Gå til innhold
  • Bli medlem

Sele (til menneske) for trekkende hund


ost

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en labradoodle på ca 35 kg som trekker godt på tur (dog ikke alltid i kjøreretning). Nå som vinteren nærmer seg ser jeg på hvilke muligheter jeg har for å prøve ham ut foran meg på ski. Så da lurer jeg på hva folk bruker? Er det noe som lønner seg? Har tenkt på standard pulksele fra Fjellpulken, eventuelt bare koble fra skulderselene og bare bruke hoftebeltet. Vil det funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baggen Villmark X2 til huskytispa mi.

Sjeleglad for strikken i festene for kobbelet i beltet, men har du strikk i selve kobbelet så er vel ikke det like viktig. Hurtigutløseren er også enkel å bruke, og har aldri åpnet seg uten at jeg har gjort det bevisst.

Valgte villmark fordi den har avtakbare beinstropper og man kan få med en veske man fester på beltet. I tillegg kan man feste alt det man kan feste i et vanlig buksebelte i det, praktisk. Strikken i beltet er også mulig å bytte når den blir sliten, men mitt har holdt i en del år nå uten nevneverdig tegn på slitasje. Hunden min er dog 12 kg lettere enn din! 

Prøv med pulkbeltet først. Tar du bare en joggetur så kjenner du nok fort om dette er noe du tror kommer til å funke på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har et par ulike magebelter til mine 2 huskyer. Den ene er et gammel hoftebelte fra en Karrimore ryggsekk med 2 D-ringer sydd på i siden, både til hundene og til trekk av pulk. Så har jeg et "masteklatrer" belte fra Jula, bredt, stivt og støtter bra i korsryggen. der har jeg satt en løs ryggsekklomme på som rumpetaske. 

https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/beskyttelse/fallsikring/tilbehor/stottebelte-906220/   (vist utsolgt for tiden.)

Felles for begge er at det er festet en line i den ene D-ring som så settes med en karabin i den annen som hanefot foran magen. Dermed kommer trekket på hele korsryggen og ikke i noe beltespenne. Trekklinen festes i hanefoten med en karabin så den kan skli fra side til side. Dermed blir beltet ikke "vridd" ved skeivt trekk - altså "ikke i kjøreretningen" eller på plutselig musejakt i grøften. Endelig skal man ikke ha for store forhåpninger til strikken (som jeg har i kjørelinen. Jeg har ikke panikk-utløser, for det ville bare ende i utilsiktet saue-, rein-, rådyr mm-jakt. Det er knall eller fall eller danske-bremsen.

Jeg har en kraftig strikk i min selvgjorte kjøreline, som fungerer noenlunde. Strikken i "kjøpelinen" er alt for svak og alltid utstrakt. Tilsvarende opplegg bruker jeg med sekk.

Har du Fjellpulk selen i forveien ville jeg prøve med den først. Den har 2 ringer i siden til trekk av pulken, som du kan sette en hanefot i.

Jeg har ikke prøvd Baggen-beltet, som sikkert er bra. Så vidt jeg kan se fra foto, gir den dog ikke mulighet for den sideveis bevegelse, så rotasjon av beltet unngås. Jeg antar at panikkutløseren er "tungespennet", som rykkes opp med tampen av remmen. Fra dykking vet jeg, at etter hvert, når remmen og spennet blir slitt, så holder den type spenne ikke så bra - det sklir - og så er de dårlige å spenne med trekk/vekt på. Ikke så relevant her, men en del blybelter til dykking har slike spenner, som jeg alltid unngår.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikken er ikke fast i beltet men tredd inni det, så det gir litt sideveis bevegelse men ikke mye. Ikke i nærheten av det man vil få med @elgensin løsning med andre ord, som høres veldig god ut. Hurtigutløseren har tungespenn ja, men ser ut til å holde godt over en del år den også. Ingen antydning til å gli enda, selv om den dagen sikkert kommer. Men, da kan også den delen byttes ut for en billig penge eller man kan lage en egen patent.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo veldig ann på hvor mye den aktuelle hunden faktisk trekker. Jeg har en bruksschæfer hanne på 40 kg, som trekker som om det sto om livet. De fleste løsninger har vært mindre enn optimale slik sett. Meg og mine 110 kg må lene meg bakover for å bremse framdriften.

Løsningen til @elgen er grovt sett den jeg også har kommet fram til er det som gir mest behagelig trekk. Må ha muligheten til å sideveis flytte dra punktet. Med mindre hund i kg og eller dra kraft hadde jeg fremdeles brukt denne løsningen.

Jo mer hunden trekker jo tykkere strikk må det være i lina. Alt jeg har sett av slike liner har alt for tynn strikk til at den har noen som helst funksjon på¨hunder som faktisk trekker. Jeg har heller ikke hurtigutløser, i situasjoner hvor det hadde vært aktuelt å bruke så skal i allefall ikke bikkja være løs.

Når det kommer til selve beltet så er dette litt opp hver enkelt på hva som sitter behagelig. Jeg har forsterka ei rumpetaske fra Bergans (som nå har blitt tatt bort). Dette er så absolutt den mest behagelige løsning for meg. Alternativ 2 er et riktig bredt belte som fordeler godt. ca 15-20 cm når det blir så breit må det være litt mykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (6 timer siden):

Jeg har heller ikke hurtigutløser, i situasjoner hvor det hadde vært aktuelt å bruke så skal i allefall ikke bikkja være løs.

Nemlig! om sommeren med sau foran eller vinter med rein!! Ellers er jeg ganske fornøyd med min løsning og Jula klatrebeltet. (På hytta så jeg kan ikke vedlegge foto.) Har også @jotne løsning på rumpetasker, men de er litt for myke i beltet etter min smak, men funker.Photo0241.thumb.jpg.83c06abb68cf486f751c2b4f41d52979.jpg

Photo0242.thumb.jpg.4503cc60b52f87c1ee1be81fee459148.jpg

 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar - jeg har ikke sele i dag, men ser på alternativer. En av grunnene til at jeg tenkte på Fjellpulken-sele, er muligheten til å trekke dekk  samtidig som jeg går tur på sommeren, og at samme beltet kan brukes på skitur om vinteren. D-ringer på siden blir da en nødvendighet. Jeg ser at NON-STOP sitt FERD-belte også har denne muligheten, men en standard pulksele fra Fjellpulken er ikke så aller værst i pris. Og dessuten et produkt mange bruker.

@elgen sitt opplegg beskriver jo i klartekst hvordan D-ringer brukes også for trekk av bikkja. Jeg må nok se etter en eller annen form for hurtigutkobling også, men om Baggen sin løsning funker så skal det vel la seg gjøre å kjøpe denne løst. 

Takk for gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.