Gå til innhold
  • Bli medlem

Ymse om Packraft, (vurderer å kjøpe)


Anbefalte innlegg

Har fått bra respons i annen post om hvilken jeg eventuelt bør kjøpe, så her er litt mer jeg lurer på om konseptet packraft. 

Om man bare er en, er det vesentlig enklere å padle en singelbåt kontra en dobbel? 

Jeg har en turevnn som har snakket mye om det, og ble med på min første tur i ettermiddag på et vann i Oslomarka. (NYYYYDELIG)

Jeg tenkte at mine SealSkinz vanter skulle funke fint (siden skal være gode i våte omgivelser). Det gjorde de ikke, ble etter hvert gjennomvåt i de. Hva anbefales for å holde henda tørre (eller tilnærmet tørre)?

Denne dobbelboten, hadde ikke spruttrekk, men jeg fikk provisorisk dekkeplast som jeg hadde over låra. Hadde Norønna Falketind- "gore tex?😕 utenpå en vanlig turbukse... og ble våt. 

Skjønner jo selvsagt at spruttrekk hjelper, så har man det, (som i f.eks en MRS Microraft). trenger man da regntøy under? Jeg kommer ikke til å padle i fosser/stryk, kun Marka-vann, og ser for meg og bruke det på overnattinger over flere dager (sommerstid).. så trenger vel ikke tørrdrakt da? 

Og om spruttrekket er tilnærmet tett, holdes vel beina tørre. 

Jeg fikk også en del vann inn i ermene på jakka... selv om jeg stramma så godt jeg kunne ved håndledd. Til første spørsmål..padlehanske som dekker et stykke opp på armen? (i hvert fall nå som det er kaldt)

Jeg tenker å kjøpe en enmannsbåt, men med tanke på frakt av en ganske full 90 l. sekk f.eks. Hvordan er forskjellen på ha:

  • Enmannsbåt, med sekk stroppa fast på oversiden
  • Tomannsbåt og legge sekk oppi. 

Bir vel mer stabilt om man har den oppi?

Siden det jeg har med meg på tur, dags eller overnatting, allerede er i sekken. Er det da vits å betale for å få lagringsplass inne i siden på båten?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det dryppringer på åra som du brukte? På flatt vann blir jeg blir sjelden særlig våt på hendene annet enn noen dråper som i lite grad sjenerer. Det samme innvendig i båten så synes det er rart når jeg hører at andre blir det. Mulig det handler om forskjellig padleteknikk? Og fordi jeg sjelden blir særlig våt bruker jeg nesten aldri spruttrekk da det føles unødvendig. Men å ha muligheten til et spruttrekk er jo ikke så dumt om man opplever å bli våt ofte. Spruttrekkene er temmelig vanntette. 

Explorer 42-raften som jeg har brukt mest, er lang nok (150 cm innvendig) til å ha en sekk foran som jeg pleier å feste i front. Den muligheten forsvinner jo om man bruker spruttrekk så klart). Men en sekk kan jo da festes på tvers foran på baugen. To-mannsbåter er nok litt mer retningsstabile på vann så det største aberet med tomannsbåt er nok litt høyere vekt. 

TZIP har jeg ikke kjøpt med da jeg ikke føler det som særlig praktisk siden man må ta luften ut av båten for tilgang. Jeg har også lurt litt på hvor vanntett en TZIP eventuelt er etter noen års bruk. (Det som kan gå feil feiler gjerne før eller senere 😀

MRS large er nok muligens ikke lang nok til å ha sekk innvendig, da må man nok opp på XL-størrelse. 

 

 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sprutrekk på min. Det blir alltids litt drypp og vann. Hva man trenger av tøy kommer an på vær og temp. Jeg har kun padlet i varmere vær enn nå og brukte da ikke skalbukse. Litt fukt ble det på buksa/shorts men den tørker jo da kjapt. Skulle jeg dratt ut nå ville jeg vurdert skallbukse. 
Jeg har og satt inn årebladene med en silica sprayforsegling til bil for at vann skal slippe lettere. Gjør det det, vet ikke. jeg har ikke testet årene uten. Bruker karbonåra fra Kipara.

Aldri testet dobbel men har enkel. Min er 285 versjon til Kipara. Den er såpass lang at sekk kan festes litt inn på båten og ikke bare på baugen. Opplever båten som stabil og fin. Med sekk slik blir det og litt bedre sikt fremover kontra om hele er oppå baugen. 
Har bare brukt hansker så vidt i regn men da var det varmere i været. Brukte Sealzkinz Allround(tror jeg de heter). Vanntette men ikke så veldig foret, det funket fint. Tar du hansker/votter utenpå jakke i nedbør renner vann inn i de. Mulig det og gjelder åredrypp. Jeg hadde jakke utenpå og strammet rundt hanske.
Har ikke Tzip på min, så ikke behov for det med såpass stor sekk og båt. Men sikkert noen som synes det er praktisk hvis de har en mindre type båt kontra egen lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg nesten i mål med å trykke på kjøp. 

Microraft L, spruttrekk følger med. Kjøper neoprenhansker også, samt en pakke med noe tau/stropper og rep.kit. De hadde ikke vester på lager, men fått tips av hu som fikk meg hekta på en annen vest. 

Jeg er veldig i tvil om jeg skal TZIP. Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å bruke den på overnattingersferder. Er fristende, men jeg har som regel med en del stæsj (har ikke noen om ambisjon om å bli ultra-light-pakker... men pakker fornuftig). Så på heldagsdagsturer med en 20 eller 40,. sekk.. får jo den plass under trekket, etter hva jeg kan forstå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på t-zip, men lot det være siden jeg var usikker på behovet og jeg følte det var dyrt nok. Jeg har angret på det, men jeg har også notert meg at de gangene jeg har angret så har det vært når jeg har sett andres i bruk - ikke med grunnlag i et reelt behov. Jeg har ikke faktisk savnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (6 timer siden):

Jeg lurte på t-zip, men lot det være siden jeg var usikker på behovet og jeg følte det var dyrt nok. Jeg har angret på det, men jeg har også notert meg at de gangene jeg har angret så har det vært når jeg har sett andres i bruk - ikke med grunnlag i et reelt behov. Jeg har ikke faktisk savnet det.

Jeg tenker å droppe det, mest p.g.a at det er mer å vedlikeholde, og mer som kan bli ødelagt. Er jo også mye som med, båt, årer og vest m.m.. så bir nok mest brukt på dagsturer med lite last.. så da er det jo ikke det store behovet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er båten i hus. Meget fornøyd. Men en ting lurer jeg på. Sikkert likt på mange modeller, men om et er noe konkret for denne. 

Tips/triks til hvordan man kan få båret den med seg på ryggen, når man er alene. Prøver å se litt på stropper/reimer og sånn, men om noen her noen stalltips, settes det stor pris på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
DenGladeVandrer skrev (På 12.11.2020 den 19.27):

Da er båten i hus. Meget fornøyd. Men en ting lurer jeg på. Sikkert likt på mange modeller, men om et er noe konkret for denne. 

Tips/triks til hvordan man kan få båret den med seg på ryggen, når man er alene. Prøver å se litt på stropper/reimer og sånn, men om noen her noen stalltips, settes det stor pris på. 

Det avhenger helt av sekken, det finnes absolutt ingen fasit :) Men generelt sett vil det ofte fungere bra å bruke komprimeringsreimene på sekken (dersom sekken har det og de er lange nok og riktig plassert), 4 stk voile straps (ikke de minste, du må ha en litt lenger og kraftigere variant) eller ved å feste sekken med vanlige stropper som den packraften kom med. Vanlige stropper er jo også lett tilgjengelig i både sportsbutikker, biltema osv. og det er nok den løsningen de fleste bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Hole Olsen skrev (7 timer siden):

Det avhenger helt av sekken, det finnes absolutt ingen fasit :) Men generelt sett vil det ofte fungere bra å bruke komprimeringsreimene på sekken (dersom sekken har det og de er lange nok og riktig plassert), 4 stk voile straps (ikke de minste, du må ha en litt lenger og kraftigere variant) eller ved å feste sekken med vanlige stropper som den packraften kom med. Vanlige stropper er jo også lett tilgjengelig i både sportsbutikker, biltema osv. og det er nok den løsningen de fleste bruker.

Jeg brukte følgende løsning: 

35.liters pakkepose, (måtte ha såpass for å få det til bredden).. stropper rundt båten, stapper legger i posen.

Stropper så posen fast på utsiden av sekken, (Sea to summmit-stropper).. har fått sydd på hemper på pakkeposen som stroppene tres gjennom) Bruker da en 65 liters. Ikke 100% optimalt, men funker. 

Når det blir ny sesong tenker jeg å teste ut å ha pakkeposen oppi 85-100 liters sekken. Tror det blir litt mer behagelig. Så får jeg se hvor god plass det blir igjen, om det er mulig for meg å ha med båten på lengre overnatingsturer, siden jeg da skal ha med mere last. 

Fant en gamme regnjakke på Finn, som en nabo fikk sydd om til en pose til åra også. Ganske greit å ha de samla i noe som tåler litt. Så må jeg finne en smart måte å frakte båten på ryggen i oppblåst tilstand 

Gleder meg SINNYKT til padlesesongen, og kan få fin første fulle sesong i båten. Mange planer om ekspedisjoner i vann og elver i Oslo-omegn. 

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (På 16.10.2020 den 6.00):

Jeg tenker å droppe det, mest p.g.a at det er mer å vedlikeholde, og mer som kan bli ødelagt. Er jo også mye som med, båt, årer og vest m.m.. så bir nok mest brukt på dagsturer med lite last.. så da er det jo ikke det store behovet

Har T-Zip og har merket det gjør det vesentlig lettere å vedlikeholde/lappe/tette raftet, da du har mulighet å komme til på innsiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (3 minutter siden):

Er det ikke tilstrekkelig å lappe fra utsiden ved en rift/hull. ?

Om jeg bruker Aquasure foretrekker jeg å gjøre det fra innsiden. Om jeg skal stryke på en lapp eller et festepunkt på utsiden legger jeg en trekloss på innsiden, slik at jeg ikke smelter noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (4 timer siden):

Om jeg bruker Aquasure foretrekker jeg å gjøre det fra innsiden. Om jeg skal stryke på en lapp eller et festepunkt på utsiden legger jeg en trekloss på innsiden, slik at jeg ikke smelter noe annet.

Nå har jeg aldri fått noen skade, og ikke fått somla meg til å sjekke opp hvordan man lapper. Ser på det før sesongstart. Men trodde det ville bare være å sette på lapp, type selvklebende. Er noe sånt jeg har kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (På 28.1.2021 den 20.11):

Nå har jeg aldri fått noen skade, og ikke fått somla meg til å sjekke opp hvordan man lapper. Ser på det før sesongstart. Men trodde det ville bare være å sette på lapp, type selvklebende. Er noe sånt jeg har kjøpt

Du kan fint lappe fra utsiden. Grunnen til at man ofte vil lappe fra innsiden dersom det er mulig er at det ofte kan bli et penere resultat. I tillegg unngår man "kanter" som kan hekte seg i ting slik at lappen rives av. Men det løses lett ved å bruke en rund lapp og en tynn stripe aquasure rundt kanten på lappen når du limer fra utsiden. 

Selvklebende lapper er ofte fint å ha med på tur for midlertidige reparasjoner. Anbefaler i all hovedsak ploymarin 2-komponent pvc lim for permanente reparasjoner. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.