Gå til innhold
  • Bli medlem

(Komfortabel) bukse til korte turer?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Hva slags bukser anbefales til kortere turer (fra dagsturer til overnattingsturer på et par netter) i fjellet om våren, sommeren og høsten? Er det nødvendig med "ordentlig" turbukse? Jeg har til nå gått de fleste turene mine i joggebukser og andre løse, ledige bomullsplagg, og synes som regel det er veldig behagelig, men jeg ser jo at de fleste jeg treffer i fjellet bruker veldig andre typer klær. Det er mye tettsittende kunstfiber ute og går! Så jeg lurer litt på om det kanskje er lurt å investere i (dvs. sy selv, mest sannsynlig) noe litt mer teknisk, til turer hvor kulde og regn kan bli et tema. Jeg har jo merket selv også at bomull blir kaldt når det er vått. Kan det fungere med et tynt, vevd ullstoff? Eller må man ha noe tettere pga. vind? Jeg synes polyester og annen syntet blir fryktelig klam, så jeg unngår helst det om jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, når jeg går på turer i fjellheimen på sene sommerdager så bruker jeg to forskjellige bukser fra Fjällräven. Fjällräven KEB er skreddersydd for vandring med slitesterkt G1000 på slitasjeutsatte steder, og stretch på de riktige bevegelige punktene, meget solid bukse med god komfort, men noe varm midt på sommeren. Fjällräven High Coast er en lettere bukse som jeg bruker på varmere turer og som også passer bra i hverdagen. Dette er en bukse i G1000 lite, som er en blanding av polyester og bomull. 

Jeg kan også anbefale Norrøna flex1 bukser i både Fjørå og Falketind serien. Dette er lette fine bukser i polyester blanding med stretch jeg har gått med i mange år frem til jeg kjøpte Fjällräven nå i år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for Fjørå. Buksa er så god at jeg bruker den gjerne i alle sesongene om været tillater det. Usikker på hvor lenge jeg har hatt den men må vel nærme seg 4 år. Bortsett fra skitt og møkk ser den ut som da jeg kjøpte den. På senhøst og vinter har jeg smurt den inn med voks. Blir litt stivere men tåler mer ustabilt vær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har i et par år brukt en selvsydd bukse med mange lommer, integrerte seler og avtagbare ben, under kneet (glidelås). Den er sydd av et brukt knappedukstelt (forsvaret, overskuddslager). Er brukbart regntett, litt tung når den er våt. Blir ikke kald, selv når det regner. Eneste ulempe er at den er litt tung, og for varm i godvær. Defor syr jeg nå en kopi i ventile bomull. håper og tror at den blir perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukse er bukse, det er bare vårt indre motepoliti som på død og liv skal ha "turbukser". Der er jeg selv skyldig :D Klart at litt mer slitesterke materialer og funksjoner for ventilering kommer godt med, men det er ikke noe must. Om du er fornøyd med det du går i i dag og det fungerer bra, så burde ingen kunne si at det er "feil".

Turbukse for min del koker vel ned til at det er et par bukser jeg ikke vasker særlig ofte, ikke bryr meg om at lukter bål, samt at de tåler en liten støyt. Vanntetthet har egentlig aldri vært et tema for meg når det kommer til bukse.

Jeg bruker for det meste min Norrøna Svalbard Heavy Duty bukse til "alt" og er fornøyd med det, men den har en litt merkelig egenskap ved at den blir noe "slappere" og mer pløsete i passformen en periode etter at den er i bruk og er varmet opp, spesielt i hofte/lår-delen. Når den tas ut av skapet (uvasket fra sist) har den en stram fin form igjen og sitter som et skudd... Stoffet er en Polyamid-type som føles ganske nært bomull. Buksen er relativt tykk i stoffet, og holder vind og kulde ute ganske effektivt. For varme supplerer jeg med ull under avhengig av utetemperaturen.

Fjørå Flex1-buksa er nevnt lenger opp her. De er veldig tynne og komfortable på varme sommersdager, men siden det primært er en bukse ment for terrengsyklister er den også veldig smal nederst i benene, og går ikke over fjellsko uten å åpne den opp, noe som blir seendes litt merkelig ut.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)  Jeg synes selv at 1000 kroner + er litt mye å bruke på en bukse, så jeg leker mest med tanken på å sy en selv. Har hørt mye bra om Ventile-stoffet, men klarer ikke å finne det til salgs noe sted lenger (hvor kjøper du det fra, @Trond Monkvik?). Men det finnes jo mye annen tettvevd bomull der ute.

Lurer også på å lage meg noen enkle tur-tights i modal- eller ulljersey (med en liten andel polyester for økt slitestyrke)...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (14 minutter siden):

Takk for svar. :)  Jeg synes selv at 1000 kroner + er litt mye å bruke på en bukse, så jeg leker mest med tanken på å sy en selv. Har hørt mye bra om Ventile-stoffet, men klarer ikke å finne det til salgs noe sted lenger (hvor kjøper du det fra, @Trond Monkvik?). Men det finnes jo mye annen tettvevd bomull der ute.

Lurer også på å lage meg noen enkle tur-tights i modal- eller ulljersey (med en liten andel polyester for økt slitestyrke)...

Extremtextil.de selger EtaProof som vel er lignende Ventile. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventile har jeg kjøpt fra extremtextil i Tyskland. Har sydd en foret fjellanorakk av stoffet, som jeg er veldig godt fornøyd med.

IMG_20191128_204316.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste turbuksa er den du liker å gå med.

Om du er fornøyd med joggebuksa, men kunne tenkt deg noe som ikke holder like godt på fuktighet som bomull, så er jo vanlig treningstøy ett helt kurant alternativ.

Man må nesten erfare selv hva som fungerer til den aktiviteten man selv bedriver. Start med noe du har, noe du også har gjort, og gjør dine egne tanker og erfaringer rundt hva som ville vært nyttig for deg. Flere lommer, mer vindtett, varmere, kaldere, slitasjestyrke, ventilasjon... det er utrolig mange egenskaper som er grunnlag for personlig preferanse. Når du har gjort deg opp noen meninger rundt hva du foretrekker så kan det være nyttig å stille noen spesifikke spørsmål rundt dette akkurat dette. Det vil ofte gi deg mye mer nyttige svar enn helt generelle spørsmål som; «hvilken sovepose er best?», «hva er beste kaliber til elgjakt?», «hva er den beste turkniven?» o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (2 timer siden):

Takk for svar. :)  Jeg synes selv at 1000 kroner + er litt mye å bruke på en bukse, så jeg leker mest med tanken på å sy en selv. Har hørt mye bra om Ventile-stoffet, men klarer ikke å finne det til salgs noe sted lenger (hvor kjøper du det fra, @Trond Monkvik?). Men det finnes jo mye annen tettvevd bomull der ute.

Lurer også på å lage meg noen enkle tur-tights i modal- eller ulljersey (med en liten andel polyester for økt slitestyrke)...

Du får flotte turbukser fra Vikafjell og Heldre på Sport Outlet og Sportnorge for noen hundrelapper.

Vikafjell er noen av de klærne jeg er mest fornøyd med, og da har jeg en del fra Norrøna og Fjellreven å sammenligne med.

Revolution race har også bra priser på en del.

Magasinet sitt dovrefjell merke er også meget bra og gode priser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør min favorittbukse til min favorittbukse er at den er relativt uslitelig. Jeg har null bekymringer med å herje rundt i den. Det er en Fjellreven Vidda. I motsetning til mange andre Fjellreven-bukser har denne det mest slitesterke stoffet over alt.  G-1000: 65 % polyester og 35 % bomull. Ja, den blir våt når det regner og tørker ikke kjappest. Digger lommene. Den kan bli litt varm på sommeren. Alt koster, men siden denne er så holdbar at du ikke "mister" mye bukse ved å kjøpe den til halv pris brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke er den vanntett, vindtett, varm, stretchy, dyrest eller noe sammenlignet med mine andre bukser. Men den er vanvittig lett og luftig og behagelig og den kverker flått og er den jeg bruker mest fra vår til høst. Og koster 89 kroner når den er på tilbud et par ganger i året. 

https://www.fjellsport.no/exofficio-bugsaway-ziwa-cvt-mens-pants-lt-khaki-45.html?q=exofficio

Endret av Stv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/7/2021 at 6:49 PM, Stv said:

Ikke er den vanntett, vindtett, varm, stretchy, dyrest eller noe sammenlignet med mine andre bukser. Men den er vanvittig lett og luftig og behagelig og den kverker flått og er den jeg bruker mest fra vår til høst. Og koster 89 kroner når den er på tilbud et par ganger i året. 

https://www.fjellsport.no/exofficio-bugsaway-ziwa-cvt-mens-pants-lt-khaki-45.html?q=exofficio

Exofficio får noen sinnsyke rabatter på fjellsport her og der ja. Jeg bruker noen av skjortene. Tynt stoff, så krever litt temperatur ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.