er dyrplageri, bikkja griner og bjeffer når den er i bånd. Det gjør min og, når jeg står altfor lege i ro :-). Truffet på svære Malamutter løse i juni 50 - 100 meter fra sau med lam på sommer beite. Bikkja mi springer ikke etter sau!! jaja vent til jaktinstinktet kicker inn eller at bonden ser deg. Jeg lar av og til min løpe fritt, men jeg kan aldri stole 100% på han kommer på innkalling, iallfall om han ser andre hunder eller at jakt instinkt kicker inn. Stikker han av kan han være vekk i timesvis eller i dagevis. Nok av setter og andre type hunder som stikker av, ikke alle de finner igjen. Nok av setter som har forsvunnet på høyfjellet. Er ikke det dyreplageri? Jeg kan iallefall stole på at bikkja mi finner veien tilbake om han stikker av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.