Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny bålkjele/svartkjele


vetting

Anbefalte innlegg

Annonse
vetting skrev (1 time siden):

Skal bestille meg en kaffekjele til bålbruk. Har sett litt på denne, likte at den hadde så stort åpning på lokket. Er den å anbefale?

 

Eller noen andre gode alternativer? Hvilken bruker du på bål, og erfaringer med denne?

 

GSI GLACIER STAINLESS 1 QT. TEA KETTLE

Det er en tekjele du har sett på. Var det ikke kaffekjele du skulle ha...?

;-)

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vetting skrev (6 timer siden):

GSI GLACIER STAINLESS 1 QT. TEA KETTLE

Er storfornøyd med denne, bruker den til alt, både på bål og brenner. Stor nok åpning til å spise fra og jeg får gassbrenneren oppi (for tiden en MSR Windpro 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utgaven i anodisert aluminium. Rustfritt var utsolgt en stund så dermed ble det denne. Den fungerer bra, også på bål. Får lett en 100g gassboks og toppmontert brenner nedi. Tror jeg får kovea moonwalker nedi sammen med gassboks også.

Lokket sitter etter litt bruk ikke så tight på, men har ikke mista det..

Følger ikke med pakkpose. Det er greit å ha for å skjerme resten av bagasjen for sot 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokket sitter bedre, ved helling, hvis en bøyer ei lita "leppe", og sørger for at denne er på motsatt side fra tuten. Dobbel hank hadde også vært en fordel, for å få det litt enklere stabilt når den henger over bålet. Uansett så er det en utmerket kjele.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pettit skrev (På 12.10.2020 den 22.20):

Her er det og Trangia som gjelder. Bruker den største 1,4l til bålbruk, og 0,6l til turer der det bare brukes gass eller rødsprit.

I 1,4l passer og en 100gr gassboks oppi, med gode marginer. Man kan til og med sette gassboksen på siden/høykant, og da tar den bare opp halvparten av plassen nede i kjelen, og man får meeeget god plass til andre ting. Og hadde de laget åpningen bare noen millimeter større, så hadde en 230gr boks gått nedi også...
Ser Trangia angir vekta til 201gr på 1,4l og 175gr på 0,9l. Så tungt er det hvertfall ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fahaug skrev (På 12.10.2020 den 16.15):

Finnes det noen lette kaffekjeler/tekjeler, i titan eller tilsvarende? Gjerne hvor man kan få plass til en Optimus crux eller tilsvarende oppi, slik at sekken kan reduseres?

https://larsmonsen.no/product/lars-monsen-bushwacker-titan-coffee-pot-1400-ml

 

sikkert flere, men var den første jeg kom på i titan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif88 skrev (37 minutter siden):

https://larsmonsen.no/product/lars-monsen-bushwacker-titan-coffee-pot-1400-ml

 

sikkert flere, men var den første jeg kom på i titan

Pristips.. Som mye annet "rekvisita" fra Monsen er det ulike kinavarer med ny logo og prispåslag. Denne ligna veldig på Boundless Voyage. Så samme kjelen i 800ml også. 

Edit: Ikke ment som kritikk av kvaliteten (har gode kjeler fra samme produsent selv). Kun en tanke om at man betaler mye for enkelte merkevarer.

Endret av unirune
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

unirune skrev (45 minutter siden):

Pristips.. Som mye annet "rekvisita" fra Monsen er det ulike kinavarer med ny logo og prispåslag. Denne ligna veldig på Boundless Voyage. Så samme kjelen i 800ml også. 

Edit: Ikke ment som kritikk av kvaliteten (har gode kjeler fra samme produsent selv). Kun en tanke om at man betaler mye for enkelte merkevarer.

Nå fant ikke jeg noen fraktpris hos hr. Monsen, men hadde nok endt med å betale den 100-lappen ekstra for kjøp der. Normalt er det litt greiere å forholde seg til norsk/lokal selger dersom det skulle være noe i ettertid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.