Gå til innhold
  • Bli medlem

Snowline Chainsen erfaringer


Blindgjenger

Anbefalte innlegg

Hmm, kjøpte meg noen Snowline Chainsen Pro - og returnerer dem umiddelbart. Fy f så vanskelig å få på, og heller litt store enn litt små når jeg endelig fikk dem noenlunde rett på etter mye justering. Trodde liksom dette var gromme saker, men da får jeg heller holde meg til billigbroddene mine. De er lette å få både av og på - og sitter brukbart på isen, tross alt.

Latterlig så sur jeg blir når noe jeg trodde skulle være bra skuffer så voldsomt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blindgjenger skrev (1 time siden):

Hmm, kjøpte meg noen Snowline Chainsen Pro - og returnerer dem umiddelbart. Fy f så vanskelig å få på, og heller litt store enn litt små når jeg endelig fikk dem noenlunde rett på etter mye justering. Trodde liksom dette var gromme saker, men da får jeg heller holde meg til billigbroddene mine. De er lette å få både av og på - og sitter brukbart på isen, tross alt.

Latterlig så sur jeg blir når noe jeg trodde skulle være bra skuffer så voldsomt 😅

Chainsen pro er ikke bybrodder, de har for høye pigger til å gå på brøytet underlag der det ikke er dyp nok snø/is. Fungerer bra i terreng, jeg har allerede brukt mine i år til å forsere en frosne bratte snøfonner. Dog føles de tryggest å gå rett frem med, å traversere på en bratt fonn går, men det er bedre å gå rett opp.

Chainsen Trail er hakket mindre og nettere, det er kanskje de du burde sett på. Går du mye på bart underlag kan imidlertid noen av stålhempene under slites ut. Dette fikses med å lage nye med 1.5-2mm rustfri ståltråd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (24 minutter siden):

Chainsen pro er ikke bybrodder, de har for høye pigger til å gå på brøytet underlag der det ikke er dyp nok snø/is. Fungerer bra i terreng, jeg har allerede brukt mine i år til å forsere en frosne bratte snøfonner. Dog føles de tryggest å gå rett frem med, å traversere på en bratt fonn går, men det er bedre å gå rett opp.

Chainsen Trail er hakket mindre og nettere, det er kanskje de du burde sett på. Går du mye på bart underlag kan imidlertid noen av stålhempene under slites ut. Dette fikses med å lage nye med 1.5-2mm rustfri ståltråd.

Hadde tenkt å bruke dem i skauen, først og fremst. På brøyta vei holder de gamle broddene. Men ja, kan vel hende det er Trail jeg burde hatt. Får se om jeg blir venner med tanken om noen dager. Akkurat nå er ikke Snowline i mitt kritthus 😋

Endret av Blindgjenger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre de er endret betraktelig på de 2-3 årene som har gått siden jeg kjøpte mine, så skjønner jeg ikke helt at de skal være å vanskelig å få på. Jeg bruker 15-20 sek. pr, stk. på mine, og da sitter  de egentlig som et skudd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Larix said:

Med mindre de er endret betraktelig på de 2-3 årene som har gått siden jeg kjøpte mine, så skjønner jeg ikke helt at de skal være å vanskelig å få på. Jeg bruker 15-20 sek. pr, stk. på mine, og da sitter  de egentlig som et skudd.

Samme her, jeg syntes de fungerer genialt og er kjappe og enkle og ta av og på og de sitter som støpt. Men de kommer i forskjellige størrelser så viktig å velge rett modell til rett sko ;)

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik-L-77 skrev (21 minutter siden):

Samme her, jeg syntes de fungerer genialt og er kjappe og enkle og ta av og på og de sitter som støpt. Men de kommer i forskjellige størrelser så viktig å velge rett modell til rett sko ;)

Det kan jeg skrive under på. Mine sitter som støpt på Alfa WK støvlene, som er dem jeg kjøpte dem til, men da jeg prøvde dem på noen lettere North Face tekstilsko i fjor vinter satt de litt løst, men det gikk. Problemet oppstod da jeg kom ut i litt dypere kram snø, da klabbet det mellom skosålen og piggene og de ble helt umulig å gå med. Har heller ikke noen problem med å få dem kjapt av og på, og er veldig fornøyd med mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (8 timer siden):

Mine sitter som støpt på Alfa WK

Mulig jeg må ha XXL til mine WK i str 47, da, selv om Snowline påstår at XL skal holde til 48. Men når jeg først har fått dem på er strikken stram, men kjettingen henger delvis og slenger. Har vondt for å tro at det blir mindre sleng med større utgave 🤔

Edit: Ser str 48 gjelder for sko, og at det er opp til 47 for støvler. Men allikevel...

Endret av Blindgjenger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også disse synes dem er veldig fine til sitt bruk. Dem må riktignok være "store" nok så du får dem høyt nok på skoen til at dem blir stramme under.

Har også hatt litt problemer med klabbing i kram snø, men ikke mer enn at det går greit. Jeg har brukt mine på Crispi og Haglofs, Bruker Chainsen pro xl på str 46 sko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke størrelsen på mine, men jeg har vel kjøpt den størrelsen som var anbefalt til str. 44. Og de funker fint på både sko, fjell-/jaktstøvler og gummistøvler( i 45).

Endret av Larix
skrivefeil...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener mine er XL på størrelse 46. Synes de er helt greie å få av og på. Bare få den riktig plassert på tuppen før en prøver å trekke den opp over hælen.  Er solide saker så de passer best når det er litt snø. Har brukt de på klink is og det blir litt som å gå på stylter. Men de sitter godt da. Jeg har og støvler med pigger jeg bruker når det ikke er behov for så mye grep.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på om det er pro eller trail jeg har, men jeg har i hvert fall ett par liggende fast i bilen om vinteren til bruk på turer i marka, og så har jeg også et par liggende i padleutstyret. Det har flere ganger vært særdeles kjærkomment når man skal i land om vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snowline-broddene mine er de eneste broddene jeg føler meg helt trygg i. Det tar noen sekunder å få dem på, men det er jo ikke noe problem. Til gjengjeld sitter de godt. Men jeg synes ikke de fungerer så godt på sko med myke, fleksible såler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er i grenseland mellom brodder og stegjern. Hadde pro, kjøpte trail. Sistnevnte revnet etter 2 turer. Pro brukte jeg et par sesonger til jeg klarte å rote dem bort. Kjøpte noen tilsvarende fra Grivel som var lagt bedre i mine øyne. Disse kunne strammes med en stropp over vristen og ble ikke slakke etterhvert som gummien ble fuktig. 

https://prisguiden.no/produkt/grivel-ran-brodder-282891

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (10 timer siden):

Mulig jeg må ha XXL til mine WK i str 47, da, selv om Snowline påstår at XL skal holde til 48. Men når jeg først har fått dem på er strikken stram, men kjettingen henger delvis og slenger. Har vondt for å tro at det blir mindre sleng med større utgave 🤔

Edit: Ser str 48 gjelder for sko, og at det er opp til 47 for støvler. Men allikevel...

Jeg har også 47 og XXL pro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (1 time siden):

De er i grenseland mellom brodder og stegjern. Hadde pro, kjøpte trail. Sistnevnte revnet etter 2 turer. Pro brukte jeg et par sesonger til jeg klarte å rote dem bort. Kjøpte noen tilsvarende fra Grivel som var lagt bedre i mine øyne. Disse kunne strammes med en stropp over vristen og ble ikke slakke etterhvert som gummien ble fuktig. 

https://prisguiden.no/produkt/grivel-ran-brodder-282891

 

Og der var det en kandidat til, ja. Ser slett ikke dumme ut. Men itv får de gamle gjøre jobben. Har fortsatt ikke brukket noe 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Endte opp med å kjøpe Kahtoola Microspikes. Skjønt "micro", de har de samme tennene som Chainsen Pro (1 cm lange) :D XL passer bra til Walk King i str 47, og broddene sitter som støpt på alt jeg har prøvd av underlag; is, hard snø, frossen grusvei. På asfalt blir de litt styltete, naturlig nok, men overraskende stabile, mer enn godt nok til å gå korte strekk mellom glatte partier uten å ta dem av. Greie å få av og på, og virker veldig solide. Eneste minus er at de er litt tunge, men det er ikke godt å slippe unna med så grov redskap. Har jo de lette billigbroddene som kan være "i tilfelle"-brodder som bor i sekken.

Mjo, og så lærer man fort å løfte beina når man går :D

Godt fornøyd etter første tur i skauen og ned en slalåmbakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt ikke noe nytt å melde, annet enn at jeg er veldig fornøyd. Det er en fryd å gå i skauen med disse. Kan jo gå mye brattere selv med snø og is enn jeg tør gjøre på tørt sommerføre, og nå som det meste av bløtmark er frossen er det lettere å ta seg fram utenom stiene også. Fottursesongen ble brått utvida en god del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten advarsel Har Pro varianten og har alltid vært veldig fornøyd med disse, men for noen dager siden holdt det på å ende i skandale. Var på tur ned et fjell i Tromsø og på det eneste området hvor det var snø over isen ( og ikke steinur eller bratt) hektet den ene brodden seg fast i den andre og jeg tryna fremover og planta begge knærne i isen. Sklei et stykke nedover og knakk nesten tommelen i samme slengen. Viste seg at den ene "kroken" som fester kjettingen til gummien ikke var helt presset sammen, så den gapa skikkelig og hektet seg jo derfor rimelig greit til det andre beinet. Hadde dette skjedd en annen plass på de ca 650 høydemetrene hadde jeg nok vært et helt annet sted i dag..  Så jeg anbefaler at folk sjekker at de krokene er helt presset sammen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybruker skrev (14 minutter siden):

En liten advarsel Har Pro varianten og har alltid vært veldig fornøyd med disse, men for noen dager siden holdt det på å ende i skandale. Var på tur ned et fjell i Tromsø og på det eneste området hvor det var snø over isen ( og ikke steinur eller bratt) hektet den ene brodden seg fast i den andre og jeg tryna fremover og planta begge knærne i isen. Sklei et stykke nedover og knakk nesten tommelen i samme slengen. Viste seg at den ene "kroken" som fester kjettingen til gummien ikke var helt presset sammen, så den gapa skikkelig og hektet seg jo derfor rimelig greit til det andre beinet. Hadde dette skjedd en annen plass på de ca 650 høydemetrene hadde jeg nok vært et helt annet sted i dag..  Så jeg anbefaler at folk sjekker at de krokene er helt presset sammen :)

Takk, et godt råd som gjelder alle typer "kjettingbrodder", vil jeg tro. Skal ta en ekstra sjekk av tilstanden på Kahtoola'ene mine. Bra det tross alt ikke gikk verre med deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at en hempe på Pro varianten løsnet og dette kan være skikkelig krise. Spesielt slik som forholdene er nå, med is overalt. Hos meg medførte dette at brodden ble tredd over foten.

Det er jo nesten så man burde hatt med et par brodder ekstra. Har fikset dette lett med paracord og det holder veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybruker skrev (3 timer siden):

En liten advarsel Har Pro varianten og har alltid vært veldig fornøyd med disse, men for noen dager siden holdt det på å ende i skandale. Var på tur ned et fjell i Tromsø og på det eneste området hvor det var snø over isen ( og ikke steinur eller bratt) hektet den ene brodden seg fast i den andre og jeg tryna fremover og planta begge knærne i isen. Sklei et stykke nedover og knakk nesten tommelen i samme slengen. Viste seg at den ene "kroken" som fester kjettingen til gummien ikke var helt presset sammen, så den gapa skikkelig og hektet seg jo derfor rimelig greit til det andre beinet. Hadde dette skjedd en annen plass på de ca 650 høydemetrene hadde jeg nok vært et helt annet sted i dag..  Så jeg anbefaler at folk sjekker at de krokene er helt presset sammen :)

Har sett dette skje med andre, men ikke opplevd det selv. Det kan være lurt å tenke på å gå litt mer breibeint enn man ellers ville gjort, litt på samme måte som med stegjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.