Gå til innhold
  • Bli medlem

Linelocs


uteturen

Anbefalte innlegg

Har en bombesikker tarp fra bergans som jeg ønsker å oppgradere siden jeg får fnatt av bardunene på denne. 

Tenker å bytte til linelocs og 2.5mm bardunsnøre. 

Har noen av dere tips til norske butikker som fører dette? Har ikke lyst til å importere hvis jeg kan slippe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ITW LineLoc3 er i utgangspunktet beregnet for 3 mm snor. Bruker du snor med lavere diameter, må overflaten på snora ha over gjennomsnittlig friksjon for at det ikke skal slippe litt i vindkastene. Amerikanske Mountain Laurel Designs (MLD) begynte med ITW LL3 for 15-16 år siden, og anbefaler ikke å gå særlig under 2,7 mm.

For noen år siden kom imidlertid Slide Lock på markedet, som har en ekstra funksjon; en innebygget låseplate som gjør at snora blir kraftigere presset inn mot seg selv. Den er derfor litt mindre kravstor på diamteren på snora, og skal visstnok funka fra 1-3 mm. Exped bruker samme konstruksjon på UL-teltene sine med 1,8mm dyneema.

I praksis er det kanskje litt mindre forskjell, fordi man i praksis fort hiver på en sikringsknute om det er meldt mye vind - men i teorien skal den knuten ha litt mindre å gjøre på en Slide Lock. :) 

I Norge har jeg sett at Outnorth (www.outnorth.no) har hatt Expeds sett, men der har det vært utsolgt lenge. Amok (www.amokequipment.no) sin nyeste tarp Skjold har gått bort fra ITW LL3 og gått for Slide Lock i stedet (så vidt jeg kunne se av videoen (YouTube) deres). Muilg de kan selge deg noen om du kontakter dem?

Selv har jeg kjøpt slike både fra www.dutchwaregear.com og fra www.extremtextil.de. Sistnevnte trekker fra EU-moms automatisk, sender som rimelig brevpost om mulig, og enn så lenge har vi jo fortsatt en overgangsordning der 350,-grensen fortsatt gjelder for dingser som er solgt fra nettbutikk som ikke er i VOEC-ordningen (ordningen der nettbutikken kan legge på norsk MVA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a_aa skrev (6 timer siden):

ITW LineLoc3 er i utgangspunktet beregnet for 3 mm snor. Bruker du snor med lavere diameter, må overflaten på snora ha over gjennomsnittlig friksjon for at det ikke skal slippe litt i vindkastene. Amerikanske Mountain Laurel Designs (MLD) begynte med ITW LL3 for 15-16 år siden, og anbefaler ikke å gå særlig under 2,7 mm.

For noen år siden kom imidlertid Slide Lock på markedet, som har en ekstra funksjon; en innebygget låseplate som gjør at snora blir kraftigere presset inn mot seg selv. Den er derfor litt mindre kravstor på diamteren på snora, og skal visstnok funka fra 1-3 mm. Exped bruker samme konstruksjon på UL-teltene sine med 1,8mm dyneema.

I praksis er det kanskje litt mindre forskjell, fordi man i praksis fort hiver på en sikringsknute om det er meldt mye vind - men i teorien skal den knuten ha litt mindre å gjøre på en Slide Lock. :) 

I Norge har jeg sett at Outnorth (www.outnorth.no) har hatt Expeds sett, men der har det vært utsolgt lenge. Amok (www.amokequipment.no) sin nyeste tarp Skjold har gått bort fra ITW LL3 og gått for Slide Lock i stedet (så vidt jeg kunne se av videoen (YouTube) deres). Muilg de kan selge deg noen om du kontakter dem?

Selv har jeg kjøpt slike både fra www.dutchwaregear.com og fra www.extremtextil.de. Sistnevnte trekker fra EU-moms automatisk, sender som rimelig brevpost om mulig, og enn så lenge har vi jo fortsatt en overgangsordning der 350,-grensen fortsatt gjelder for dingser som er solgt fra nettbutikk som ikke er i VOEC-ordningen (ordningen der nettbutikken kan legge på norsk MVA).

Jeg måtte sjekke dette selv nå. Har en annen tarp med samme linelocsystem. Var usikker på tykkelse på snor der, så tok en bardunsnor fra helsport på 2.5mm og byttet ut. Når denne er strammet så klarer ikke jeg å dra den løs for hånd selv, så antar at dette vil fungere til tenkt bruk av denne tarpen (skog og bål) på lengre turer uten unger bruker jeg nevnte fra amok. Har både den gamle utgaven og den nye med slidelocs. Må innrømme at jeg ikke er helt komfortabel med slidelocs enda da jeg ikke helt stoler på dem. Jeg har en følelse av at de slipper oftere i vind og fler små bevegelige deler øker bare sjansen for fuck-up etter min mening. Det er riktignok den nye som er med i sekken når vi skal gå lengre enn timen, men det er pga pakkstørrelse. 

Tilbake til linelocs så selger ripstop by the roll disse til bruk fra 2.5mm til 3mm. Du har helt sikkert rett i påstanden og jeg har heller ikke kjøpt snor enda, så tiden til vise hva enden på visa blir. 

Takk for lenkene også, men tenkte jeg kunne bruke penga innaskjærs nå i disse koronatider, derfor spørsmålet om norsk butikk. 🙂

Endret av uteturen
ord-deling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste par årene har jeg på alt jeg bruker av telt (utenom Dome teltet som jeg og dama bruker), dvs alle tarp, mesh-telt og andre 1-2 manns telt, gått over til å bruke bardun, som da er festa med en Double Dragon knute (fast løkke) til telt/tarp/etc, og så en stopper-knute helt i motsatt ende (figure 8, eller annen tykk knute).

På lina har jeg en prusik-knute. Løkken som prusik-knuten lager/består av, bruker jeg på selve teltpluggen der den måtte passe. Den kan også dobles over plugge om nødvendig. Deretter trekker jeg bare hovedlina (bardunen) gjennom. Jeg holder på selve 'neven' i prusik-knuten, og drar bardunen gjennom til den er stram nok. 

Har ikke testa i storm akkurat, men så langt har jeg ikke hatt ett eneste problem med dette systemet, snarere tvert om. Og skulle det bli rikelig med vind så griper den bare bardunen enda bedre. Men det er også lett å løsne igjen når man ønsker det.

Veldig fornøyd med dette, i tillegg har alle bardunene blitt lengre da de ikke dobles med type line-lock systemer. Det tok noen forsøk på å dial'e dette inn, men nå sitter det! Føler det er et veldig fleksibelt og enkelt system å forholde seg til når man først har satt det opp riktig. 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (1 time siden):

Siste par årene har jeg på alt jeg bruker av telt (utenom Dome teltet som jeg og dama bruker), dvs alle tarp, mesh-telt og andre 1-2 manns telt, gått over til å bruke bardun, som da er festa med en Double Dragon knute (fast løkke) til telt/tarp/etc, og så en stopper-knute helt i motsatt ende (figure 8, eller annen tykk knute).

På lina har jeg en prusik-knute. Løkken som prusik-knuten lager/består av, bruker jeg på selve teltpluggen der den måtte passe. Den kan også dobles over plugge om nødvendig. Deretter trekker jeg bare hovedlina (bardunen) gjennom. Jeg holder på selve 'neven' i prusik-knuten, og drar bardunen gjennom til den er stram nok. 

Har ikke testa i storm akkurat, men så langt har jeg ikke hatt ett eneste problem med dette systemet, snarere tvert om. Og skulle det bli rikelig med vind så griper den bare bardunen enda bedre. Men det er også lett å løsne igjen når man ønsker det.

Veldig fornøyd med dette, i tillegg har alle bardunene blitt lengre da de ikke dobles med type line-lock systemer. Det tok noen forsøk på å dial'e dette inn, men nå sitter det! Føler det er et veldig fleksibelt og enkelt system å forholde seg til når man først har satt det opp riktig. 😊

Da er du langt over mitt nivå. Jeg er ca like god på knuter som jeg er til å skru bil. Holder meg med andre ord unna begge deler og vurderer sterkt innkjøp av snowjoggere siden de har borrelås 🤣🤣🤣 

Endret av uteturen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, uteturen said:

Da er du langt over mitt nivå. Jeg er ca like god på knuter som jeg er til å skru bil. Holder meg med andre ord unna begge deler og vurderer sterkt innkjøp av snowjoggere siden de har borrelås 🤣🤣🤣 

Haha! Altså YouTube lærte jeg knutene og prinsippene av, over tid i praksis 😂 og ikke kan jeg skru bil! Men selve systemet laget jeg, det er sant. Jeg ville ha noe som var sterkt men uhyre enkelt, og det mener jeg at jeg har fått til. 😅 Men mer testing må til for all del, men jeg liker det veldig så langt. 

 

Anyway! Her har du bilde av de jeg har liggende. Har ingen anelse hva dimensjoner de forskjellige er.

IMG_20201012_224234.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (1 time siden):

i tillegg har alle bardunene blitt lengre da de ikke dobles med type line-lock systemer.

Enig i at knuter er bra å kunne. Selv bruker jeg truckers hitch mye, og den er reserven om en strammer skulle ryke. En sånn  slureknute er grei å kunne også .

Men jeg tror du blander sammen forskjellige strammere, noe som ikke er rart siden navnene er så like. Clamcleat Line-Lok er strammere som "flyter" langs bardunen, med dobling av bardunen på den ene siden av seg - disse brukes av bla Hilleberg. ITW LL3 og Slide Lock er derimot festet rimelig tett inntil duken, og bardunen dras gjennom den - og bardunen låses i ønsket posisjon når strammeren har sin naturlige vinkel mot bardunen. Bardunen kan dras helt ut eller ikke, og den lange eller korte ubenyttede tampen henger løs ved duken (og kan dermed dras i for å stramme mer om man ønsker). Slakkes ved å vippe opp ene enden på strammeren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (1 minutt siden):

Haha! Altså YouTube lærte jeg knutene og prinsippene av, over tid i praksis 😂 og ikke kan jeg skru bil! Men selve systemet laget jeg, det er sant. Jeg ville ha noe som var sterkt men uhyre enkelt, og det mener jeg at jeg har fått til. 😅 Men mer testing må til for all del, men jeg liker det veldig så langt. 

 

Anyway! Her har du bilde av de jeg har liggende. Har ingen anelse hva dimensjoner de forskjellige er.

IMG_20201012_224234.jpg

Takk for forsøket, men ingen av dem var av typen jeg lenket til lengre opp. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, uteturen said:

Takk for forsøket, men ingen av dem var av typen jeg lenket til lengre opp. :)

 

 

2 minutes ago, a_aa said:

Enig i at knuter er bra å kunne. Selv bruker jeg truckers hitch mye, og den er reserven om en strammer skulle ryke. En sånn  slureknute er grei å kunne også .

Men jeg tror du blander sammen forskjellige strammere, noe som ikke er rart siden navnene er så like. Clamcleat Line-Lok er strammere som "flyter" langs bardunen, med dobling av bardunen på den ene siden av seg - disse brukes av bla Hilleberg. ITW LL3 og Slide Lock er derimot festet rimelig tett inntil duken, og bardunen dras gjennom den - og bardunen låses i ønsket posisjon når strammeren har sin naturlige vinkel mot bardunen. Bardunen kan dras helt ut eller ikke, og den lange eller korte ubenyttede tampen henger løs ved duken (og kan dermed dras i for å stramme mer om man ønsker). Slakkes ved å vippe opp ene enden på strammeren. :) 

My bad! 😅 Er så lenge siden jeg har måttet bruke dem selv, så da legger vi den død. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, a_aa said:

Her ser man både Line-Lok, LineLoc og Slide Lock ()uten at de angir navnet) hos ExtremTextil, btw: https://www.extremtextil.de/komponenten/kordel-zubehoer/kordelversteller.html

Se der ja. Ikke rart man blir forvirra. Når jeg ser/hører "line lock" så tenker jeg automatisk på pila/trekanten. Takker takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

Enig med @vandrefalken: Man kan fint klare dette med ulike varianter av stopperknuter, prusiker mm. Jeg bruker det også på strikkene om leggen på mine gamasjer. Der er det en "hangmans knot" hva den så hetter på norsk.

Og så er dette ganske gratis og bidrager til en plastfri verden!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: å lære seg 2-4 knuter er uansett veldig nyttig :) Men har man gode strammere som passer til bardunen, så er de enklere, raskere og like sikre - det er nok ikke uten grunn at de fleste telt/tarper leveres med strammere.

elgen skrev (10 timer siden):

Og så er dette ganske gratis og bidrager til en plastfri verden!

Jeg la inn 10 stk LineLoc i handlekurven hos extremtextil.de nettopp, og de leveres til Norge for under 75 NOK (6,67 EUR inkl brevfrakt). Ikke gratis altså, men det koster fort like mye for ekstra snorlengde å knyte ekstra knuter på ...

Normalt har man ikke nå til dags voksinnsatt bomullsduk og hampsnøre med på tur, derimot duker og barduner i diverse kombinasjoner og utgaver av polyester, polyetylen, polyamid, polyuretan, polypropylen, aramid - altså plast ;) 10 stk LineLoc veier 12 gram til sammen. Det er jo helt greit å erstatte noen plastdingser (á 1,2 gram) med plastknuter (á ? gram), men dessverre mistenker jeg det er kraftigere lut som må til for å få et merkbart bittelite musesteg mot en plastfri verden. Da er nok - dessverre - mindre friluftsutstyr i form av færre telt, tarp, bukser, jakker etc pr person noe som kan monne. :) 

Edit: Poenget mitt glemt jeg... Forskjellene i kostnad, miljøavtrykk og bruk er ikke større enn at det blir rene personlige preferanser som avgjør - liker man knuter, bruk knuter - liker man strammere, finn noen som passer godt :) 

Endret av a_aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (2 minutter siden):

Beklager så meget at jeg startet denne tråden. Skal unngå det senere 

Takk for nå 

Hei

Hvorfor det da?? Du fikk da noen råd og meninger og løsninger. Ingen er gerådet i heftig debatt. Og jeg ble minnet om Truckers hitch som jeg sjeldent tenker på.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (6 timer siden):

Beklager så meget at jeg startet denne tråden. Skal unngå det senere 

Takk for nå 

Hei

Nei, det skal du ikke unngå, og du trenger ikke å beklage noe. Jeg er sikker på at flere dro nytte av svarene som kom - i hvert fall gjorde jeg det.

I et forum med så mange folk som ønsker å hjelpe på frivillig basis som dette forumet, så får man som regel, og må regne med å få mange flere ideer, tips og råd enn det man strengt tatt etterspør 😄 Det er det som holder liv i forumet, at folk gjennom spørsmål og kommentarer får et insitament til å dele av sine egne erfaringer og ideer. Spørsmålet som du stillet er som et nett du kaster i havet. Når du drar det opp må du sortere ut det du vil ha og det du vil kaste tilbake til havet igjen.

;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.