Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin gpsmap 66st - Batteri og kart


guffen2015

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg brukt 66st på lørdag og prøvde den på tur i går.

GPSen varslet lite strøm etter et par timer. Det er nok flere grunner til det; Brukte Varta engangs batteri, hadde på wifi og blåtann, hadde ikke på batterisparemodus eller ekspedisjonsmodus. Likevele synes jeg et par timer var tidlig. Ser nå at Garmin tilbyr dedikerte ladbare AA NiMH batteri til Oregon; Hvilke ladbare batteri anbefales egentlig (antar det ikke behøver stå Garmin på dem)?

Det fulgte med Europakart 1:50000. Jeg ble noe skuffet da jeg ikke klarte å få fram koter på kartet; Er det ikke mulig? Må jeg kjøpe "Topo Premium V3, 8-NordlandNord" til kr. 1699,- for å få akseptabelt kart?

Og; (Har så vidt begynt på bruksanvisninga men spør likevel) Er det mulig for kona hjemmefra å se nøyaktig hvor GPSen befinner seg til enhver tid? Hva må event. til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

- Når det kommer til batteri så anbefaler jeg IKEA sine ladda oppladbare batteri. De er samme batteri som Panasonic Eneloop som koster 4 ganger så mye og er regnet som noe av det beste du kan få. https://www.ikea.com/no/no/p/ladda-oppladbart-batteri-70303876/ 

evt https://www.kjell.com//no/produkter/elektro-og-verktoy/batterier/oppladbare-batterier/nimh-batterier/standardceller/panasonic-eneloop-pro-oppladbare-aa-batterier-2500-mah-4-pk.-p32074?gclid=EAIaIQobChMIsp_V9vWd7AIVDNGyCh08YgmfEAQYCCABEgJ0G_D_BwE&gclsrc=aw.ds

- Jeg har batteri fint en hel dag med 2 stk ladda batteri på min 66ST. For å øke batterilevetiden, sett opp skjermen til å skru seg av etter 30 sekunder, slå av logging av spor. Da varer batteriet mye lenger.

- Når det kommer til kart så er det mange som sliter med at enheten blir ustabil med uorginale kart på 66ST (kartmannnen.no, frikart.no og OSM) Men for meg så fungere det utmerket med det orginale kartet fra Garmin. Finnes flere tråder om dette her på forumet.

- For at kona skal se posisjonen din skulle du vel hatt Garmin GSPMAP 66i (med inreach) da sendes posisjonen din ut over sattelitt og kona kan føle sporet ditt på nett. Eller gjøre som meg å kjøpe Garmin Inreach Mini i tillegg. For meg er det uaktuelt å blande sikkerhetsutstyr og navigasjonsutstyr som de gjør i GPSMAP 66i.

Endret av Dortase
  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (40 minutter siden):

- Når det kommer til batteri så anbefaler jeg IKEA sine ladda oppladbare batteri. De er samme batteri som Panasonic Eneloop som

Litiumbatterier pleier å anbefales når det er kaldt. Hvordan fungerer NIMH batteri i kulda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (11 minutter siden):

Litiumbatterier pleier å anbefales når det er kaldt. Hvordan fungerer NIMH batteri i kulda?

Ja, det kan jeg forsåvidt være enig med deg i, problemet er at du ikke får dem som oppladbar i AA. Iallefall ikke som jeg har sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Garmin Montana er det som desidert sparer mest batteri at jeg slår på batterisparemodusen. Denne skal i følge bruksanvisningen også finnes på 66ST.     (sparemodus for batteri)

Det denne modusen gjør er å slå av skjermen helt når bakgrunnsbelysningen slås av. Bildet forsvinner helt, ikke bare bakgrunnslyset. Jeg har satt at bakgrunnsbelysningen skal slås av automatisk etter 15 sekunder (det er normalt den tiden jeg trenger for å se det jeg trenger under navigasjon, faktisk kunne jeg ønske den enda litt kortere), lenger tid hvis jeg driver med noe hvor jeg synes 15 sekunder blir for kort (svært sjelden). Skjermen slås altså helt av etter disse 15 sekundene (eller hva man nå har satt). For å aktivere skjermen igjen trykker jeg på av/på-knappen på Montana. Skjermen kommer da på igjen øyeblikkelig. Det er jo ingen vits i å ha strøm på skjermen når man ikke ser på den, og dette sparer altså mye batteri, i hvert fall på min Montana.

Montana har trykkfølsom skjerm og denne deaktiveres også samtidig. Det har den fordelen at jeg kan ha GPS-en i lomma uten at menyer etc. blir aktivert. Trykkfølsomheten aktiveres selvsagt samtidig som jeg slår på skjermen igjen med av/på-knappen.

Dette fungerer så bra at jeg alltid har batterisparemodus på. Hvor mye batteri du vil spare på 66ST aner jeg ikke, men det er verdt å teste ut hvis du ikke har gjort det allerede.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Opptil 16 timers batteritid i GPS-modus og én uke i ekspedisjonsmodus" er vel spec'en på 66ST.

Det fulgte 2 sett batterier av typen på bildet nedenfor med når jeg kjøpte min brukt.

Screenshot_20201005-202640_Chrome.jpg.1390310e86e3afb8c49c63a4f1223c6d.jpg

Jeg har brukt min på vinteren i modus hvor den slår seg av/går i sort skjerm. Lader den da i camp på kvelden fra batteribank som er med for at den skal være fulladet neste dag. Har funka fint på flerdagerstur i 10-20 minus. 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (1 time siden):

slå av logging av spor

Jeg går en del på toppturer om vinteren. Tidligere, med usikre værutsikter, har jeg brukt en gammel sykkelkomputer med kart og gps. Den fikk oss ned fra fjellet en gang det dro til med nordavind og snøfokk fra fjellet nord fra oss. Da fulgte vi det sporet ned som var logget på  oppturen. Så logging slår jeg ikke av, i dårlig sikt er traseen opp ofte den sikreste ruta ned. 

Har imidlertid bestilt en liten pose med ladbare AA batteri fra Ikea (takk for tipset @Dortase). Ser dog litt mørkt på å event. bytte batteri på kalde vindfulle dager på fjellet (de sitter bra fast). Ser at Garmin ikke garanterer for lading av "ikke Garmin batteri" via kabel koblet til gpsen; Det kan da ikke være mer risiko i å bruke (og lade direkte i gpsen) andre NIMH batteri enn Garmins?

Terka skrev (30 minutter siden):

Det fulgte 2 sett batterier av typen på bildet nedenfor med når jeg kjøpte min brukt.

Jeg kjøpte min også brukt men var ikke så heldig at batteri fulgte med. Imidlertid var plastikken ennå på skjermen så mye brukt er den til gjengjeld ikke.

 

Skogens Stønn skrev (40 minutter siden):

På min Garmin Montana er det som desidert sparer mest batteri at jeg slår på batterisparemodusen. Denne skal i følge bruksanvisningen også finnes på 66ST.     (sparemodus for batteri)

;-)

Jeg ønsket å teste ut batteriforbruket uten bruk av batterisparemodus på turen i går. Gikk over på batterisparemodus da det kom melding om lavt batteri. Batterisparemodus holder normalt. Skal også teste ekspedisjonsmodus på tur en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (3 timer siden):

Hvilke ladbare batteri anbefales egentlig (antar det ikke behøver stå Garmin på dem)?

Jeg brukte Garmin sine oppladbare til 66st på min siste langtur. Etter turen leste jeg her: www.gpstraining.co.uk/training-support/what-are-the-best-batteries-for-a-garmin-gps
Og bestilte det første forslaget der (Panasonic High Capacity Eneloop Pro 2500) med lader hos Computersalg : www.computersalg.no/i/2345409/panasonic-eneloop-pro-smart-quick-k#specsarea . Flaks at jeg ikke hadde rensket opp i browser historikken min nå da.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (2 timer siden):

Når det kommer til batteri så anbefaler jeg IKEA sine ladda oppladbare batteri. De er samme batteri som Panasonic Eneloop som koster 4 ganger så mye og er regnet som noe av det beste du kan få.

Au da, det skulle jeg gjerne har hørt før jeg handla (ref innlegget mitt over) :)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Garmin har nå nettopp sluppet en ny GPSMAP 66SR. Forskjellen i forhold til S/ST er multiband mottak for bedre posisjonsnøyaktighet i ulendt/terreng med vanskelige mottaksforhold. Den har også oppladbare batterier, claimed battery life er det doble av S/ST.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 minutter siden):

Ser Garmin har nå nettopp sluppet en ny GPSMAP 66SR. Forskjellen i forhold til S/ST er multiband mottak for bedre posisjonsnøyaktighet i ulendt/terreng med vanskelige mottaksforhold. Den har også oppladbare batterier, claimed battery life er det doble av S/ST.

Men du kan ikke bare bytte batteri? raskere det enn å lade opp med en powerbank...

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (11 timer siden):

Ser Garmin har nå nettopp sluppet en ny GPSMAP 66SR. Forskjellen i forhold til S/ST er multiband mottak for bedre posisjonsnøyaktighet i ulendt/terreng med vanskelige mottaksforhold. Den har også oppladbare batterier, claimed battery life er det doble av S/ST.

Ett spørsmål da er: Har de oppgradert til bedre batteri (kanskj LADDA🤔)? Eller har de gjort 66SR mer strømeffektiv?

Veil pris har de nå satt til kr. 5999,-. Heldigvis ser mine kr. 2000,- fremdeles ut som et godt kjøp. 

Og batteriene jeg bestilte i går til ca. kr. 12,- per stk. står seg bedre og bedre (ble liketil IKEA Familiy-medlem):

image.png.2b217a0bbeadd6adf5d7e87afc8825ce.png

Kjøpte også denne laderen medfølgende 4 2600 mAh. Oppdaget ikke før jeg kom hjem at ladinga var estimert til 4-6 timer og ble litt bedrøvet. Til jeg googlet meg fram til at hurtiglading bare fylte batteriet opp til ca. 70 % og jeg ble glad igjen.

Noen som kan fortelle hvor mange mAh ett vanlig "ikke ladbar" AA batteri har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (8 minutter siden):

Ett spørsmål da er: Har de oppgradert til bedre batteri (kanskj LADDA🤔)? Eller har de gjort 66SR mer strømeffektiv?

Veil pris har de nå satt til kr. 5999,-. Heldigvis ser mine kr. 2000,- fremdeles ut som et godt kjøp. 

Er ikke oppgitt batteristørrelse på 66SR, bare "opp til 36 timer". Ser man på spec på 66I så er den oppgitt til 35t med 10min loggeintervall. Det er trolig samme batteri i disse. Altså det virker ikke som kontinuerlig bruk og logging for å få så lang batteritid.

 

For noen er det kanskje mer nøyaktig posisjonering som er viktigst, dette er det andre som er forskjell på den nye 66SR. Det er også nye 65 og 65S modeller med oppgradert mottak. Disse er nok "64 basert" og har 2.6" skjerm, men fortsatt utskiftbare batterier.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

66ST er jo også "rechargable", i tillegg til at man kan bytte til batteri dersom behov (Ha ferdig ladet batterier i backup).

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/gpsmap66s_st/EN-US/GUID-3954A785-E19A-4195-A79A-BA05FA168A9D.html

image.png.ea72736e41572d9ca9f745db734db882.png

 

Her er en sammenligning mellom 64 til 66 modellene: https://www.gpscentral.ca/products/garmin/gpsmap62seriescomparison.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (17 minutter siden):

66ST er jo også "rechargable", i tillegg til at man kan bytte til batteri dersom behov (Ha ferdig ladet batterier i backup).

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/gpsmap66s_st/EN-US/GUID-3954A785-E19A-4195-A79A-BA05FA168A9D.html

image.png.ea72736e41572d9ca9f745db734db882.png

Hvor seriøst skal man ta advarselen?

image.png.9a96213baf49aa4a854aa774b3ebfe68.png

Jeg mener: Er ikke enhver annen NiMH batteri trygge å lade mens de står i GPSen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (18 timer siden):

Og; (Har så vidt begynt på bruksanvisninga men spør likevel) Er det mulig for kona hjemmefra å se nøyaktig hvor GPSen befinner seg til enhver tid? Hva må event. til?

Inreach er allerede nevnt, men det finnes en mye billigere metode så lenge du har en mobiltelefon og er innenfor dekning, trenger du bare å sette opp LiveTracker og aktivere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ladet både IKEA Ladda og Panasonic Eneloop i 66ST ved å legge en liten plastbit over "laddeknappen" under batteriene. Men det tar en evighet og den viste ikke når batteriene var fullladet. Så jeg bare lader batteriene i en separat lader. Går mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (På 5.10.2020 den 18.02):

Det fulgte med Europakart 1:50000. Jeg ble noe skuffet da jeg ikke klarte å få fram koter på kartet; Er det ikke mulig? Må jeg kjøpe "Topo Premium V3, 8-NordlandNord" til kr. 1699,- for å få akseptabelt kart?

Er det noen som har erfaring med Garmins Eurpakart fra toppturer om vinteren? 

Holder den mål eller bør man investere i "Topo Premium V3, 8-NordlandNord"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Topo Norway Experience v4 i 1:50.000 siden jeg syntes kartet som fulgte med ble for grovt ift. navigering. Valgte å legge noen hundrelapper ekstra for å kjøpe kartet fra Garmin, siden jeg leste om at enkelte hadde hatt problemer med at gps'en hang seg opp ved panorering/zooming når de brukte kart fra frikart/kartmannen.

Jeg har også et eldre topo premium kart i 1:20.000 for regionen her jeg bor som jeg har installert på den.

Når det gjelder batteritid, så er vel min erfaring lik som din, samt at batterilevetiden påvirkes mye av  hvilke innstillinger man kjører. Jeg synes ikke det er noe moro med batterisparemodus og lignende, så jeg tar med meg to ekstra oppladede batterier i brystlommen i tillegg til at den er oppladet før jeg drar på tur. Dersom det er snakk om lengre turer, så har jeg med en liten batterilader som kan lade opp batteriene med enten powerbank eller solcelle

Vil tro Topo Premium V3, 8-NordlandNord er veldig bra. Jeg er litt der at om man har lyst på det, så er det ofte bedre å bare kjøpe det, og forsøke å glemme at man kanskje ikke er komfortabel med prisen.

Er ikke mulig for kona å se hvor du er med denne. Jeg har inreach i tillegg som jeg parrer med 66st og telefonen, og med den har man en slik mulighet.

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat plukket opp den flunka nye 66sr på postkontoret. Den erstatter en meget godt brukt og sliten 60CSx. Vurderte nye 65, men hadde lyst på bedre skjerm. Tror det innebygde batteriet ikke vil være noe problem for mitt bruk. Har "Kartmannen", håper bug'ene med enhetsfrys på f.eks. 66st er løst ved mye scrolling/zooming. Hvis det bare blir tull blir det Experience, eller om jeg tar på meg spanderbuksene og kjøper 2-3 Topo Premium. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slenge meg på her jeg også, men litt innspill om GPS. 

Kjøpte en gpsMap 62s i 2012, den fungerte fint til jeg vil fornye meg i 2017. Kjøpte så en 64S... den hadde en lei tendens til å skru seg av i tide og utide. Selv med nye batterier av ulike slag, og rett innstilling. Reklamerte, fikk ny, samme problem, penger tilbake. 

Prøvde meg da på en 64ST... samme problem, og etter 2 reklamasjoner. Penger tilbake.  Da ble det en Oregon 700. Da testa jeg også ut Garmin bttery-pack, fungerte bra. 

Så drista jeg meg til en 66ST i våres, for turgåing. (Oregon ser bedre ut på sykkel) Og jommen var et ikke problemer med den. Trøbbel med lesing i BaseCamp, og også den skrudde seg av (ikke like hyppig som 64'ene) uten grunn. Reklamerte, fikk ny... samma drit. ... og penger tilbake. 

Så jeg holder på min trofaste Oregon. Den svikter ikke. 

Ang batterier. 

Garmin Battery-pack. Kjekt å kunne lade i enhet... men tror de fikk kjørt deg bra, så de begynte å bli dårlig (er på tur  4 x i uka i snitt året rundt, alltid med gps)

Varta oppladbare har vel lidd samme kjebne etter årevis med re-lading. Så nå har jeg skaffet Ladda, og har og så Energizer (kjøpt på Kiwi)... funr greit, men har altid med med ekstra batterier uti fra hvor lang tur.

Kart.

Har alltid hatt originale kart. Nå har jeg TopoPremium Sør-øst, og Tope Experience for hele landet. Største fordelen, er at man får høydeanvisnnger i terrenget i BaseCamp (det gjordet ikke da jeg testa noe gratiskart). Av og til har jeg møtt (eller ikke møtt på) veier på landeveissykling. Ellers, ingen problem med at kart ikke er up-to date. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.