Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av dunposer


Anbefalte innlegg

Jeg har til nå hatt dunposene hengene på kleshenger i klesskap, tredd igjennom en vanlig henger. 

Nå har jeg også skaffet vinterpose, og det er blir da trangt til alle tre. Tenker da å få montert kroker i kjellerbod. 

Virker ikke veldig fuktig der, så vil jeg tro det skal gå bra. Men vil jo bli litt støvete. Om man f.eks har en svær 1000 l. sekk tredd utenpå, (klipper opp bunnen, når de henger, vil det være OK, eller kan det bli for klamt. (blir jo da åpent i bunn, og delvis åpent i toppen (knyter løst igjen på toppen hvor henger stikke ut) 

 

Kan selvsagt bruke oppbevaringsposer, men er jo best om de for henger, er det ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lar posene henge i noen dager når jeg har kommet hjem fra tur, så legger jeg dem i oppbevaringsposene som fulgte med. Synes begge posene fungerer like bra som da jeg kjøpte dem.

 

Mulig noen med mer peiling eller andre erfaringer gjør meg oppmerksom på at dette ikke er optimalt😅 Ser ikke helt hvorfor man skulle inkludere noe som heter oppbevaringsposer hvis oppbevaringen går utover dunkvaliteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tttime skrev (55 minutter siden):

Jeg lar posene henge i noen dager når jeg har kommet hjem fra tur, så legger jeg dem i oppbevaringsposene som fulgte med. Synes begge posene fungerer like bra som da jeg kjøpte dem.

 

Mulig noen med mer peiling eller andre erfaringer gjør meg oppmerksom på at dette ikke er optimalt😅 Ser ikke helt hvorfor man skulle inkludere noe som heter oppbevaringsposer hvis oppbevaringen går utover dunkvaliteten

Oppbevaringsposen er jo bedere en å ha den komprinert... og er jo beste løsning om man ikke har hengeplass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, DenGladeVandrer said:

Oppbevaringsposen er jo bedere en å ha den komprinert... og er jo beste løsning om man ikke har hengeplass

Kan godt være at du har rett i at man helst burde la de henge. Håper egentlig ikke det har noe særlig å si i og med at jeg også sliter med oppbevaringsplass. Lurer derfor på om det er best at jeg holder meg uviten og ikke tar turen tilbake til denne posten når det evt. dukker opp fler svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (2 timer siden):

"Om man f.eks har en svær 1000 l. sekk tredd utenpå..."

Det var da voldsomt til sekk, da! 😲

Jeg har min i en stor pakkpose fra bokklubben (ikke vanntett) i uteboden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

Jeg har til nå hatt dunposene hengene på kleshenger i klesskap, tredd igjennom en vanlig henger. 

Nå har jeg også skaffet vinterpose, og det er blir da trangt til alle tre. Tenker da å få montert kroker i kjellerbod. 

Virker ikke veldig fuktig der, så vil jeg tro det skal gå bra. Men vil jo bli litt støvete. Om man f.eks har en svær 1000 l. sekk tredd utenpå, (klipper opp bunnen, når de henger, vil det være OK, eller kan det bli for klamt. (blir jo da åpent i bunn, og delvis åpent i toppen (knyter løst igjen på toppen hvor henger stikke ut) 

 

Kan selvsagt bruke oppbevaringsposer, men er jo best om de for henger, er det ikke? 

Jeg så et intervju en gang med en som hadde tatt en PhD i dun av alle ting, som snakket med en produsent (mener det var Rab) om komprimering og oppbevaring av dunposer. Han sa at komprimering av dunposer over lengre tid ikke påvirket dun så negativt som folk har oppfatning av, men at det som var mest negativt for dun er om den lagres fuktig. Jeg antar at det er hvorfor de fleste produsenter legger ved en luftig oppbevaringspose til dunposene, slik at hvis det er noe fuktighet igjen etter tørk så har det fortsatt en sjans til å tørke ut fullstendig. Jeg prøvde lenge å finne frem til dette intervjuet nå, men måtte gi meg på tap.

Så jeg ville vært skeptisk til å lagre en dunsovepose i en tett plastikkpose (selv med bunnen klippet opp), da fuktighet under lagring er mer negativt for dun enn kompresjon, og definitivt mer negativt enn støv som enkelt kan børstes av. Det mest optimale er nok å henge den opp, men jeg anser en stor og luftig oppbevaringspose som et godt alternativ. Jeg ville vært mest bekymret for fuktighetsnivå. F.eks. ville jeg heller lagret soveposen i en oppbevaringspose innendørs enn hengende i en mer fuktig bod. Jeg ville også gått så langt som å heller flytte noe annet ut i boden som tåler fukt og holdt soveposen innendørs. Men hvis boden er tørr så er det selvsagt ikke noe problem. Har selv lagret soveposer i kjellerbod, men da med en industriell luftavfukter. Er du usikker kan du måle luftfuktigheten i boden (men den vil mest sannsynlig variere mye gjennom året).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (8 minutter siden):

 

Kanskje bare bruke oppbevaringsposen

Det er jo det den er til...

Oppbevaringsposene til WM er i bomull (muligens lin) så de puster. Vinterposen fyller oppbevaringsposen så den er stram som en pølse. Høstposen fyller ikke sin like stramt.

Jeg oppbevarer ikke soveposene der jeg anser det som sannsynlig at det er fuktig, ei heller i et skap. De ligger på toppen av to høye åpne trådkurvstativer oppunder taket i rommet jeg lagrer de.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 minutt siden):

Navnet oppbevaringspose er jo rimelig selvforklarende?  De fleste selger også slike løst, her fra Rab: https://rab.equipment/no/sleeping-bag-cotton-storage-sack

Her er hva Western Mountainering skriver: 

image.png.4bfbd46f38c12cab028b78b444ca7aa4.png

Jeg har originale pakke poser til alle tre dunposer.

Men de har jo best av å henge så vidt jeg har hørt.

Føles ikke fuktig i kjellerbod. (Murblokk).

Så derfor tenkte jeg å henge fra taket i kjellerbod, med en stor nok plastsekk tredd utenpå, for å hindre støv.

Alternativ er oppbevaringspose i kjellerbod eller klesskap i leilighet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppbevarer mine i oppbevaringstrekket, i et klesskap i oppvarmet rom, etter grundig tørking. Selv om komprimering over tid er mindre skadelig enn fukt, kan det være greit å tenke på følgende: henger du posen blir den komprimert over brettpunktet, og er bretten samme sted hver gang er det mer belastning enn en mer "tilfeldig" kompringering når posen hviler på et flatt underlag inne i trekket sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (18 minutter siden):

Jeg oppbevarer mine i oppbevaringstrekket, i et klesskap i oppvarmet rom, etter grundig tørking. Selv om komprimering over tid er mindre skadelig enn fukt, kan det være greit å tenke på følgende: henger du posen blir den komprimert over brettpunktet, og er bretten samme sted hver gang er det mer belastning enn en mer "tilfeldig" kompringering når posen hviler på et flatt underlag inne i trekket sitt.

Veldig sant. Og tenkt tanken, men har byttet på hvilken vei...

Men da kjører jeg på med medfølgende pose.. enkelt og greit. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

Så derfor tenkte jeg å henge fra taket i kjellerbod, med en stor nok plastsekk tredd utenpå, for å hindre støv.

Hei

Det optimale er vel å la posen henge i full lengde et tørt sted (krever) ca. 2 m høyde. Jeg vil ikke anbefale plastposer, men fx et gammelt dynetrekk mot støv! Fordi man kan teste luftfuktighet/muggsporer ved å henge en "snasket" lærstrimmel i "sammentrykket" plastpose i kjeller eller loft. Kommer det mugg er det en dårlig plass. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men siden det gjelder lagring har jeg spørsmål om lagring av sovepose med syntetisk. isolasjon. I tillegg til dun posene mine har jeg nå kjøpt Rab Solar 200 med syntetisk isolasjon.. Her var det ikke med noe oppbevaringstrekk, men bare komprimeringstrekk. Kan jeg oppbevare posen i dette trekket eller bør jeg skaffe noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (4 timer siden):

Litt off topic, men siden det gjelder lagring har jeg spørsmål om lagring av sovepose med syntetisk. isolasjon. I tillegg til dun posene mine har jeg nå kjøpt Rab Solar 200 med syntetisk isolasjon.. Her var det ikke med noe oppbevaringstrekk, men bare komprimeringstrekk. Kan jeg oppbevare posen i dette trekket eller bør jeg skaffe noe annet?

Hei

Jeg har også fiberfyll-poser etter frosset i våt dunpose. Mine ligge MEGET løst sammenrullet i en MEGET stor pulkpose. Det funker tilsynelatende bra. Med mine skal man stappe nok så mye, for å stappe i komprimeringsposen - så den er etter min mening for trang. Henge er vel også det optimale for fiberposer, men ikke så kritisk.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (15 timer siden):

Kan jeg oppbevare posen i dette trekket eller bør jeg skaffe noe annet?

Etter å ha sett den filmen som er lenket til over har jeg inntrykk av at det er viktigere for syntetiske poser enn for dunposer å ikke oppbevare for tett sammenpakket over lang tid. Så, ja, jeg mener at du bør enten skaffe en stor oppbevaringspose eller la den ligge/henge løst, eventuelt løst sammenrullet om plassen krever det. Hva med å la den ligge fult utstrakt i en luftig tøypose under senga?

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene. Da har jeg bestilt Helsport mesh oppbevaringspose. Tror det blir den beste løsningen. Hilleberg har også  en kommentar på dette og mener at for hard komprimering kan skade glidelåsen. Dette er min første pose med syntetisk fyll. For sammen temperaturområde har jeg Rab Neutrino 200 med 800 FP dun. Mellom disse posene skiller ca. 440 g i vekt og pakkevolumet for Neutrino 200 er 16 cm x 25 cm og for Solar 2 er det 21cm x 33cm.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.