Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr for å sove når det blåser og bråker mye?


northern_fov

Anbefalte innlegg

Hva slags dingser og dærter bruker dere når det blafrer og bråker i teltduken og planen er å sove? Kom nettopp hjem fra tur med 15-20 sekundmeter og selv med godt barunert kuppeltelt slet jeg veldig på natta. Bruker noen enkle skumplugger i ørene men funka ikke godt nok. Noen pro-tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker også skumpropper, men det fins gode og dårlige propper. De beste jeg vet er noen som er ganske harde, og som jeg må varme opp mye før de kan trykkes godt nok sammen. Aner ikke merke, men de er kjøpt på butikk for verneutstyr. Over det har jeg buff eller lue, som sørger for å holde proppene på plass når jeg romsterer om natta.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke klart å finne noe, jeg har prøvd både skumpropper og airpods med musikk. Jeg får bare ikke sove med noe i ørene.

Det plager meg mer å ha noe i ørene enn lyden av viden. Så vis det bråker mye så sover jeg bare ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumpropper her også. De tar ikke vekk all lyd, men gjør det mer levelig. Bare for å luke ut: Plasserer du øreproppene langt nok inn i øret? Jeg ser stadig vekk folk som nærmest bare legger øreproppen i øret. Den må komprimeres og plasseres et stykke inn i øret for at den skal ha nok effekt. Da blokkerer den lyd, faller ikke ut og er ikke irriterende å ligge på.

Nå vet jeg ikke hvilket telt du har og hvordan det fungerer, men det som definitivt lager mest lyd i mine Hilleberg telt er gliderne til glidelåsene. De klirrer noe enormt. Jeg har flere ganger vurdert å teipe dem for natten, men har etterhvert blitt vant med lyden, nok til at jeg ikke har gjort noe mer med det.

Ellers er jeg redd for at det bare er en vanesak, som kan være vanskelig å egentlig gjøre noe med med mindre man er på langtur eller sover i telt ofte. Det er en stor forandring det å sove i telt med blafrende duk når man ellers i livet sover i et behagelig temperert rom uten vind og lyder. Jeg bodde to år i en liten seilbåt, og det er omtrent som å sove i telt for det er som regel mye knirking og lyder, og når vinden blåser så uler det i mast, liner, og båten gynger. Når jeg holdt til i en havn over lengre tid, og ble vant til bevegelsene og lydene sov jeg alltid godt uansett hvilket vær det var, men med én gang jeg var i en ny havn med nye lyder og nye bevegelser og det var storm ute så sov jeg dårlig. Når noe er ukjent er det naturlig å være på vakt, og når man er trygg på noe så slapper man mer av. Noen er kanskje mer heldig enn andre med å være mer avslappet jevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det å få nok tilvenning med telttur ikke lar seg gjøre så kan du forsøke et triks fra sportspsykologi:

Ta opp lyden av teltet som blafrer, lag et lydspor som looper og lytt til det mens du sover hjemme i sengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det drar på med vinden so blir det fort nokre turar ut av teltet for å justere /stramme barduner , ev. legge steinar på stormmatter eller pluggfester som er mest eksponert.

M.a.o. er dette er beste sovemedisinen for meg ; å vite at teltet er sikra på beste mulig måte.

Då søv eg godt sjølv om det er litt lyd.

 

Men det er meg. Har aldri brukt øyrepropper for å få sove i telt.

Men brukar dei mykje på jobb. Og som Kristian P skriv er det viktig med korrekt bruk.

Dei fleste som ikkje brukar desse til vanleg brukar dei feil.

Dei MÅ komprimerast/rullast mellom fingrane til dei er ein brøkdel av str. før dei blir putta på plass.

Då skal dei ligge i øyregangen , ikkje 3/4 utanfor.

Dersom ein då føler att dei pressar ubehageleg mykje etter at dei har ekspandert att skal ein vite at det finst fleire størrelsar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje noe i det å vite at teltet holder. Det var første tur med Fjellreven Abisko Dome 2 så jeg var litt usikker selv om teltet skal tåle mye på papiret. I tillegg har jeg ikke vært ute i så mye vind før. Proppene brukes på riktig måte. Oppvarmet og trykt langt inn. Jeg ser at det selges en del forskjellige propper til forskjellig støy, f.eks flystøy. Bose har et par med aktiv kansellering men de koster også deretter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke sove om det blafrer over en viss terskel. Dersom det bare er litt har jeg pleid å bruke (aktiv) støyreduserende ørepropper og at jeg samtidig har spilt noe musikk som døyver over det mest irriterende. Over et visst støynivå har jeg flere ganger bare endt opp med å legge meg litt bort fra teltet slik at jeg ikke hører blafringen. Har da ligget i en Jerven Extreme, og det har ikke vært noe særlig nedbør å snakke om.

På vinterfjellet så kan det være greit å være litt føre var. Er det vindvarsel kan snøhule/kantgrop være et godt alternativ. Der er det veldig stille. En bør dog være litt forsiktig dersom man graver seg ned på en le-side. Det kan komme mye snø i løpet av natten selv om det ikke er nedbør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det med trygghet er viktig for søvnen. Abisko dome er et godt telt, så riktig oppsatt skal det tåle mye.

Så er det også en øvelse å finne optimal teltplass i vind, og finne ut hvilken retning ditt telt tåler vinden best. Blafrer klaffene over glidelåsene mye i en gitt vindretning? Mitt tunneltelt tar vinden best fra kortenden i forteltet, mens kuppelteltet tar det fra motsatt side (fotenden). (Problemet er jo selvsagt de gangene det snur i løpet av natta, men da har man jo gjerne sovnet.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at dersom det var første turen med eit nytt telt vil ein vel være litt spent på korleis det skal gå når vinden passerar 15 - 20 sekundmeter ...

Dog trur eg det er potensial for at neste tur kan bli betre når ein har førstehands erfaring med kva teltet står for .

Og det er jo heilt utruleg kva ein kan bli vand med ... 😉 

 

Har ikkje prøvd noko Fjellreven-telt, men dei har jo særs godt rykte.

 

Det teltet eg har som liknar mest er eit Helsport Reinsfjell 2.

Og i dette har eg faktisk blitt liggande å høyre på blafrande duk  (nederste kant mot bakken), og tiltak vurdert.

 

Det  teltet eg har opplevd mest bråkete duk i er eit Ringstind 2      

Hjalp ikkje kor eg enn justerte/stramma so her har eg gjort tiltak mot problemet.

Løysinga blei å få sydd på nokre stormmatter og fleire pluggfester (samtidig som eg fekk gjort nokre andre moddar) . 

Dette fiksa biffen !    

Ein treng ikkje få sydd på permanente pluggfester heller.

Eit par presenningsklemmer med strikk og pluggar fiksar som regel problemet på den eksponerte sida der vinden kjem frå.

Har tenkt på å ta med slike til Reinsfjellteltet ....

https://www.clasohlson.com/no/Holdon-Midi-Clips-Presenningsklemme%2C-hvit%2C-4-stk-pk/p/Pr309551000

 

Og manne-brus kan sjølvsagt få roa til å senke seg .. 😂,  -men tar ikkje med til fjells noko under 40% ! 😜

 

 

Endret av Bugten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Vind, regn og elvebrus er vuggesang (også om det er kraftigere enn her).
http://www.flangset.net/wp-content/uploads/2014/11/Tana-2014-show0.mp4


Er det spesielt for Tana det, at man får musikk til vinden?  Ikke campet der før selv.
 

Bugten skrev (51 minutter siden):


Lurt!

Endret av zimwalker
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugten skrev (1 time siden):

Det er klart at dersom det var første turen med eit nytt telt vil ein vel være litt spent på korleis det skal gå når vinder passerar 15 - 20 sekundmeter ...

Dog trur eg det er potensial for at neste tur kan bli betre når ein har førstehands erfaring med kva teltet står for .

Og det er jo heilt utruleg kva ein kan bli vand med ... 😉 

 

   

Ein treng ikkje få sydd på permanente pluggfester heller.

Eit par presenningsklemmer med strikk og pluggar fiksar som regel problemet på den eksponerte sida der vinden kjem frå.

Har tenkt på å ta med slike til Reinsfjellteltet ....

https://www.clasohlson.com/no/Holdon-Midi-Clips-Presenningsklemme%2C-hvit%2C-4-stk-pk/p/Pr309551000

 

😜

 

 

Kjøp heller mini utgaven, mye mindre skarp i kjeften og mere enn stor nok og uten skarpe hjørner hvis du lar den bli på teltet permanent. Vil uansett anbefale å forsterke lettvektsduk med en sølvtapebit der du sette klemma . Så sliper man å lage hull i duken.

https://www.boatlab.no/holdon-multi-klipp-mini-45kg-4stk?gclid=CjwKCAjwiOv7BRBREiwAXHbv3J0aVKxBSdLo69RRwDSX9ayi6jWMeyPMJpoJ4Oc_22w1iMZgGS7rGxoCbbwQAvD_BwE

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay Lars p, ser den.  Hadde tenkt å tape før bruk ja (alltid litt tape i sekken).

Fint om dar finst litt mindre og lettare , men på min lokale butikk såg det ikkje ut som dei hadde  ...

Ellers tenkjer eg ikkje å la dei stå på permanent , kun ha to sett i pluggposen til trengande situasjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (8 timer siden):

Hva slags dingser og dærter bruker dere når det blafrer og bråker i teltduken og planen er å sove? Kom nettopp hjem fra tur med 15-20 sekundmeter og selv med godt barunert kuppeltelt slet jeg veldig på natta. Bruker noen enkle skumplugger i ørene men funka ikke godt nok. Noen pro-tips?

Skvis skumpluggene under vann før du bruker dem så de er godt fuktige, da demper de mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugten skrev (3 timer siden):

it par presenningsklemmer med strikk og pluggar fiksar som regel problemet på den eksponerte sida der vinden kjem frå.

Og har du ikke presenningsklemme kan en stor knapp, klinkekule eller en nogenlunde rund stein gjøre samme nytten. Du kan eventuelt legge et tøystykke rundt (på begge sider) hvis du er redd for at det skal gnage på duken. Denne metoden kan også brukes til å holde midt inne på duken, ikke bare i kanten. Fint til tarp når det blåser.

IMG_20201005_184624_DxO_450.jpg.b7e12163df2348fdf07e6848867db9ca.jpgIMG_20201005_184746_DxO_450.jpg.8a5a714e2b44eca8dccafff01753ef46.jpgIMG_20201005_185536_DxO_450.jpg.5688c7906015c7d074c8933ae6a7f9af.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 timer siden):

Vind, regn og elvebrus er vuggesang (også om det er kraftigere enn her).

Der er jeg også, og glad er jeg for det for det å måtte ha noe i ørene når jeg sover hadde drevet meg til vanvidd. Har sovet med slikt en gang, og aldri mer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Og har du ikke presenningsklemme kan en stor knapp, klinkekule eller en nogenlunde rund stein gjøre samme nytten. Du kan eventuelt legge et tøystykke rundt (på begge sider) hvis du er redd for at det skal gnage på duken. Denne metoden kan også brukes til å holde midt inne på duken, ikke bare i kanten. Fint til tarp når det blåser.

IMG_20201005_184624_DxO_450.jpg.b7e12163df2348fdf07e6848867db9ca.jpgIMG_20201005_184746_DxO_450.jpg.8a5a714e2b44eca8dccafff01753ef46.jpgIMG_20201005_185536_DxO_450.jpg.5688c7906015c7d074c8933ae6a7f9af.jpg

Skikkeleg luring du ! 😃

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presseningsklemme vet jeg ikke om er noe stort poeng på Abisko-teltet. Fikk følelsen av at det var "topphetta" som ga mest lyd. Blir voldsomt med bardunering evt..

Leser at poenget er å få minst mulig luft inn i øra, så vurderer å teste disse https://www.amazon.com/Decibullz-Earplugs-Comfortable-Protection-Shooting/dp/B00WIXL6IM/

Alternativt gå all inn (LOL) https://www.staypro.no/verneutstyr/horselvern/orepropper/3m-peltor-tep-200-eu-tactical-dependent-earplug-orepropper-kh55908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (På 5.10.2020 den 17.10):

.... skarp i kjeften og ...

Lars p ;  Desse medium-klemmene var skikkeleg skarpe i kjeften ja !  Bra du nemnde det , har no dratt over tennene med ei flat-fil so dei skånar teltduken . 

Kjem uansett til å putte på ein tape-bit og. 

Dei hadde som sagt ikkje mini då eg kjøpte, men for 2 klemmer utgjer det berre 20 gram meir enn for mini-utgåva i pluggposen ..., so det får gå !

Endret av Bugten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Om man gått många km med tung packning sover man bra även vid stark vind.

Jag har tältat i dalarna innanför Tarfala nedan för vårt lilla berg med mer sten och man fick vara glad om man hittade jämn sand och grus att tälta på.

Jag vaknar på natten av att tältkompisen är på väg in i tältet efter att letat upp yttertältet en lång bit från tältet hade vi då haft öronproppar hadde vi nog ej hittat yttertältet mer.

Tältet var ett ryggåstält Caravan keb 3p vi hadde nog alla orginal linor väl förankrade om det var sten på pinnar kommer jag ej i håg.Vinden  var ej så stark när vi somnade och bra väder men bara några timmar senare mkt stark vind.

I somras tältade jag i Bohuslän med ett Helsport ringstind sl 2p uppe på en mkt karl ö utan träd och stora buskar ca 100m från havet med låga kortändan mot vinden,jag fick lägga stenar på pinnarna runt hela tältet.

Jag hadde bestämt mig för att det var i ömtåligaste laget och var rädd för att linor skulle få slitage men stenrna var väl ganska runda så nära vattnet och det gick bra.

Tänker nu att man skulle kunna göra korta runda linskydd i tyg eller provisoriskt i skydds plast av EPS skumplast som sys eller smälts ihop där man kan lägga vassa stenar som man oftast hittar längre in på land eller i fjällen.

Har även köpt små plastklämmor att sätta i förstärkta delar av tältet och med öglor för linor och ha extra tältlinor med linsträckare klara.

Jag provar alltid tält på öppet köp i stark vind med markskydd för att se hur de är att sätta upp och hur stora avstånd det blir mellan ytter och innertält på den sidan som vinden kommer ifrån.

Vintertält har ju alla dessa extra linor klara ofta med 3 fästpunkter med korta linor som går ihop till en.

Man kan ju komlettetra ett sommar tält med detta om man är bra på att sy och ska behålla tältet länge och tänka ut bra ställen när man ser var de behövs.

Har sett på andra trådar att vissa tillverkare gjort dessa ändringar om de själva insett i efterhand att man gjort små konstruktions misstag.

WP_20200826_18_57_38_Pro-01.jpeg

hp r5.jpg

mr inv 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.