Gå til innhold
  • Bli medlem

Stoff til vindjakke?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Dere som syr selv, hva slags stoff bruker dere i anorakker og andre lette, pustende jakker? Vil gjerne ha noe som er ganske vindtett, i naturmaterialer,, og uten impregnering (så Ventile ol. utgår). Skal brukes vår, sommer og høst  - og kanskje vinter - i Østfold-klima, så regn og kulde er generelt ikke et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 hours ago, Barskekarsten said:

Dunlerret har jeg brukt. 

Dunlerret er bra! Jeg var 15-16 år og skulle på en ukes teltvintertur i grensetraktene mot Sverige. Jeg husker ikke hva slags bukser jeg hadde, men mamma sydde vindbukser av dunlerret for å ha utenpå.  De fungerte perfekt, tynne og lette, og vindtette nok. Men slitestyrken er vel neppe all verden på et så tynt stoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2020 at 12:46 PM, Halkatla said:

 Vil gjerne ha noe som er ganske vindtett, i naturmaterialer,, og uten impregnering (så Ventile ol. utgår).

Med de kriteriene er antagelig tettvevd bomull et av de beste alternativene. Kanskje lin kan fungere, det er mer slitesterkt enn bomull. Du kan jo lese litt her:

https://www.rosenvold.no/tekstilfiberguide/

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både tettvevd bomull (som gjerne kan settes inn med grønlandswax eller lignende) etter tettvevd ull, som vadmel, boiled wool har blitt brukt til dette formålet i tiden før kunstfibrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, esw said:

Både tettvevd bomull (som gjerne kan settes inn med grønlandswax eller lignende) etter tettvevd ull, som vadmel, boiled wool har blitt brukt til dette formålet i tiden før kunstfibrene.

Du er jo en kløpper med symaskin - har du noen tanker om bruk av lin til friluftsklær? Det er ikke mye brukt, og det er kanskje gode grunner til det. Men lin har mange gode egenskaper, og av erfaring vet jeg at sengetøy av lin er glimrende - svalt når det er varmt og passe varmt hvis det er kjølig. Det er dyrere enn bomull, kanskje det er derfor det er så lite brukt. Har du selv prøvd å sy klær av linstoff?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (14 minutter siden):

Du er jo en kløpper med symaskin - har du noen tanker om bruk av lin til friluftsklær? Det er ikke mye brukt, og det er kanskje gode grunner til det. Men lin har mange gode egenskaper, og av erfaring vet jeg at sengetøy av lin er glimrende - svalt når det er varmt og passe varmt hvis det er kjølig. Det er dyrere enn bomull, kanskje det er derfor det er så lite brukt. Har du selv prøvd å sy klær av linstoff?

Har ikke personlig erfaring med turklær i lin. Kan imidlertid tenke med at det har noen egenskaper som ikke er helt optimale for turtøy i vårt klima. Det er jo som regel ikke så tettvevd, kanskje på grunn at det krymper mye etter vask. Det absorberer også lett vann og det er vel derfor det gjerne blir brukt til sengetøy og til og med håndkle. Litt usikker hvor slitesterkt det er ift bomull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har egentlig ikke peiling, men @esw er "The man" i denne sammenheng.

For noen år siden var det en engelsk retro-ekspedisjon til Everest. Der brukte de tettvevd ullent kamgarn, som de var ganske fornøyd med: passe vinntett, snøavvisende og lunt. Kanskje omtrent som tett vadmel.

Det var også en retro-ekspedisjon på Antarktis, visst med Ulvang mfl.  Det går an å sjekke deres erfaringer med ulike tekstiler.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snublet forøvrig nettopp over denne, i lin-/bomullsblanding:

 

https://www.hektapatur.no/dame/ytterjakker/anorakker/amundsen-sports-heroes-anorak-natural-unisex?att=TmF0dXJhbCAoI0M2QjY5RCl8Uw==&gclid=CjwKCAjw_Y_8BRBiEiwA5MCBJi30jkdaVuKQvVGOW-Ty7acX7MTtokT6S4GPnJ5KgZpup50Kwk1itRoCCR4QAvD_BwE

 

Skulle ønske de skrev litt mer om hvorfor de valgte en kombinasjon av akkurat lin og bomull... Kanskje lin har egenskaper også i kaldt vær, som skiller seg fra bomull?

 

Nå er det mange år siden sist jeg tittet på turjakker så jeg aner ikke om 5000 + kr for en anorakk er normalt, men om prisen på denne er noe å gå etter er det definitivt mange tusenlapper å spare på å sy selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.