Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduk for ikkje-jegere


Anders P

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er om eg som ikke-jeger skal kjøpe meg ein fjellduk eller om det finst betre alternativ. 

Sist helg var eg på tur på Kolsåstoppen i Oslo og sjølv om dette er Austlandet og det berre er haust kjente eg at det utpå kvelden blei ganske kaldt, spesielt på beina. På tur aleine eller med venner foretrekker eg at alt går sakte og at eg har moglegheita til å bruke lang tid på alle aktiviteter, ikkje minst det å stirre inn i elden frå bålet. Problemet er som sagt at dette etterkvart blir rimeleg kaldt.

Eg har ein veldig stor dunjakke som held meg varm uansett, men eg er lite lysten på å bruke den ved sidan av eit bål. 

På beine blir eg uansett kald når eg ligger og titter på bålet. 

Kva gjer folk i slike situasjoner ? Kjøper dykk dunbukser eller fjellduk når dykk dreg på turer på hausten og vinteren ? 

 

 

Takk for alle svar :) 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en fjellduk fra Magasinet men har sjelden brukt den. Den har vært med som underlag mot bakken for meg selv og utstyr når jeg dropper telt og ligger under tarp. 
Men bruk den lite ellers. Jeg bruker dunjakke eller tykk ullgenser, hvilke avhenger av hvor langt jeg skal gå og fokus på vekt. Men jeg har som regel jakke utenpå det. Dunjakka jeg har er ikke så massiv. Lett å bli kaldt på beina. På turer i kjølig vær dropper jeg som regel fjellstøvlene og tar noen jaktstøvler jeg har som er litt foret. Det holder bedre på varmen. 
Dog er det greit at man ikke har noe på beina som er altfor varmt heller, da blir man lett svett på beina og når de blir fuktig blir de kjøligere. 
Fotposer kan jo være et alternativ å ta med, selv bruker jeg de bare på vinteren som regel utenpå skisko. 
Ellers blir det utstyr etter temp og vind. Ofte trenger en litt varmere klær i ro enn man har tenkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Helsport pro fjellduk, Jerven king size thermo og Jerven Hunter. Dukene blir stort sett brukt på fjellet under jakt, eller som underlag under tarp. Ønsker ikke hull i de, så benyttes ikke ved siden av bål. 

Anbefaler rett og slett mer klær om du fryser på høst/vinter. Bukse som har plass til 2 lag under. Fotposer/vinterstøvler til føttene. Selv har jeg alltid med canadastøvlene på vintertur. Og gjerne en ekstra foret ytterjakke (billig og gjerne med bomull ytterstoff som er litt mer bålvennlig) i tillegg til skalljakke og ullgenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordelar og ulemper med alt. Ulempa med fora fjellduk er at den er 1,5 - 2 kg , avhengig av modell   (ein ufora kan duge om det ikkje er for kaldt).

Men fordelane fører gjerne til minneverdige stunder .

For eksempel når freden senkar seg attmed med bålet ein kjølig haustkveld er det prikken over i-en å trekke fjellduken over og glide passe att . 

Ein vart gjerne litt frostig før bålet tok fyr.

Varmen breier seg i kroppen, veden innafor rekkevidde , -og gjerne ein goddråpe i glaset.  

Klart det er fordel om veden er gnistfri, men den sjangsen tek eg. (det går fint å lappe).

 

Dette er eit av monge  bruksområder. For meg er vissheita om at eg kan finne ly og skifte til tørre klær kor som helst den beste grunnen for å ta med fjellduk .

Å bli kald på beina er ikkje eit problem inni fjellduken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellduk, uforet sommer, med for øvrige deler av året (i nord). Da sitter jeg med dunjakken inni, tykkelse etter årstid på den også. Jeg anser den en del av sikkerhetsutstyret, så er det ikke så mye spørsmål om den skal prioriteres med eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Ursus said:

Har Helsport pro fjellduk, Jerven king size thermo og Jerven Hunter. Dukene blir stort sett brukt på fjellet under jakt, eller som underlag under tarp. Ønsker ikke hull i de, så benyttes ikke ved siden av bål. 

Anbefaler rett og slett mer klær om du fryser på høst/vinter. Bukse som har plass til 2 lag under. Fotposer/vinterstøvler til føttene. Selv har jeg alltid med canadastøvlene på vintertur. Og gjerne en ekstra foret ytterjakke (billig og gjerne med bomull ytterstoff som er litt mer bålvennlig) i tillegg til skalljakke og ullgenser. 

Hei

Hvilken av disse er du generelt mest fornøyd med. Hvis du bare skulle hatt en av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, TorgeirF said:

Hei

Hvilken av disse er du generelt mest fornøyd med. Hvis du bare skulle hatt en av dem?

Til mitt bruk så ville jeg valgt uforet Helsport (eller Jerven) dersom jeg bare skulle hatt 1. Med isolasjonsjakke under så fungerer det bra på høsten. 

På vinteren så blir det et dårlig kompromiss... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående fjellduk så har jeg vært veldig fornøyd med Helsport X-trem som er foret, men vekten (1,5 kg for bare duken) er jo endel. Men jeg har ofte kunnet tatt med en tynnere og lettere sovepose, for så å kunne supplere med den som soveposetrekk ved behov. Har også brukt den rundt hengekøye for ekstra isolasjon. (Ser at denne ligger ganske rimelig på Helsport sine sider nå, og den dukker av og til opp med god rabatt andre steder også.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Registrerte at helsport sin var ganske rimelig på nett nå. Tenker det kan være greit med foret versjon hvis jeg skal bruke den til å varme barn på tur.

Ellers så ser jeg helt klart fordelen med standard på grunn av vekt og pakkbarhet. Føler ikke jeg kan forsvare å kjøpe begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorgeirF skrev (1 minutt siden):

Hei

Registrerte at helsport sin var ganske rimelig på nett nå. Tenker det kan være greit med foret versjon hvis jeg skal bruke den til å varme barn på tur.

Ellers så ser jeg helt klart fordelen med standard på grunn av vekt og pakkbarhet. Føler ikke jeg kan forsvare å kjøpe begge deler :)

Vi har brukt vår mye på tur med barn. Veldig greit på kvelden og morgenen når vi har sovet i telt for at de får et ekstra lunt sted å spise kvelds/frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tenkt å campe inne i skogen og har lyst å kjøpe meg både ein lett fjellduk og ein "tung" fjellduk. Det eg lurer på er berre om det eigentleg blir noko varmare med ein lett, ufora fjellduk inne i skogen (der det ikke blåser ?) 

Mitt andre spørsmål er om forskjellen mellom fjellduker ? 

1) Helsport Nordmarka er den billigaste og lettaste Helsport fjellduken som eg finner. Isolerer den dårligere enn Helsport Pro ? (Helsport Pro er dobbelt så tung, dobbelt så dyr, men er også ufora) 

2) Jerven duker er ein god del dyrare enn Helsport sine fjellduker. Er det gode grunner til dette ? Holder Jerven sine fjellduker mykje lengre enn Helsport sine fjellduker ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorgeirF skrev (18 minutter siden):

Hvordan oppleves den som soveposetrekk? Ser den har 20cm mindre bredde på denne enn den f.eks fra dovrefjell?

Det har fungert fint for meg (176cm høy). Har hatt et liggeunderlag (7 cm) inne i fjellduken og en tynn sovepose. Har hatt den litt åpen i bunnen og delvis åpen i toppen, så har jeg bare brettet duken over ved behov. Det er nok likk smak og behag hvor mye albue-rom man trenger, men det gikk helt fint å bevege litt på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TorgeirF said:

Hvordan oppleves den som soveposetrekk? Ser den har 20cm mindre bredde på denne enn den f.eks fra dovrefjell?

Som soveposetrekk blir det mye kondens inni en fjellduk. Nesten et must med foret utgave. Jeg ville ikke satset på det ved en lengre tur. Derimot så er det gull som en backup løsning dersom du sover under åpen himmel (også den uforede). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (5 timer siden):

Eg har tenkt å campe inne i skogen og har lyst å kjøpe meg både ein lett fjellduk og ein "tung" fjellduk. Det eg lurer på er berre om det eigentleg blir noko varmare med ein lett, ufora fjellduk inne i skogen (der det ikke blåser ?) 

Til da bruket du skissere ville eg ha valgt ein med for. Ein slik vil gjera da du er ute etter. Har ein slik sjøl, den vert mykje brukt til forskjellige oppgaver. Har og ein vindsekk, den har aldri blitt brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport sin flex var kjempetung pga av foret var mykje tjukkare enn i dei andre fora dukane. Denne kunna vore ein vinnar dersom Helsport hadde vore meir edruelege med fortjukkelsen.

Jerven har også ein duk med avtagbart for, Exclusive. Denne er derimot så dyr inkludert for, at ein likegodt kan kjøpe ein fora du og ein ufora duk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjøpte eg meg Helsport extreme og jerven classic. På overnattingstur til Tryvann i helga tok eg med meg min Helsport extreme. I nedpakket form er den like stor som ein sommersovepose. Den fungerte veldig godt på. Ein holder godt varmet og den er behagelig å ha på. Eg sov også med den oppå soveposen og det blei ingen kondensproblemer. 

Det må seiast at det er litt tungvint å flytte seg med den. Sjølv med mine 189 er det lett at kanten subber nedi bakken. Eg må difor halde på duken når eg beveger meg litt som ein holder eit for langt skjørt. 

Dette er definitivt eit klokt kjøp for turer der fokuset på vekt ikke er det viktigaste. Etterkvart som vinteren gir seg til kjenne i større og større grad vil ein slik duk berre føles meir og meir uunnværlig for min del, trur eg. 

Og berre så det er sagt: Den er ikke "ekstrem". Den er varm, men du svetter absolutt ikkje i den. Ein kunne heller kalla den "komfort" eller black label fjellduk.  

Så så langt er eg svært nøgd :)

Takk for alle svar. 

Endret av Anders P
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (På 19.10.2020 den 9.20):

Helsport sin flex var kjempetung pga av foret var mykje tjukkare enn i dei andre fora dukane. Denne kunna vore ein vinnar dersom Helsport hadde vore meir edruelege med fortjukkelsen.

Jerven har også ein duk med avtagbart for, Exclusive. Denne er derimot så dyr inkludert for, at ein likegodt kan kjøpe ein fora du og ein ufora duk.

Ja, har en slik en. Eller mulig jeg har X-trem Flex. Ytterduken er foret, intillegg er det et ekstra lag med for som kan tas av. Klokker inn på småpene 3.6 kg om jeg ikke husker helt feil. Første jeg gjorde var å fjerne innerforet. Tror knapt det har vært ute av boden, da ytterduken er mer enn varm nok for mitt bruk. Artig sak, men kanskje en smule overkill, ja 🙂

Screenshot_20201016-134000_Gallery.jpg

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då må dei ha laga fleire versjonar av denne. Min veg 3kg og ytterduken er ufora.

Eg greier ikkje å overnatte i fjellduken, det vert altfor klamt. Men eit uttagbart for som kan brukast som hyttesovepose, ville vera ein nyttig løysing, ikkje minst på reinsjakt for min del. Helsport sitt forsøk, både min versjon og esphojo sin versjon, er for tung for denne bruken. Jerven har løysinga, men til ein veldig høg pris.

Dei ulike variantane med og utan for, ulike fasongar og glidelåsløysingar, har sine ulike bruksområde. Det er derfor umogleg å seie kva som er den ideelle duken om ein skal ha bare ein. Det er heilt avhengig av korleis ein har tenkt å bruke han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (På 19.10.2020 den 10.00):

Så kjøpte eg meg Helsport extreme og jerven classic.

Gratulerer med nye dukar !

 

Anders P skrev (På 16.10.2020 den 10.46):

om det eigentleg blir noko varmare med ein lett, ufora fjellduk inne i skogen (der det ikke blåser ?) 

Ja det blir det, men ikkje so mykje . Kjem an på temp ute og i kroppen. Iallefall Jerven sine har eit varmereflekterande belegg på innsida.

Anders P skrev (På 19.10.2020 den 10.00):

må seiast at det er litt tungvint å flytte seg med den

Ja i utgangspunktet. Men ein finn løysingar på sånt ; eit belte eller berre ei pakkreim rundt livet held duken passe oppe om ein vel å gå med den i leiren. Jerven leverer denne med på dei lange dukane.

 

Når det gjeld skilnaden på Helsport og Jerven sine kan eg ikkje uttale meg sidan eg berre har Jerven sine.

 

For å kompensere for vekta på tur kan ein evetuellt ta med tynnare sovepose og bruke fjellduken utanpå. Men då skal ein merke seg at det er ekstremt viktig å ikkje glide for mykje att. Pusten må på utsida ! -elles blir det aha-opplevese neste morgon ; søkkvått på innsida !

Hugs å lufte/tørke fora duk i etterkant , den er fuktig sjølv om det ikkje viser.

Det er og mulegt å spare endå meir vekt ved å berre ha fjellduk (fora) utanpå underlag og sovepose , men ville ikkje satsa på dette primært.

 

Anders P skrev (På 19.10.2020 den 10.00):

På overnattingstur til Tryvann i helga tok eg med meg min Helsport extreme. I nedpakket form er den like stor som ein sommersovepose. Den fungerte veldig godt på. Ein holder godt varmet og den er behagelig å ha på. Eg sov også med den oppå soveposen og det blei ingen kondensproblemer.

Vær obs på at det i framtida kan oppstå (fleire) dilemma når ein skal pakke før turen ;  -skal duken med ? -ev. kva for ein  ! 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.