Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lagrer dere ally kano etter bruk


torese

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bretter den slik den var da den var ny og legger den i bunnen av pakksekken med det andre oppå. Tror ikke jeg engang tørket den skikkelig før jeg pakket den ned sist. Det er kanskje ikke ideelt, men antagelig mye mindre problematisk enn at den f.eks ligger et sted den blir utsatt for sollys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke sikkert, men jeg vil tro at det er viktig å beskytte den mot UV lys. Jeg har fått ødelagt en dykkerdrakt og et par nye gummistøvler som ble lagret slik at lys fra vinduet  traff dem. Ikke sollys, bare dagslys. UV lys produseres også i lamper med lysrør. Om en Ally rulles sammen eller lagres montert betyr sikkert ikke så mye, men hvis den lagres sammenrullet så bør den nok oppbevares i romtemperatur. Plast og gummimaterialer som lagres sammenrullet og utsettes for kulde har en tendens til å miste elastisiteten og da kan du få bretter eller huller i materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har fået en stor mistro til kunst-stoffer (aktuelt for mig: nylon) .. det ser ud til at de i deres levetid har et potentiale til vedvarende at krympe i en kemisk udvikling med vand. Det har fået uheldige konsekvenser for min selvbyggede folde-kajak, fordi dugen jo fortfarende skal passe godt. Som forebyggelse har jeg samlet kajakken herhjemme og har den hængende under loftet .. tæntk sådan, at dugen så ikke 'kan' trække sig sammen (mangel på længden summer hurtigt op). At engagere sig med dehydrende nedpakning er ikke lige mig.

Om det er noget der kan være aktuelt for Ally véd jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar mine henge oppunder taket inne garasjen fult oppslått (min garasje er ikke oppvarmet). Det er i det hele tatt veldig sjelden jeg gidder å slå dem sammen. Men jeg vil oppbevare dem tørt og mørkt. Den ene har også ligget sammenrullet en gang i lengre tid (minst 3 år, husker ikke helt) i pakksekken i en utebod uten at den så ut til å ha tatt noen skade av det. Den har også ligget en vinter opp ned over to stoler i hagen med så mye snø oppå at den ene stolen knakk sammen i løpet av vinteren. Gikk bra det også, med kanoen altså.

Om dette er den beste måten aner jeg ikke, men for meg er det den mest praktiske i hvert fall, og det ser ut til at det fungerer uten at kanoene tar skade av det.

Hvis du oppbevarer den ute, for eksempel med en presenning over, så tror jeg det er viktig at den heves opp fra bakken, ellers tror jeg aluminiumen kan ha lett for å korrodere. Det var i hvert fall et tips jeg fikk fra en som hadde en aluminiumskano han oppbevarte i hagen hele året.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

 

Hvis du oppbevarer den ute, for eksempel med en presenning over, så tror jeg det er viktig at den heves opp fra bakken, ellers tror jeg aluminiumen kan ha lett for å korrodere. Det var i hvert fall et tips jeg fikk fra en som hadde en aluminiumskano han oppbevarte i hagen hele året.

;-)

Hevet fra bakken ja, men også litt luft mellom kanoen og presenningen kan være lurt slik at man ikke får jordslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.