Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111 lekkasje fra brenner?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Dere begynner sikkert å bli lei meg snart med optimus 111. 😅 Jeg har som nevnt tidligere to primuser. Jeg fikk dem for ikke så lenge siden men har ikke hatt tid til å teste dem skikkelig før i helgen. Jeg testet den eldste med stillebrenner nettopp og det gikk helt knirkefritt å starte den opp. Jeg så imidlertid at det kom en flamme fra baksiden av brenneren. Når jeg stengte den av fortsatt det å brenne der. Jeg måtte blåse den ut, og da hørte jeg at det fortsatte å sive ut gass og kunne tenne flammen igjen med lighter. Dysen lot seg ikke tenne uten at jeg skrudde på hjulet. 

Lagt ved bilde av flammen og det aktuelle røret. Jeg trodde ikke det gikk drivstoff der? 

IMG_20201011_184409.jpg

IMG_20201011_185738.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett litt på YouTube. Hardlodding ser ikke så vanskelig ut. Må ha litt sølv, flux og en gassbrenner. Alt kan jeg skaffe for 2-3 hundrelapper. Finner ikke noen brennere til salgs akkurat nå. Jeg har kanskje en jeg kan bruke i reservedelene mine, men vet ikke før jeg får testet den. Er eksos pasta noe å bruke? Den tåler opp til 1000 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (21 minutter siden):

Hva må man betale for en brukt brenner? Tenker i forhold til om det lønner seg å kjøpe en brenner, eller å kjøpe en fæl 111 med fungerende brenner og bytte over. 

Jeg ville vurdert å spørre en rørlegger om han kunne lodde det for meg, eventuelt prøvd selv som et eksperiment (jeg har aldri prøvd hardlodding, men det kan vel ikke være allverdens kunst å lære seg?)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer vel hva de koster. Jeg kjøpte et vrak med defekt brenner som jeg pusset opp. Fikk tak i ubrukt brennehode for 500. Er jo ikke så mange stillebrennere til salgs. Folk som driver med radiatorreparasjoner etc bør ha utstyr til å lodde slikt. Ligger vel og noen videoer på YT med fiks av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

572844088_Screenshot_20201012-221610_SamsungInternet.thumb.jpg.9d442944307a41255b0cf1663c97533a.jpg

Her er et screenshot fra siden til Bernidwg som beskriver hvilket tinn du kan bruke (med hvilket type flux). Kan hende en stormlighter gir nok varme til å lodde med, er i alle fall litt mer konsentrert varmepunkt enn en større brenner.

Selve artikkelen ligger inni hele siden som er under "repair work", det er mye info der om diverse reperasjoner.

https://www.berniedawg.com/category/repairwork/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (48 minutter siden):

572844088_Screenshot_20201012-221610_SamsungInternet.thumb.jpg.9d442944307a41255b0cf1663c97533a.jpg

Her er et screenshot fra siden til Bernidwg som beskriver hvilket tinn du kan bruke (med hvilket type flux). Kan hende en stormlighter gir nok varme til å lodde med, er i alle fall litt mer konsentrert varmepunkt enn en større brenner.

Selve artikkelen ligger inni hele siden som er under "repair work", det er mye info der om diverse reperasjoner.

https://www.berniedawg.com/category/repairwork/

Flott guide, så takk for tipset :) Jeg tror den lodde operasjonen der ikke krever like mye av loddetinnet som på selve brenneren. Vanlig loddetinn til elektro smelter nær en vanlig lighter. For å lodde ting som blir utsatt for høy temperatur tror jeg sølv tinn er bedre å bruke siden det har høyere smeltegrense, men er ikke ekspert på lodding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

lenge, lenge siden jeg har sølv slagloddet, men har da gjort det noen ganger. Jeg ville ikke torde bruke vanlig tin-lodding til elektro på noe som potensielt kan bli så varmt som et brennerhode! Særlig, hvis det skal fyres med bensin.

Messing- eller Sølvslaglodding (hardlodding) må være det riktige etter min mening.

Pusse, pusse, rense, rense, hvor det skal loddes, så det er rent metall og ikke noe fett. Det finnes noen mini-gassbrennere til et par hundre kroner, som vel kan gjøre et sådan lite jobb.  Ellers kan de brukes til å karamellisere creme-bruleen! Flusmiddel skal jeg ikke uttale meg om. Husker ikke.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte tråd med 5% sølv som jeg dyppet i flusspulver. Acetylen/oksygenbrenner med lite bend gjør jobben mye lettere enn å prøve å varme med en liten gassbrenner. De fleste rørleggere har dette så om du har en kompis eller noe så stopp innom der i fem minutt. Skru av hodet og puss godt rent så er det veldig mye lettere. Loddetinn til elektro eller vannrør ville ej ha styrt unna til brennerhodet. Smelter for lett... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.