Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva tåler en Goretex bukse?


Sturla Bråten

Anbefalte innlegg

Nettopp hjemme fra en 3 dagers tur i helga med en del trasking i yrene vær og myrområder. Daglig var jeg lett bløt fra kneet og ned. Har ei arc beta ar bukse. Mistenker at den ikke er tett lenger, hadde ingen åpenbare «plumpinger» som gikk over mine fjellsko. 
 

Hva er deres erfaring med Goretex bukser og sko på slike dager? Skoene er jeg nokså trygge på at er tette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I jevnt regn i mer en et par timer, har du to valg. du kan vare våt og kald, eller våt og varm. I gore-tex med nok klær under holder du varmen selv boxeren er våt. (Da med stil-longs i tillegg). Uten gore-tex er du våt OG kald. Om noen prøver å hevde noe annet, har de aldri vært i skikkelig regnvær i timevis. (Jeg blir først våt opp etter armene, og i kaldt vær i bare ullbluse og jakke, så blir det kaldt.)

Jeg har aldri problemer med å vite når jeg er våt på beina. Det kjenner jeg med en gang. Normalt vil jeg også vite om jeg blir vår gjennom skoene eller om vannet kommer over kanten. (I Gore-tex bukser med stramming nede, er det mulig å vasse korte strekk uten å bli våt.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig er det sjeldent et problem at buksa ikke er vanntett lengre, men heller et problem at kroppen produserer mer fukt enn buksa klarer å transportere ut. Impregnering kan hjelpe noe, da tørt ytterstoff slipper ut mer damp enn våt (som er så å si damptett).

Har erfart dette klart med en vadebukse i goretex, der jeg blir klissvåt av å gå i en time i regnvær, men kan stå å fiske timesvis med vann opp til skrittet uten å bli våt.

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex pleier være vanntett så lenge den er hel. Ikke hatt noen problemer med min Bergans Breheimen. Hvis jeg går i den i temp som nå så blir jeg fuktig eterhvert men det er mest fra kneet og opp pga kondens. Jeg har og spent en stropp rundt bukse og støvlene og vadet over elv med vann til litt over midt på leggen. Kom ikke noe fukt inn da. Så hvis du blir våt der er det muig at membran på de har begynt å lekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (7 timer siden):

Ikke hatt noen problemer med min Bergans Breheimen.

Den er vel ikke GTX men Dermizax? Jeg har hørt at den membranen er hakket mer vanntett enn GTX.

 

Sturla Bråten skrev (22 timer siden):

Hva er deres erfaring med Goretex bukser og sko på slike dager?

Min erfaring er at i vedvarende regn og/eller ved subbing i våt vegetasjon tar det rundt 2-3 timer før membranen 'kollapser' og å begynner å slippe inn vann, da først og fremst på knærne og på forsiden av lårene. Er buksa ny kan det ta litt lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (På 29.9.2020 den 18.17):

Den er vel ikke GTX men Dermizax? Jeg har hørt at den membranen er hakket mer vanntett enn GTX.

 

Min erfaring er at i vedvarende regn og/eller ved subbing i våt vegetasjon tar det rundt 2-3 timer før membranen 'kollapser' og å begynner å slippe inn vann, da først og fremst på knærne og på forsiden av lårene. Er buksa ny kan det ta litt lenger tid.

Mine erfaringer med vadebukse i gtx tilsier at det er pusteegenskapene som «kollapser», når ytterstoffet blir gjennomvåt, ikke at membranen slipper inn vann.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (11 minutter siden):

Mine erfaringer med vadebukse i gtx tilsier at det er pusteegenskapene som «kollapser», når ytterstoffet blir gjennomvåt, ikke at membranen slipper inn vann.

Det jeg innbiller meg at skjer når membranen 'kollapser' som jeg kaller det, er at membranen begynner å slippe igjennom vann begge veier når fuktigheten på innsiden blir for høy. Dette er bare spekulasjoner selvfølgelig. :) Men at membranen slipper inn vann når dette skjer er helt sikkert. Jeg kan se at det pipler dråper ut fra stoffet på innsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 time siden):

Det jeg innbiller meg at skjer når membranen 'kollapser' som jeg kaller det, er at membranen begynner å slippe igjennom vann begge veier når fuktigheten på innsiden blir for høy. Dette er bare spekulasjoner selvfølgelig. :) Men at membranen slipper inn vann når dette skjer er helt sikkert. Jeg kan se at det pipler dråper ut fra stoffet på innsiden.

Her tror jeg du har en litt feil oppfatting av hva som faktisk skjer. En membran som er hel vil faktisk ikke kunne la vann passere gjennom membranen. Det er kun damp som kan trekke gjennom og her går det på forskjellen i luftfuktighet og eventuelt trykk. I fjor sommer var jeg så heldig å bli invitert til GTX sitt hovedkontor i Tyskland som "utøver" for å se og lære om hva som gjør GTX spesielt. Der fikk jeg blant annet bruke to dager i labbene til GTX for se hvordan membranen funker under forskjellige forhold og testet konkrete forsøk. 

 

Sturla Bråten skrev (På 28.9.2020 den 19.42):

Nettopp hjemme fra en 3 dagers tur i helga med en del trasking i yrene vær og myrområder. Daglig var jeg lett bløt fra kneet og ned. Har ei arc beta ar bukse. Mistenker at den ikke er tett lenger, hadde ingen åpenbare «plumpinger» som gikk over mine fjellsko. 
 

Hva er deres erfaring med Goretex bukser og sko på slike dager? Skoene er jeg nokså trygge på at er tette. 

Så for å svare på det Sturla spør om vil jeg si det kan være to grunner til at du blir våt på innsiden. den ene er at membranen kan være skadet (dette er en hvit duk som ligger mellom ytterstoffet og det sølv-gråe innerstoffet. Dette ser jeg derimot på som mindre sannsynlig.

Den andre grunnen kan være at vannet kommer nedenfra/ innenfra. Går du i litt regn og myr vil ytterstoffet bli mettet med vann både fra regn og vann som kan jobbe seg oppover buksen fra myra. Dette vil gjøre at porene som gjør at GTX puster vil bli tettet (tilsvarende om den ikke vaskes ofte nok). Når du er ute på tur nå på høsten er det gjerne kaldere ute så dampen du svetter kan derfor kjøles ned når den treffer buksen som er kjølt ned. Du får da kondensering som gjør at buksen blir våt på innsiden. Dette kan du kanskje også ha opplevd om du er på tur vinterstid og etter en dag med gåing kan jakken være våt på innsiden eller isete. Det er da selvfølgelig ikke fordi det har regnet. Jeg vil derfor tro det er kombinasjonen av dette som har gjort at du føler buksen er våt, og dette er også det Esw antyder med sine erfaringer. 

Jeg håper det var litt oppklarende og kan gi en forklaring på hvorfor det føltes vått på innsiden. :)

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sinje skrev (5 minutter siden):

Her tror jeg du har en litt feil oppfatting av hva som faktisk skjer. En membran som er hel vil faktisk ikke kunne la vann passere gjennom membranen. Det er kun damp som kan trekke gjennom og her går det på forskjellen i luftfuktighet og eventuelt trykk.

Jeg oppfatter at det kommer vann fra utsiden og inn, så da er det vel slitt hull i membranen på min bukse. :) Buksa holder stand i noen timer, men så sier det 'poff' og så kan jeg kjenne det pipler dråper av kaldt vann inn. Etter noen minutter har jeg våte flekker på knærne og nederst på lårene på ullstilongsen - andre steder er jeg bare litt klam. Buksa er en Norrøna Falketind fra juni 2017.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle bergans Dermizax har vært veldig god. Selv etter lange dager med regn og våt vegetasjon så holder buksa tett. På høsten i skogen så er det jo håpløst hvis ikke buksa er vanntett, ihvertfall opp til knærne. 

Nå har min bukse revnet helt på innsiden så jeg må ha ny, men vanskelig å finne noe jeg er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fortalte meg at vannet kan gå begge veier i GORE-TEX og at det var avhengig av temperatur. Noen som kan mer enn meg kan kanskje forklare dette. Nå tror jeg ikke dette er et stort problem i marka da det sjelden er over kroppstemperatur ute.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (6 timer siden):

Noen fortalte meg at vannet kan gå begge veier i GORE-TEX og at det var avhengig av temperatur. Noen som kan mer enn meg kan kanskje forklare dette. Nå tror jeg ikke dette er et stort problem i marka da det sjelden er over kroppstemperatur ute.

Tore

Som @sinje allerede har skrevet over her skal ikke vannmolekyler kunne passere et inntakt membran, kun vanndamp. At det er avhengig av temperatur, er nok derimot riktig -   derfor må også GTX og tuilsvarende materialer være til en viss grad ettersittende, dersom kroppstemperaturen skal klare å "drive" vanndampen ut. Jo mer isolasjonslag du har mellom kroppen og ytterstoffet, dess større sjans har du i realiteten for at vanndampen kondensere på innsida. I teorien skal da også vanndamp kunne trenge fra utsida og inn, slik du nevner. Da må nok kanskje litt spesielle forhold mtp forskjell i damptrykk mellom innside og utside være til stede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (1 time siden):

 skal ikke vannmolekyler kunne passere et inntakt membran, kun vanndamp. 

Vanndamp er også vannmolekyler. :-)   Vanndråper slipper ikke gjennom, kun vanndamp (vanndamp består av frie vannmolekyler). 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (2 timer siden):

I teorien skal da også vanndamp kunne trenge fra utsida og inn, slik du nevner.

Og man vil alltid være klissvåt uansett om det er så varmt og fuktig at fenomenet oppstår. Jeg foretrekker poncho for å holde regnet ute, i så fall. Gir litt bedre lufting - og dekker sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (På 29.9.2020 den 18.17):

Den er vel ikke GTX men Dermizax? Jeg har hørt at den membranen er hakket mer vanntett enn GTX.

 

Min erfaring er at i vedvarende regn og/eller ved subbing i våt vegetasjon tar det rundt 2-3 timer før membranen 'kollapser' og å begynner å slippe inn vann, da først og fremst på knærne og på forsiden av lårene. Er buksa ny kan det ta litt lenger tid.

Har også erfart at Dermizax holder deg tør betydelig lengre en goretex, har vært gjennom noen bukser og jakker i begge matrialer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.