Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinter sovepose til barn


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tre barn på 8,9 og 11 år som er relativt godt vante til å ligge i sovepose, ca 15-20 døgn hver sommer. Nå skal vi for første gang telte om vinteren, i første omgang i temperaturer ned mot kanskje maks 10 minus.

Hvilken sovepose vil dere anbefale. Barna er mellom 130 og 160 cm.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lett litt etter det samme, de som jeg fant mest aktuell er

- Helsport Alta Winter Jr Flex https://www.helsport.com/en/sleeping-bags/winter/alta-winter-jr.-flex-left/

- Isbjorn.no isbjørn lager posene i Trondheim, så du kan få de akkurat så stor og isolert som du ønsker. https://isbjorn.no/barneposer/

Fungere også å bruke voksenposer, bare å knytte igjen i bunnen. Men da får du litt mer pose å dra på...

Endret av Dortase
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har isbjørn sovepose helt utrolig bra! Har og en ekstra stor som jeg sov sammen med barna til de var 6 år. Har sovet i -20 med de fra de var små og aldri frysing. Kan bestilles på mål fra isbjørn :)

er skummelt og satse på bare -10 på vinteren snur fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Dortase skrev (På 30.9.2020 den 22.00):

Jeg har lett litt etter det samme, de som jeg fant mest aktuell er

- Helsport Alta Winter Jr Flex https://www.helsport.com/en/sleeping-bags/winter/alta-winter-jr.-flex-left/

- Isbjorn.no isbjørn lager posene i Trondheim, så du kan få de akkurat så stor og isolert som du ønsker. https://isbjorn.no/barneposer/

Fungere også å bruke voksenposer, bare å knytte igjen i bunnen. Men da får du litt mer pose å dra på...

 

svingen skrev (På 2.10.2020 den 19.27):

Har isbjørn sovepose helt utrolig bra! Har og en ekstra stor som jeg sov sammen med barna til de var 6 år. Har sovet i -20 med de fra de var små og aldri frysing. Kan bestilles på mål fra isbjørn :)

er skummelt og satse på bare -10 på vinteren snur fort.

 

Jeg er så glad for at jeg husket på dette forumet her! Leter etter vintersoveposer til ungene og Isbjørn virker jo å være helt perfekt :D Jeg antar at jeg bør gå for 210 poser til begge? 10-åringen er 151 cm. Han er med i ei lokal speidergruppe og der er det jo overnatting på vinteren. 8-åringen er 140 og med anbefaling om sovepose minst 30 cm lenger enn personen som skal sove i den så er ikke 210 cm så avskrekkende langt vil jeg tro.

Er det noen flere som har erfaring med disse posene? Synes det er fint at de er så nøytrale i fargen! Skulle bare ønske jeg visste om dette merket da jeg kjøpte min vinterpose i 2016.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VirreVoon skrev (2 timer siden):

 

 

Jeg er så glad for at jeg husket på dette forumet her! Leter etter vintersoveposer til ungene og Isbjørn virker jo å være helt perfekt :D Jeg antar at jeg bør gå for 210 poser til begge? 10-åringen er 151 cm. Han er med i ei lokal speidergruppe og der er det jo overnatting på vinteren. 8-åringen er 140 og med anbefaling om sovepose minst 30 cm lenger enn personen som skal sove i den så er ikke 210 cm så avskrekkende langt vil jeg tro.

Er det noen flere som har erfaring med disse posene? Synes det er fint at de er så nøytrale i fargen! Skulle bare ønske jeg visste om dette merket da jeg kjøpte min vinterpose i 2016.

Hvorfor skal posen være minst 30cm lenger enn personen? Spør pga uvitenhet, så ikke ta det feil 😅 Men jeg tenker på at jo mer soveposen er for lang, jo mer dødplass dess mer kulde. Eller blir det riv ruskende feil? 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veroe skrev (23 minutter siden):

Hvorfor skal posen være minst 30cm lenger enn personen? Spør pga uvitenhet, så ikke ta det feil 😅 Men jeg tenker på at jo mer soveposen er for lang, jo mer dødplass dess mer kulde. Eller blir det riv ruskende feil? 🙈

Isbjørn opererer med ikke med personlengde slik som andre produsenter, men total lengde på soveposen. 210cm lengde tilsvarer ca 170cm personlengde i følge deres egen oversikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VirreVoon skrev (3 timer siden):

Leter etter vintersoveposer til ungene og Isbjørn virker jo å være helt perfekt :D Jeg antar at jeg bør gå for 210 poser til begge? 10-åringen er 151 cm. Han er med i ei lokal speidergruppe og der er det jo overnatting på vinteren. 8-åringen er 140 og med anbefaling om sovepose minst 30 cm lenger enn personen som skal sove i den så er ikke 210 cm så avskrekkende langt vil jeg tro.

Vær oppmerksom på at vekt og volum på disse posene kan være formidabelt, og at det å få disse ned i en barne-/ungdomssekk kan by på utfordringer. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bare skal ha barn med ut på en eller et par overnattinger vinterstid, kan man bruke dobbelt pose. Dvs barnas pose oppi en voksenpose. Det har jeg gjort flere ganger, og det funker helt fint. Og så slipper man billigere unna ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

posene er relativt stort i volum ja egner seg best i pulk,har bare sendt mail og forklart hvor lang jeg vil att de skal "fungere" til lengde (bestilte den så den varte 2 år jeg)

tror jeg skal finne de frem og se om de passer.....begge 2 er nok siste året ;) (de er 8 og 11 år)  Jan Mayen bestilte jeg :)

135cm lengde på junior ble 170cm på posen

155cm lenge på junior ble det 190 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.