Gå til innhold
  • Bli medlem

NatureHike ULG 1000 sovepose


HBL

Anbefalte innlegg

Hei Fjellfolk!

Jeg vurderer å bytte ut min relativt nyinnkjøpte Marmot Sawtooth Long X-wide sovepose som har T-Comfort: -6,4°C og T-Limit: -13,3°C, da jeg føler at denne akkurat ikke oppnår kravene til en vintersovepose som jeg mener bør være -15 til -20 minimum.  Har hatt kvelder i Amok'en hvor temperatur har gått ned mot 0 og til tider mye vind, men synes ikke den holder helt mål. Jeg er ingen frysepinne og har ett liggeunderlag som skal holde til -24 og har testet litt forskjellig superundertøy (aclima netting/ull og ulvang fifty 2.0 ull/polyester) samt hatt en god dunjakke osv tilgjengelig. 

Har lest veldig mye bra omtale av NatureHike generelt, men ikke funnet så mye på akkurat soveposen, så da velger jeg å spørre her. 


Link til Pakklett som selger disse posene: https://pakklett.no/collections/sleeping-bag/products/ulg1000-gasedun-15-c-1-4kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Til å være en vinterpose med T.lim på -20 C så savner jeg ihvertfall en tykk krage til hals som kan snurpes igjen samt en solid pløse langsetter glidelåsåpning på siden for å stoppe kuldetrekk inn der.

Helsport Rago X-trem og WM Lynx til sammenligning (Disse har T-lim temperatur på minus noen og tyve grader.)

image.png.c5b541b286c5f1a3ecbde53c354cad56.png

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Helsport’s Rago X-trem (2021) og er svært fornøyd med dem så langt på testturer (snaufjell 800+ moh drittvær, 2 til 5+). @Terka har et meget godt poeng vedr. kragen i posen, denne gjør underverker og burde være selvsagt i en pose som skal tåle mange minusgrader. 

Alle soveposer er på salg 25% hos Fjellsport.no til 18.10.2021 med rabattkoden SOVE. Da koster posen 5175.-

Helsport Rago X-trem hos Fjellsport.

 

5A4D92B6-592A-4B76-BDDE-6C354DF99857.jpeg

Endret av Lars og Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (28 minutter siden):

Til å være en vinterpose med T.lim på -20 C så savner jeg ihvertfall en tykk krage til hals som kan snurpes igjen samt en solid pløse langsetter glidelåsåpning på siden for å stoppe kuldetrekk inn der.

Helsport Rago X-trem og WM Lynx til sammenligning (Disse har T-lim temperatur på minus noen og tyve grader.)

image.png.c5b541b286c5f1a3ecbde53c354cad56.png

Også enig i dette. Min Rago X-trem har jeg brukt ned til -15 uten problemer, men det merkes på det tidspunkt at pløsen langs glidlåsen og kragen er _vesentlige_ for å holde på varmen skikkelig i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At soveposer med såpass lav vekt kan kalles vintersoveposer og T-lim på -20 har jeg ikke trua på. Konkurransen mellom aktørene får ta litt av skylda for vekt fokuset og hvor bra de skal yte. Det de glemmer å melde er hvor "puffet" posen må være, hvor perfekt duna må være fordelt, at man må ligge helt i ro midt inni  og at den må være er helt tørr og at testdukka ikke svetter :-) 

Det er jo veldig stor forskjell på hvordan folk fryser, svetter, beveger seg om natta, antall sammenhengende dager posen skal benyttes og om man er uthvilt før man kryper ned i soveposen og hvilken kulde man definere som "vinter".  En god vinterpose er for meg en som

     tåler flere dager (med tilført fuktighet),

     kan komprimeres noe, men ikke tar evigheter før den er puffa opp,

     er såpass tykk at kuldebroer ikke dannes for hver gang man flytter på seg. 

     har god margin på temperaturer (man blir sliten på lengre turer, været kan endre seg + kalde lokale områder som yr.no ikke fanger opp).

Helst bruker jeg da syntet, men for kaldt og tørt vintervær har jeg en med dun til Komf -30 og 2.2 kg som er helt fantastisk (xtra pakket med dun som gjør at den ikke kollapser med litt fuktighet eller blir kaldt når du presser litt mot veggene).  

På siste tur 7 dagers med pulk og telt i høyfjellet i feb, Det var meldt -10 til -15, men det endte med under -25 de siste 2 dagene.  Den veide ved turslutt ca 600+ gram pga is inni rundt åpning og på bryst, men uten problem (fra  svetting og at jeg noen ganger havner helt nedi med hodet.) Da er det greit å vite at soveposen gir deg litt å gå på så natta blir fin.

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle for veldig gode svar 👍

En tykk krage for å stoppe kuldetrekk er nok veldig viktig ja.

Jeg er ikke så bereist i sovepose verdenen, men kragen som er på madammen sin Mountain Equipment helium 800 synes jeg virker veldig digg.

Tetter skikkelig, ja det er viktig.

At det lekker inn kulde er jo slik jeg har det no i min gammle pose.

Helsport Rago x-trem virker veldig bra,

Denne er kansje hakke under?

Helsport Rago Down Winter

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Animal80 skrev (På 15.10.2021 den 11.39):

BUMP

Hei

Hvordan gikk det med denne, kjøpte du den?  Lurer selv på denne soveposen no.

Hei! 

Jeg gikk for en Mammut Protect Down -18 sovepose, veldig fornøyd med denne og superpraktisk med mulighet for åpning til armene, i hengekøye, telt etc. Posen virker også veldig robust og virker av svært god kvalitet! Denne finnes også i dameversjon om du er lavere en 180cm, -21 limit rating (dama kjøpte denne og er storfornøyd)  Helsport sin Rago x-trem er også en meget bra pose! 

Kjøpte meg også en Helsport Rago Superlight 185cm til en meget god pris på finn og denne oppleves veldig varm og samtidig utrolig lett for en 3-sesongs pose, er tydelig at Helsport kan dette med valg av dun/materiale, for kvaliteten merkes! Dog er dette en pose en må være meget forsiktig med ved lukking/åpning av glidelåsen og generelt mtp glør fra bål osv. 

Ville fulgt litt med på finn og prisguiden, klarte å karre til meg Mammut Posen på salg hos VPG til snaue 3000,- kr. 

Endret av HBL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.