Gå til innhold
  • Bli medlem

Turgåer funnet - etter do tur (er det mulig!!?)


zimwalker

Anbefalte innlegg

Så denne på nrk i dag... og tenkte...er det mulig?? Jo, vi kan alle gå oss vill, men å ringe etter  hjelp en slik situasjon i stedet for bare å holde seg i ro (men i bevegelse/varm) til det lysner og man kan forsøke å orientere seg på nytt. En annen sak om man får et illebefinnende, har brukket et fot osv.

Sitat

3. oktober 2020 kl. 07:45 Turgåer funnet etter leteaksjon
En mann i 30-årene kom bort leiren hvor han teltet i skogområdet nord for Kornsjø i Halden natt til lørdag etter en do-tur. Han ringte selv til politiet og sa han hadde gått seg vill. Etter en leteaksjon ble han funnet i god behold klokka tre.

Bør det innføres en navigerings- og overnattings test før man slippes ut i marka? Noe i samme omfang som jegerprøven ;-)

PS: Tipper at denne karen revurderer fargen på teltet (om det er grønt)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagsturkort, Teltturkort, Bålkort Viddakort, Toppturkort (inndelt i klasser både for høyder, bratthet og årstider), Bærplukkekort (kan kun tas om man minimum har Dagsturkort fra før)? Kreve kurs of sertifisering for allt som har med friluftliv å gjøre?

Jeg skjønner at bedrifter som driver med utleie av utstyr eller aktivitetsarenaer krever våttkort, brattkort (nå topptaukort og ledkort), osv. for å få bekreftet minimumskompetanse på bruker og dermed overføre ansvar for ulykker/uhell som ikke skyldes selve utstyret som leies ut. Personlig jeg er sterkt i mot krav om kursing og sertifisering av de utdenførsaktivitetene jeg selv velger å gjøre, den friheten som ligger innenfor allemannsretten er et viktig. (Med frihet følger ansvar til egen kompetanse og vurdering av egne evner).

For aktuell sak på NRK så tipper jeg de han hadde dialog med på telefon gjorde en grei evaluering på om det var nødvendig å igangsette en leteaksjon. Nevnte sak er muligens også et resultat av liten/kort erfaring siden ekstra mange har startet med frilutsliv som en hobby dette året. 

Antagelig synes vedkommende det er ytterst flaut selv også å bli "reddet" etter en dotur, og den telefonsamtalen satt kanskje langt inne å ta.

Jeg kjenner turvante folk selv som har gått seg bort i ukjent terreng (for dem) midt på lyse dagen, hvor jeg har guidet dem pr telefon frem til et gitt punkt hvor jeg har møtt dem. I nattemørket er det nok enda værre om man mister retningen hvor man har telt og utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (25 minutter siden):

Dagsturkort, Teltturkort, Bålkort Viddakort, Toppturkort (inndelt i klasser både for høyder, bratthet og årstider), Bærplukkekort (kan kun tas om man minimum har Dagsturkort fra før)? Kreve kurs of sertifisering for allt som har med friluftliv å gjøre?

Nåvel, jeg sa det med et blunk, så testing/sertifisering var ikke seriøst ment. Ellers godt mulig at det var omstendigheter som ikke er gjengitt i Nrk sin nyhetssak, men jeg står nå på mitt da og mener at i slike tilfeller så burde han avventet til det ble lyst Om han syns dette var flaut, vel da fines det ihvertfall håp.

Og PS: Det er forskjell på å ringe en venn å be om hjelp til å finne frem vs å ringe et nødnummer. Hjelp kan vi alle trenge noen ganger.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ment som kritikk mot deg/der du skrev fra min side @zimwalker.

Mer frustrasjon fra min side over at mer og mer friluftsliv underlegges diverse organisasjoners, hvor det legges opp kursstiger og sertifiseringer.

Jeg har selv erfart å bli avkrevd "sertifikat" (brattkort) på aktivitet jeg hadde holdt på med i 20+ år før dette, og da av avholdes det en prøve (som må betales for) hvor jeg opplagt har mer erfaring og kompetanse en sensor. 

Når det er sagt, jeg tar gjerne kurs for å lære mer, avlære feil jeg tar tillagt meg selv osv.

Samtidig mener jeg evnen til å vurdere ulike situasjoner kommer med å utøve en aktivitet ovet lang tid/mange ganger og ikke igjennom et kurs på noen timer.

Beste læringen er å gjøre en aktivitet sammen med andre som har mye erfaring eller har mer erfaring enn deg, og da ha en dialog rundt hva og hvorfor for de valg som tas underveis.

Utfordringen er selvsagt å starte med blanke ark og lære alene, da er kurs og turer i regi av andre et bra sted å starte. Men "sertifisering" har ingen ting med dette å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (2 timer siden):

Personlig jeg er sterkt i mot krav om kursing og sertifisering av de utdenførsaktivitetene jeg selv velger å gjøre, den friheten som ligger innenfor allemannsretten er et viktig. (Med frihet følger ansvar til egen kompetanse og vurdering av egne evner).

 

Dette blir litt på siden av det tråden handler om. Men en slik kommentar fortjener ett samtykke fra meg. Det er veldig fint at man KAN ta kurs om man vil, men det er veldig dumt at det KREVES kurs for alt mulig rart.

Jeg har aldri tatt noen form for padlekurs, skredkurs, toppturkurs, skøytekurs, iskurs eller navigasjonskurs. Men jeg har tilegnet meg kunnskapen på andre måter, og driver med denne slags aktiviteter så mye jeg har tid til.

Noen lærer veldig godt fra eks. bøker, andre har lært av foreldre, venner etc. Mens andre har lært fra kurs. Sluttproduktet kan bli akkurat det samme.

Personlig får jeg godt utbytte av å lære fra mange forskjellige kilder, så kan jeg plukke ut det beste fra de forskjellige «instruktørene/personene». Jeg har lånt alle bøkene som finnes på biblioteket om kajakk, topptur, skred, navigering, overlevelse i vinterfjellet etc, og lærer godt på den måten. Andre føler de må på kurs for å lære, og da kan de gjøre det.

Men jeg støtter viktigheten av å skaffe seg grunnleggende kunnskaper om hva man begir seg utpå, før man gjør det. (Og det trenger ikke å bety kurs).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 timer siden):

Bør det innføres en navigerings- og overnattings test før man slippes ut i marka? Noe i samme omfang som jegerprøven ;-)

 

Lurer på hvordan kurset om å "ikke gå seg vill på dotur ville vært?"

Ta med deg et tau som du kan følge tilbake til teltet? Eller tenn en lykt i teltet før du forlater det? Eller ha hodelykt med deg i mørket og ha refleks på teltet? Jeg vet ikke. Kunne jo funnet oss noe vettugt å lære bort på slike kurs.

forest woods GIF by truTV’s Adam Ruins Everything

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks han tok med seg telefonen da, i hvert fall. Det tror jeg er sjelden jeg gjør når jeg stikker på dotur fra teltet. (Kanskje jeg også bør ha meg et sånt kurs, ta med telefonen blir kanskje lært bort der?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (10 minutter siden):

Lurer på hvordan kurset om å "ikke gå seg vill på dotur ville vært?"

forest woods GIF by truTV’s Adam Ruins Everything

Det var litt mer detaljert enn hva jeg hadde i tankene. Jeg tenkte nok mer på generell kunnskap, hva man bør gjøre om man går seg vill, mister sporet. At det ikke er farlig å være ut en natt i mørket, at det kan være lurt å forholde seg i ro der man er (pga mørket, tåke, dårlig sikt) inntil man ser bedre osv. Stopp, tenk, observer, planlegg.

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (8 minutter siden):

Flaks han tok med seg telefonen da, i hvert fall. Det tror jeg er sjelden jeg gjør når jeg stikker på dotur fra teltet. (Kanskje jeg også bør ha meg et sånt kurs, ta med telefonen blir kanskje lært bort der?)

Hvis du har dårlig orienteringssans og fortrekker å gå langt fra teltet ditt for å gå på do, så bør du kanskje ta med en GPS og merke posisjonen din før du forlater teltplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har dårlig orienteringssans og fortrekker å gå langt fra teltet ditt for å gå på do, så bør du kanskje ta med en GPS og merke posisjonen din før du forlater teltplassen.

Det funker neppe, jeg markerte noen soppforekomster en gang og skulle finne dem noen få dager etter, det gikk ikke. Skjønte ikke bæret av å gå etter gps-markering. 🤣 Blir nok teltlykt for min del ja. Bare å håpe den har nok batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå jobber jeg redning i forskjellig grad. Å jeg har enda tilgode å se en korrekt gjengitt nyhetssak i media. Alle hendelser jeg har vært ute på eller involvert i har ikke blitt gjengitt riktig i media. Ikke en gang! Dessverre.

Jeg er helt sjokkert hvor klikk kåt media er blitt. Det er ikke så nøye, bare vi får folk til å klikke inn. 

Men for å snu litt på det... hvor dum er vi som leser slik å sluker det rått :-P haha! God helg! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

tshansen skrev (58 minutter siden):

Jeg er helt sjokkert hvor klikk kåt media er blitt. Det er ikke så nøye, bare vi får folk til å klikke inn.

Joda, sensasjonalisme, overskrifter og ingresser uten dekning, kjenner vi på gangen, men jeg tviler på at NRK tok inn den nyhetsaken i nyhets-feeden sin for å generere mange klikk.

tshansen skrev (58 minutter siden):

Men for å snu litt på det... hvor dum er vi som leser slik å sluker det rått :-P haha! God helg! 

Helt enig, ingen ting bør slukes rått, og i hvertfall ikke det man leser i sosiale media, ulike webforum inkludert...

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å runde av her, eller åpne en ny dør.... så er jeg glad for å bo i et land med en godt utviklet redningstjeneste og korps av frivillige som er klar til å slippe alt når jeg roper om hjelp. Men samtidig er jeg litt bekymret over at det kan ha blitt litt for lett å be som slik hjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ofte være lurere å hjelpe med en gang i en sånn situasjon enn å vente til personen har gått seg skikkelig bort. Nå har ikke jeg sett dette innslaget og vet ikke hvor stor redningsaksjonen var, men kanskje var det bare et par personer lokalt som tok en tur litt innover i skogen og kauket litt for å finne tak i fyren. En leteaksjon trenger bare minimum en person (i tillegg til den det letes etter) for å være en leteaksjon.

Det er ellers lett å gå seg bort i skogen i mørket. Ei lykt man tar med seg og reflekser på teltet er ofte nok til å se teltet på lang avstand i mørket, eventuelt ei lampe hengt opp i et tre ved siden av teltet.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 minutter siden):

Nå har ikke jeg sett dette innslaget

;-)

Såvidt jeg har klart å finne så er hele innslaget sitert først i tråden her. Det var en notis. (Politiet står ellers høyt på min liste over upålitelige kilder, etter at jeg har hatt anledning til å sjekke hvor feilkilden var i en del saker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

 

Joda, sensasjonalisme, overskrifter og ingresser uten dekning, kjenner vi på gangen, men jeg tviler på at NRK tok inn den nyhetsaken i nyhets-feeden sin for å generere mange klikk.

Helt enig, ingen ting bør slukes rått, og i hvertfall ikke det man leser i sosiale media, ulike webforum inkludert...

Var sagt med et glimt i øyet 😉 men jeg er enig! Det er godt at vi bor i et land der redningstjenestene står å spinner etter å hjelpe når det er behov! Det er en utrolig trygghet å heldigvis er det ytterst få som misbruker det 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enkelt triks folk som har med seg mobilen på tur burde lære seg om de har litt mangel på retningssans, er å ta feks et skjermbilde av kartet på mobilen med "prikken" som viser hvor man er, for å markere feks camp, bilen eller lign. Men det vil jo si at da må man og vite at man har et kart på mobilen, eller hvordan man finner det og orienterer seg på det, og det er  jaggu mange som ikke er "der" en gang, så da begynner det jo å bli håpløst når de beveger seg i ukjent terreng.

Ei bekjent av meg gikk seg delvis vill på dagstur og har null retningssans. Da var det kartet på Snapchat som ble redningen, for da kunne mannen hennes se hvor ho var og hente ho :P
Så det kan jo og være et alternativt triks om man har den appen. Den er faktisk skremmende nøyaktig! 

Ei anna venninne måtte jeg guide på tur i østmarka i Oslo, ho gikk på grusveiene der og skulle til en topp. Null retningsans og klarte ikke orientere seg på et kart omtrent. Da satt jeg med kartet på 1881 oppe på PCen her hjemme på sørlandet, fikk skjermbilder av hennes kart som viste hvor hun var og bilder av kryssene på grusveien for så å fortelle henne hvor ho skulle gå. Noen er håpløse til tider :P 


For min egen del så skal det mye til før jeg hadde ringt etter hjelp om jeg hadde vært alene, da skulle det vært ganske krise på fjellet eller på tur for at det skulle skjedd, men det er vel kanskje en blanding at jeg ikke vil være til bry for andre, skal klare meg selv og "det går jo bra til slutt". Kanskje ikke den beste kombinasjon, men sånn er det, og er kanskje ikke alene der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis alt dette ellers er riktig, så trenger man jo ikke å gå veldig langt bort på nattlige do-ture. Et gammelt helt analog trick er en lang snor som festes i teltet. Snoren skal selvfølgelig ikke slippes under do-ærendet, men kan festes til en legemsdel fx om ankelen. Dette burde gå bra selv i tett tåke.  😜

Elginnen spurte nettopp om han var påvirket??😉

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Untitled-1.jpg.d8f4a5e027a7dc5e99a4ba6f26c58b3c.jpg

Link til saken, for de som evt måtte ha tilgang og kan lese om hvordan dette gikk til..:
"Mens samboer lå og sov lette politiet etter René (37) med helikopter"
https://www.ha-halden.no/ren-37-gikk-seg-bort-under-toalettbesok-det-var-7-grader-sterk-vind-og-jeg-var-bare-i-bokser-n/s/5-20-866107

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden fikk jeg en solid lærepenge i Finnmark. Terrenget var nærmest flatt, med et par meter høye buskaktig bjørk. Grønt telt. Skulle bare en liten runde rundt leiren for å sanke inn noe bålved. Veien tilbake til teltet ble noget trøblete, kan man si. Selv om det var så å si uten småkratt og sånt, altså med god sikt mellom trærne, ble teltet "borte" for meg etter få minutter. Alt så jo likt ut, og siden jeg "skulle bare", var jeg ikke så oppmerksom på hvor jeg gikk. 

Fant fram til teltet sånn etter hvert, men jeg lærte at skogene i Finnmark kan man lett gå seg vekk i, selv uten tåke og mørke. Jeg hadde to malamuter stående i leiren, men å rope på dem var nytteløst. De hadde fått mat ga beng. 😁

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 6.10.2020 den 0.17):

så trenger man jo ikke å gå veldig langt bort på nattlige do-ture

En gang for mange år siden (ca 30) var vi på fisketur på et øde sted (Vestgrønnland, noen mil vest for Søndre Strømfjord/Kangerlussuak). Der møtte vi og kom i prat med en liten gjeng dansker som var på fottur og skulle gå mye lengre, men som fant ut at det var hyggelig å sette opp telt akkurat der vi var, rett ved siden av, bare få meter unna. Dagen etter pakket de og dro videre mens vi sto og fisket. Når vi kom tilbake til teltene våre fant vi ut at de hadde sittet midt mellom ett av våre telt og sitt eget og sluppet en svær kabel. Den bare lå rett der, oppå bakken og stinket. 😆

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 3.10.2020 den 14.44):

Jo, vi kan alle gå oss vill, men å ringe etter  hjelp en slik situasjon i stedet for bare å holde seg i ro (men i bevegelse/varm) til det lysner og man kan forsøke å orientere seg på nytt. En annen sak om man får et illebefinnende, har brukket et fot osv.

Eller....om man står der i syv grader og sterk vind, i bare trusa. Vel, jeg hadde kanskje heller prøvd meg på verdensrekorden i slå floke. Hvem vet, Uansett - artig historie.  :-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 7.10.2020 den 8.24):

En gang for mange år siden (ca 30) var vi på fisketur på et øde sted (Vestgrønnland, noen mil vest for Søndre Strømfjord/Kangerlussuak). Der møtte vi og kom i prat med en liten gjeng dansker som var på fottur og skulle gå mye lengre, men som fant ut at det var hyggelig å sette opp telt akkurat der vi var, rett ved siden av, bare få meter unna. Dagen etter pakket de og dro videre mens vi sto og fisket. Når vi kom tilbake til teltene våre fant vi ut at de hadde sittet midt mellom ett av våre telt og sitt eget og sluppet en svær kabel. Den bare lå rett der, oppå bakken og stinket. 😆

Hei

De var vel selskapssyke, når de ville telte så nær? De kunn jo ha gått motsatt teltet til dere. Men jeg forutsatte selvfølgelig, at man var alene i fjellet. Ved flere -mange personer må en avtale et do-sted ved flere dage kanskje organisere det. Selvfølgelig motsatt vei en drikkevannet!

Hodelykt er vel nødvendig ved større do-besøk, så refleks på teltet kan være lurt. Ved White-out er snoren faktisk ikke så dum. Vil man sikre sig ytterligere finnes faktisk noen strobe-blinklys, som er billigere en det kjente Jotron, som brukes på redningsmidler på sjøen.  Jeg har faktisk vurdert å kjøpe sådan, ses fint fra helikopteren. Eller knekk-lys da. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fjellet for et par uker siden og da blåste det i underkant av 20 m/s. Tett snødrev og sludd gjorde at det var veldig liten sikt. Må si jeg var veldig påpasselig med retningen jeg tok mot utedoen, da det var ikke mye å se! At folk går seg vill ved dobesøk har jeg ingen problemer med å forstå. Enten i mørke eller dårlig vær.

Nå har ikke jeg lest artikkelen, men må jo si jeg stusser litt. Mulig samboer sover veldig tungt. Eller så har han gått veeeeeeeeldig langt bort for å gå på do? Gode, gamle "gi en liten lyd" kunne kanskje løst saken her 😉

Ellers er jo tisseflaske en fin oppfinnelse. Snor, lys og refleks høres også fornuftig ut 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.