Gå til innhold
  • Bli medlem

Besseggen i oktober


bjornstian

Anbefalte innlegg

Heisann! Ny på forumet her så dere får ha meg unnskyldt om dette spørsmålet allerede er besvart et annet sted... Det jeg lurer på er om det er innafor/trygt å gå Besseggen i oktober? Tenker meg en tur dit rundt 10.oktober i år, og planen er å starte ved Bessheim, gå rundt Bessvatnet, over eggen og tilbake igjen til Bessheim. Hvordan er det med snø, is, osv. Blir det fort glatt? Annet man bør være obs på denne tiden av året? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen :)

Hvor trygt det er avhenger veldig av egen erfaring, hjelper ofte og fortelle litt kort om deg selv og hvilken erfaring du har. Fra oktober kommer du inn i en fjell sesong med lunefullt og uforutsigbart vær og føre. Du bør derfor ha erfaring fra en del vinterturer og lignende. Hva tenker du selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! 

Vel, jeg har vært en del i fjellet, men definitivt mest om sommeren og tidlig høst. Liten erfaring med vinterturer i fjellet, ingen erfaring med overnatting i vinterfjellet.

Tanken med denne turen var at den lar seg gjøre som en dagstur, uten behov for full oppakning til en overnattingstur. Jeg vil ikke gå alene og planlegger turen sammen med et par kamerater. Og samtidig er det slik at været styrer - er det meldt usikkert vær så finner vi på noe annet. Har du erfaring som du kan dele fra akkurat denne turen på denne tiden av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være mest utfordrende på den tiden er at det kan være snø. For lite til å gå på ski i, for mye til å gå til fots i. Og med det mener jeg hyppige fonner med bart i mellom. Å gå i dyp løs snø er utrolig slitsomt. Det kan også være glatt opp eggen. Det kan være utfordrende. Gjendesheim er vel åpen hele året. De kan dere kontakte for å få føremelding. 

Med det sagt så kan dere like greit få flott høstvær med sol og bart føre. 

Det er ingen skam å snu. Det er ikke den mest utfordrende turen du kunne tatt i området, men i oktober trenger dere litt værflaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjornstian skrev (7 timer siden):

(..) å blir det nok en telefon opp til Bessheim i forkant.

 

Bessheim stenger nok 4/10, så Prebbs tips om å ringe Gjendesheim er bedre dersom du skal gå turen etter den datoen. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (2 timer siden):

Bessheim stenger nok 4/10, så Prebbs tips om å ringe Gjendesheim er bedre dersom du skal gå turen etter den datoen. 

Du har selvsagt helt rett! Første bud på et forum er vel å lese det som faktisk står i innlegget før man kommenterer 🙈 Jeg ringer Gjendesheim!

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (20 minutter siden):

Jeg var på Besshø 27. september i fjor. Da var det snø, tåke og vind fra ca 1200 moh. Skikkelig vintervær.

Du traff ikke helt på været, nei... Det ser heldigvis lovende ut for kommende helg. Kaldt, men lite vind. Jeg er nok mest bekymret for om det blir glatt, spesielt over eggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.