Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Combat Cap


endre1990

Anbefalte innlegg

Annonse

Åsnes combi combat cap er en kjempeski, og ikke er den spesielt tung heller. Jeg er forøvrig av typen som liker lange ski så med mine 185+ cm er 200 et minimum, ville hatt 205-210cm hvis jeg hadde valgt Rago i stedet.

Søker du på Åsnes på fjellforum får du opp en del andre tråder om emnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militærbindingen M98 det. Har ingen erfaring med den, men tåjernet minner mye om Riva 3 fra samme produsent (Rottefella), men med en litt annen strammemulighet på wiren. Overlater til de med erfaring å uttale seg.

Men anbefaler deg å se på denne også: http://www.oslosportslager.no/product/2670/2770/354250/Rottefella_Super_Telemark_m_Vidje.html

På Super Telemark med wire har du mulighet til å droppe wiren på helen når du stort sett går bortover og oppover, for så å ta den på til nedturen. Dermed har du en binding som er av de lettere å gå bortover og oppover med ettersom den gir mindre bøyemotstand (friere hæl), samtidig som den likevel har mulighet for hælstøtte via et enkelt håndgrep. I tillegg er det at du kan feste skoen både via tå og hæl en sikkerhetsdetalj som du ikke oppnår med rene hælbindinger om du ikke drar med deg ekstra wire.

Men bindingen lever en litt anonym tilværelse, og mange (inkl ansatte sportsbutikker) vet knapt at den eksisterer lenger - Rottefella omtaler den heller ikke på nettsidene sine http://www.rottefella.no/ - men den er å få tak i (den står i produktkatalogen som du kan laste ned via de samme nettsidene.

Samtidig anbefaler jeg deg å montere en 10 mm oppbyggingsplate, gjerne med hæl-løfter, for bedre kante- og svingmuligheter, enten du skaffer deg Super Telemark, M98, Riva 3 eller andre lignende bindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt disse skiene i et drøyt år og det er de beste skiene jeg har hatt ivertfall.

Jeg har brukt dem på alle mulige skiturer, blant annet topptur og der fungerte dem overraskende bra... Man merker jo selvsagt at det ikke er rene kjøreski.

Gode ski.

------

Jeg hadde også tenkt å kjøpe Rottefella Super telemark bindinger, men ble anbefalt Voile 3-pin kable som er en forholdsvis lik binding, men som koster 500 kroner mindre. Voile bindingen har i tillegg hæl løfter som standard slik at man her sparrer enda mere penger vs. rottefella bindingen.

Jeg har hatt Rottefella super telemark tidligere og så langt mener jeg at Voile ivertfall ikke er noen dårligere biding.

Har forresten lagt inn både Åsnes CCC og Voile 3-pin kable i utstyrserfaringer...

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldCat=11

http://www.voile-usa.com/tele3pincable.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skjønner ikke helt bindingsdiskusjonen jeg. Til Combat Cap bruker jeg naturligvis hvite Rottefella Nato M98 - det er jo de eneste som matcher skiene (bortsett fra de regulerbare Nato 100 og 120 for de med spesielle behov). Jeg har fått satt på klosser og hælløfter. Og husk for all del å bestille med fellelåssystemet - da har du god gli og godt feste til å trekke pulk samtidig, pluss at det bremser i nedoverbakkene. Jeg tar dem så å si aldri av. Hvis jeg skal bemerke noe negativt om Combat Cap, så er det at de er litt lite retningsstabile med den store bredden i tuppen hvis det er hardt underlag, og det kan være litt slitsomt. Til en lengre tur i flatt lende (Grønland/Sydpolen) ville jeg nok derfor valgt Åsnes Rago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

enig med Daniel LL. har gått med både combi combat cap og rago. CCC er bra i kupert terreng, men skal du gå langt i forholdsvis flatt terreng, anbefaler jeg rago. uansett er både CCC og rago meget gode ski til turer utenfor løypa og med mye utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Åsnes combi combat cap er en kjempeski, og ikke er den spesielt tung heller.

Må komme med en liten kommentar her til mitt eget innlegg etter jeg har hatt noen flere timer på skia.

Har nå brukt Åsnes CCC i snart et år med ca 1500-2000km på dem (som ikke er spesielt mye) og sålen har begynt å løsne fra selve skia under bindingene og stålkantene henger ikke lenger på. Etter telefon med fabrikken har jeg fått beskjed om at det er kommer av overbelastning og at jeg ikke har noen reklamasjonsrett.

Litt skuffet over hvor lite ei ski er beregnet for, jeg har tidligere brukt et gammelt par Atomicski fra 1990 (som har gått minst fem- til tidobbel lengde og har blitt brukt mye styggere) og det er ikke antydning til hverken slitasje på såle eller stålkanter. Det er også disse gamle skiene jeg bruker som skrapski til kjipt eller null skiføre.

Er det normalt at ski skal være så skjøre, og er det eventuelt noen andre som har tilsvarende erfaringer, eller har jeg bare vært saftig uheldig med et realt mandagspar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ett par åsnes nansen der den ene skia brakk i overgangen tuppen og resten av skien. hadde ikke merket det en gang og hadde kun brukt de på 3-4 turer. Jeg fikk ny ski, men kompisen min som fikk samme problemet fikk ikke ny!

litt Skeptisk til den kvaliteten åsnes leverer jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ett par åsnes nansen der den ene skia brakk i overgangen tuppen og resten av skien.

Det stod et par ukegamle Nansen på bakrommet hos forhandleren også som også hadde bruddskader og ikke var reklamasjonsgrunn. For meg har de siste 300-400km på skia har kun vært i kvistaløype og jeg skjønner ikke helt at skia ikke skal tåle det. Preppa skia før turen nå og da var det ikke antydning til skader.

Åsnes skal jo ha fått store forsvarskontrakter på CCC, lurer på om de går ned på kvaliteten for å kunne produsere mer? Og siden CCC skal være mye mer robust enn Rago og Nansen må disse sistnevnte jo være veldig skjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare piss at du ikke har reklamasjonsgrunn....

Et par ski som CCC har en forventet levetid på langt over et år og mye mere enn de antall kilometer du nevner.

Jeg ville skrevet et skriftlig krav om reklamasjon og hvis det ikke leder frem så ta en telefon til forbrukerombudet....

Da skal du se at du får fiksa skiene dine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 2 måneder senere...

Hørte rykter om at M98 skulle dumpes på diverse utsalg snart.

Vet ikke om det kun er lokalt(Harstad, kystjegere), eller for hele landet.

Så kanskje diverse utsalg får inne disse snart i store kvanta?

Kjøpte Fischer 109 siden jeg prioriterer bakke egenskaper og fikk de billig hos .Flua.

De satt på 15mm G3 oppbyggingsplater med dobble hæløftere.

Disse er SUPRE! 5 skruer fester plata til skia! Bindinger skrues i plasten, og det klarte selv jeg... Lett å skifte bindinger senere!

Hælløfterne er ikke bare gode i bakker, men i mye løssnø, og med pulk ser jeg og nytte i dem for avlastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.