Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan impregnerer dere Fjellreven Keb bukser?


tttime

Anbefalte innlegg

Bruker dere greenland wax på hele buksa, eller bruker dere impregneringspray? Eller kanskje en blanding av disse to?

Tenker å impregnere den for første gang og lurer derfor på om spray gjør jobben eller om jeg burde gå til innkjøp av greenland wax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Keb har vel en del stretch som nok ikke er det beste for voks. På partiene med g1000 stoff er det ok. Buksa blir dog ikke vanntett uansett. Har prøvd voks på Vidda pro og hadde på en god del. HJelper litt men samtidig blir buksa litt stivere og føltes kjøligere. Og litt klammere i aktivitet. Ville vel testet washin på den evt. 
Det meste forsvinner i vask så du må gjøre dette jevnlig. Er det regn er skallbukse å foretrekke hvis du skal ha noe vanntett, selv om det er klamt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, borgern said:

Keb har vel en del stretch som nok ikke er det beste for voks. På partiene med g1000 stoff er det ok. Buksa blir dog ikke vanntett uansett. Har prøvd voks på Vidda pro og hadde på en god del. HJelper litt men samtidig blir buksa litt stivere og føltes kjøligere. Og litt klammere i aktivitet. Ville vel testet washin på den evt. 
Det meste forsvinner i vask så du må gjøre dette jevnlig. Er det regn er skallbukse å foretrekke hvis du skal ha noe vanntett, selv om det er klamt.

Takk for tips. Tenker du på tech-wash til gore-tex? nikwax?

Den forrige turbuksen min brukte jeg impregneringspray på før tur, og selv om den ikke ble vanntett holdt den meg tørr mye lenger. Kunne se at dråper ikke trakk seg inn i stoffet med en gang. Tror du dette vil kunne skade Keb buksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tttime skrev (1 time siden):

Den forrige turbuksen min brukte jeg impregneringspray på før tur, og selv om den ikke ble vanntett holdt den meg tørr mye lenger. Kunne se at dråper ikke trakk seg inn i stoffet med en gang. Tror du dette vil kunne skade Keb buksen?

Impregneringsspray (DWR) skader ikke buksen, men det gir nok ingen stor effekt over tid. Mitt inntrykk er at DWR-behandlinger virker best på rene syntetiske materialer. G-1000 er 65% polyester og 35% bomull. Man har f.eks. Nikwax Cottonproof som kanskje fungerer bedre akkurat på G-1000. Det ser kanskje lovende ut rett etter påføring, men det vil ikke holde over lang tid, og du må veie opp pris og arbeid mot hva du egentlig får igjen for det.

Her er en som har impregnert en G-1000-jakke i Nikwax CottonProof. https://www.youtube.com/watch?v=uEq0-K8lqvs&ab_channel=JariPerho

Jeg bruker hverken impregnering eller voks på mine Keb-bukser. Er det lett regn i kortvarige perioder så tørker buksen nokså raskt, og regner det mye over lengre tid så hjelper hverken DWR-impregnering eller voks, og jeg gjør som @borgern over her og benytter skallbukse.

Her er en som har testet begge deler og kommet frem til at det ikke er noe forskjell på DWR og voks (begge hadde lite/ingen effekt i regnvær over tid): 
https://www.youtube.com/watch?v=eoPUnvZSwIE&ab_channel=Papahiker

 

Endret av KristianP
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, KristianP said:

Impregneringsspray (DWR) skader ikke buksen, men det gir nok ingen stor effekt over tid. Mitt inntrykk er at DWR-behandlinger virker best på rene syntetiske materialer. G-1000 er 65% polyester og 35% bomull. Man har f.eks. Nikwax Cottonproof som kanskje fungerer bedre akkurat på G-1000. Det ser kanskje lovende ut rett etter påføring, men det vil ikke holde over lang tid, og du må veie opp pris og arbeid mot hva du egentlig får igjen for det.

Her er en som har impregnert en G-1000-jakke i Nikwax CottonProof. https://www.youtube.com/watch?v=uEq0-K8lqvs&ab_channel=JariPerho

Jeg bruker hverken impregnering eller voks på mine Keb-bukser. Er det lett regn i kortvarige perioder så tørker buksen nokså raskt, og regner det mye over lengre tid så hjelper hverken DWR-impregnering eller voks, og jeg gjør som @borgern over her og benytter skallbukse.

Her er en som har testet begge deler og kommet frem til at det ikke er noe forskjell på DWR og voks (begge hadde lite/ingen effekt i regnvær over tid): 
https://www.youtube.com/watch?v=eoPUnvZSwIE&ab_channel=Papahiker

 

Takk for tips! Da tror jeg at jeg lar være å impregnere/vokse buksene og benytter meg av en skallbukse når det er behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker først Nikwax Tech wash og deretter Cotton proof på mine Lundhags Traverse. Disse buksene har samme stoffkombinasjoner som Keb.

Vaskemaskinen min har et "outdoor+inpregnering" program der den går i pause når vaskesyklusen er ferdig, så tilsetter jeg impregnering og trykker start. Lettere blir det ikke.

Synes ikke det går ut over pusteegenskapene å impregnere. I starten så preller vann av, når buksa blir møkkete opp etter leggene slutter dette på en måte, men den møkka drysser av neste tur om det er tørt. Vet ikke hva jeg skal si om langtidsvirkningene, men før jeg gjorde noe som helst var buksa en svamp. Den følelsen har jeg ikke nå, så jeg vil ikke slutte å impregnere. Har gått noen timer i regnvær, buksa er kanskje lett fuktig, men ikke søkkvåt. Kjører en runde med vask+imp på sensommeren, da er den friskest på høsten. Ved behov kjører jeg ekstra runder, mest for å få buksene freshere, ellers bare 1 gang pr år.  Har to identiske bukser som jeg veksler på å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En keb (evt andre G1000 klær) vil aldri bli vanntette. Jeg har en kebbukse og en Drev jakke, begge brukes primært på jakt. Begge plaggene har jeg varmet inn 7-10 lag med voks med strykejern. Strechpartiene skal ikke vokses. Da syns jeg at plaggene holder regnet bra ute, når det er "normalt" skiftende vær (om det er noe som kan kalles det).  Jakken er jeg godt fornøyd med, den holder regnet ute lenge. Buksa er mer så som så pga strech partiene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som @Omnilite, vasker og impregnerer i vaskemaskinen. Jeg synes derimot at impregneringen går ut over pusteegenskapene(sikkert fordi jeg svetter som en gris med den minste aktivitet...) og impregnerer ikke sommerstid. Og vinterstid tar jeg kanskje ekstra voks, den fjellerven sin, på rumpe og knær for mer vannavvisende effekt. Men er det vått så blir det vått. 

Keb buksa kommer jo ferdig impregnert, men det forsvinner ved første vask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.