Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyre opp 36 år gammel primus?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en gammel primus fra 1984 som angivelig ikke skal være brukt. Det er en sovjetisk Optimus 8R klone. Er det noe jeg bør tenke på før jeg fyrer den opp? I motsetning til Optimus 111 har ikke denne primusen noe pumpe. Når man forvarmer primusen gjør varmen at det blir dannet et trykk i tanken slik at man kan fyre den igang. Jeg har sett litt på YouTube videoer av folk som skrur på denne saken, og den virker å ha svært få deler som kan lekke i forhold til en optimus 111 siden den ikke har et pumpe system. De stedene jeg har sett folk kommenterer oftest at den kan lekke er i overgang tank og rør, og der man regulerer forbrenningen. 

Screenshot_20201008-093034~2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den så veldig pen ut. Hvis tanken er tom/tørr kan det være lurt å fylle den og la den stå noen timer , kanskje over natten. Jeg har en Optimus 8R ,og da jeg fikk den i posten fylte jeg med en gang en skvett bensin i tanken og ville prøve den. Skuffelsen var stor når den ikke ville tenne skikkelig. Dagen etter virket den som en drøm. Veken kan noen ganger trenge litt tid å bli skikkelig gjennomtrukket og mettet av bensin. Det er lurt alltid å ha noe drivstoff i tanken på slike brennere.

Endret av Robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den var min så hadde jeg inspisert pakningen i tank-lokket, er det kork så er det nok lurt at den får trutne litt. Plast/gummi kan bli sprø eller hard, og da får du ikke trykk.  Bruker Biltema Alkylatbensin på mine bensinbrennere.
Ikke fyll mer en ca 2/3 full. skru på lokket steng ventilen og la den stå til evt pakning har trutnet.  (Uansett lenge nok til at veka har blitt gjennomvåt)
Apne krana og hold varm hånd på tanken så presses det ut bensin som renner ned i forvarmingsskåla. (Evt forvarm med sprit/antibak) La varmeskjoldet være vippet opp under denne prosessen og inntil det er fin fart på brenneren.  Lukk ventilen og fyr opp som på en vanlig primus, når det er nest utbrendt i skåla åpne ventilen, og ha fyrstikk klar i fall det slukner.  Begynner forsiktig å øker etter hvert.  Bruker du stor stekepanne kan varmen bli så stor at sikkerhetsventilen blåser, og da står det fort en flamme fra lokket, denne slukker når trykket er nede igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Artig sak 👍 Når jeg fyrte min russerklone første gang var det en ørliten flamme ved regulatoren. Gikk bort ved stramming av mutter. Ellers fyr som @dsk skriver. Er du usikker på om den er tett (bensindamp ut andre steder enn dysen er ikke så artig) kan du teste den i varmt vann. Sleng hele brenneren med tank i fryseren en liten stund. Ha tanklokket av når du har den i liggende til kjøling. Ta den ut av fryseren, skru på lokket, plasser den i glovarmt vann og se etter bobler.

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (10 timer siden):

Det høres veldig skummelt ut 😮

Ja det opplevdes slik! bruker ikke vide kjeler og panner på denne lenger, har ikke 8R men en lignende av merke Radius og der skjedde det samme.  Testen esphojo beskrev er jo smart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.