Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til selvlaget turkopp


DjN9o

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en aktiv jeger, og etter mange turer i skogen med en sammenleggbar snyltekopp så tenkte jeg: Hva med å lage sin egen kopp? Da jeg var på jakt i gausdal så fant jeg et godt emne, en utvekst på et bjørkrtre. Denne har jeg nå begynt og hule ut og forme til en kopp. Det jeg lurer på er:

· Hvordan skal den behandles, under utskjæring, slik at den ikke sprekker?

· Hva skal den settes inn med for å få en mørk og fin kaffekopp, og at den tåler røffe forhold? (Har hørt at å legge den i kaffe for så og olje den er bra...)

Mvh DjN9o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)
Hvordan skal den behandles, under utskjæring, slik at den ikke sprekker?
Kun forsiktighet antar jeg, og "lesing" av treverket.

Hva skal den settes inn med for å få en mørk og fin kaffekopp, og at den tåler røffe forhold? (Har hørt at å legge den i kaffe for så og olje den er bra...)
Vet ikke om kaffe, det har jeg aldri prøvd. Jeg har tidligere brukt linolje. Alle typer matolje kan og benyttes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør holde den fuktig mens du huler den ut... grunnen er at tre trekker seg sammen når det tørker, hvis du lar den tørke mens den har ujevn tykkelse risikerer du fort at det sprekker... egentlig er det bare å la det stå vann i den...

eg har pleid å olje mine kopper med soyaolje, den er smakløs og garantert ikkje farlig å få i seg... det er jo selvsagt mer "industrielle" oljeløsninger, men da må du huske å sjekke at det ikkje er farlig å få i seg...

beste måten å få riktig farge på er å ta mange turer i skogen, med passende kaffepauser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har pleid å olje mine kopper med soyaolje, den er smakløs og garantert ikkje farlig å få i seg... det er jo selvsagt mer "industrielle" oljeløsninger, men da må du huske å sjekke at det ikkje er farlig å få i seg...

beste måten å få riktig farge på er å ta mange turer i skogen, med passende kaffepauser...

Det tryggaste alternativet er nok ein eller annan matolje. Men eg har og høyrt at det absolutt beste er å legge koppen i Jægermeister å la den trekkje ei stund :) ......Har ikkje prøvd dette sjølv, så eg kan på ingen måte garantere resultatet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har testa å drikke jäger fra en uimpregnert kopp en gang iallfall... drikk fort... alkoholen trekker fort inn... det som er viktig å huske er at så lenge du har hele "trelag", altså hele lag i "årring-retningen", så holder det stort sett på væsken uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har funnet en skikkelig bjørkeknute , bør du egentlig lagre den en god stund før du begynner å lage noe av den. Jeg mener å ha lest at disse "kokkse" makerne lagrer materialene sine i årevis for å få best mulig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har funnet en skikkelig bjørkeknute , bør du egentlig lagre den en god stund før du begynner å lage noe av den. Jeg mener å ha lest at disse "kokkse" makerne lagrer materialene sine i årevis for å få best mulig resultat.

Ja det er en åreknute fra et bjørketre jeg har funnet, men jeg har allerede begynt og hule den ut. Noen timer til så er jeg nok ferdig. Hvis jeg finner en til kan jeg lagre den. Men vet du hvordan de lagrer den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at man bør koke emne i en gryte med vann en stund før man begynner å hule det ut,for å mykne det sånn at det blir lettere å jobbe med,og for å stanse veksten i treet.

Var min bestefar som sa dette til meg,og han er pensjonert sløydlærer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei. Behøver ikke lagre emnene i mange måneder før du skal begynne arbeide med dem,. Finn deg et emne, legg det i en kjele. Ha ca 4 liter vann, og en neve med grovsalt. Kok emne i rundt 1,5 time.

Du kan grovskjere til emnet før du koker det, det er det beste. Etter at du har kokt det legger du det på benken og la det tørke i en times tid.

Du kan begynne og arbeide med emnet nå, men om du ikke skal det, legg det i fryseren. Ta det ut en times tid før du skal arbeide med det, legg den i fryseren igjen når du er ferdig for dagen. ta dte ut og inn i fryseren en 4-5 ganger, tin det i en times tid og legg det i fryseren igjen.

Dette gjør at tørkeprossesen blir sakte og garantert at den ikke sprekker.

Når du skal pusse koppen før oljing, spray lunket vann og la det tørke. Du vil kjenne trefibrene reise seg. Puss dette ned (fort gjort), gjenta prossesen 2-3 ganger.

Når du er ferdig med finpussingen kan du olje den. Evt beise koppen (kun på utsiden). Mahognybrun er en nydelig farge, fåes på fargehandel. Heter herdins vannbeis. I pulverform som du blander ut med kokenes vann. Når den er helt tørr, pusser du over fargen litt.

da er det klart til oljing. På utsiden kan du bruke Danish oil, trenger godt inn i treverket og gir en hard overflate og som ikke ripes opp eller flasser av. Den gir en god vannavstøtende effekt, samt bevarer treverket lenge. andre alternativ er finishing oil. er noe av det samme som danish.

På innsiden av koppen kan du bruke renset parafin, fåes kjøpt på apoteket. Eller eventuelt matolje. Men matolja har en tendens til og etterlate seg et fettlag som setter litt preg på kaffe og annen drikke du har oppi koppen. Neop ferdig med ei kokse av bjørkeknute. Den ble bare helt nydelig i mahognybrun. Perfekt resultat med danish oil.

Lykke til. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd noen stykker, og har alltid tørket dem først (etter jeg har tatt av barken). Ingen har sprukket. Hadde ikke hørt om denne kokingen, men hvis det funker så bevares. :wink: Tørkingen tar så lang tid det tar å tørke en vedkubbe..

Når jeg skjærer den ut av bjørka tar jeg med et ekstra langt og solid "håndtak" som jeg kan sette fast i tvinga/høvelbenken. Det er det siste jeg skjærer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant en gang en bjørkeknute i hagen vår, som hadde ligget der i flere år i vær og vind. Brukt den til å skære ut en kopp og det gikk helt bra uten å sprekke. Eneste behandling den fikk var innsmøring i matolje da den var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koking av treverk gjøres nok helst for å få ut spenninger i treverket.

Jeg vokste opp i en liten bygd like sør for Stavanger. I sin tid var denne bygda Norges største møbelprodusent.

Møbelfabrikkene kjøpte inn edeltrematerialer i hel oppskåret stokk. Teak, mahogni, eik etc. Disse var buntet sammen med stålbånd.

Stokkene ble åpnet og bordene stablet på en vogn med "strø" mellom hvert bord og kjørt inn i en diger stimovn.

Etter stiming ble materialene tørket før de gikk videre til møbelprodukajon.

Min bestefar var dreier og møbelsnekker og han kunne fortelle at uten denne behandlingen så ville en del av materialene sprekke enten under under tørking, bearbeiding eller også senere.

En slik bjørkeknute har en helt annen og mye sterkere ved enn en trestamme, men det kan nok være lurt å koke den først like vel.

Jeg har en slik knute liggende i garasjen. Den er vel ca. 40 - 50 cm i diameter på det bredeste. Den har ligget der i over 10 år. Barken har falt av, men den er ikke sprukket.

Har tenkt på å kvitte meg med den siden det ikke ser ut til at jeg kommer til å bruke den til noe. Kunne sikkert blitt en fin skål eller noen fine knivskaft eller noe slikt hvis den kom i de rette hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at noen som ikke helt kjenner til begrepet "Blåmann".

Blåmann er en fargesopp som angriper trevirke og farger treet blått eller svart. En annen og ganske vanlig fargesopp er den grønne som man kan finne ute i bjørkeskogen. Den angriper råtnende bjørkeved og farger denne grønn. Fargesopp svekker vanligvis ikke trevirket, men det er ikke alltid at man ømsker denne fargen så derfor vil man helst unngå blåmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei

Jeg er en nybegynner som har skåret ned min første bjørkeknute, for å lage min første kaffekopp. Rådene på dette forumet er flotte, og jeg har nå grovskjært knuten, kokt den i saltvann og lagt den i fryseren, til jeg skal begynne på uthuling. Men: Håndtaket er en gren, med mørk kvistved i midten. Grenen har jeg delt på midten, på langs, slik at den mørke veden blir et dekorativt innslag. Men hvordan skal jeg sikre at ikke kvisten tørker og faller ut, slik kvister ofte gjør. Noen gode forslag ? Olje eller lim eller hva?

Hilsen fra Paal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.