Gå til innhold
  • Bli medlem

Keron 3 GT eller Keron 4 GT?


tttime

Anbefalte innlegg

Lyst til å kjøpe et bombesikkert telt til vinterturer. Vil hovedsakelig bli fraktet med pulk. Står mellom Keron 3 GT eller Keron 4 GT. Kommer mest sannsynlig ikke til å være 4 personer i teltet, men vurderer 4 GT i og med at det bare er 0.5 kg i forskjell.

Noen andre ulemper med 4GT som jeg burde ta i betraktning? Antar at det er forskjell i pakket volum, men vet ikke hvor stor forskjell det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinterstid med tre personer på tur bør man helt klart ha et 4-manns. Vinterstid med to personer er også 4-manns fint. Jada jeg vet det blir mer luft å varme opp, men det er en liten pris å betale for å ha tilstrekkelig plass. Forøvrig vil 4 mann på tur i et 4-manns vinterstid oppleves av de fleste som veldig trangt. 

Har Keron 4GT selv btw. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Keron 4GT selv, litt av poenget med et slik telt er å ha det i pulkose med stengen allerede satt sammen. Da trur jeg nok ikke du vil merke forskjellen. pakkvoluemet blir stort uansett 🤣

https://www.fjellsport.no/hilleberg-pulkpose-for-a-transportpakke-telt-i-pulk-eller-kano.html evt bare bruke en skipose....

 

Endret av Dortase
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4GT sjølv, og har budd mykje i 3GT, og vore på tur der be har vore i bruk og stått "side om side". 4'aren bikkar akkurat det punkt at du får såpass store flater at det bråkar ein del meir enn 3'aren.

Så spørsmålet er kor mykje hardt ver du skal ut i/kvar du teltar (skog, høgfjell osv) og kor lydtolerant du er. Eg søv om "halve verda" er i ferd med å ramle ned, men eg veit mange som synes støyen vert i overkant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Tessatroll said:

Har 4GT sjølv, og har budd mykje i 3GT, og vore på tur der be har vore i bruk og stått "side om side". 4'aren bikkar akkurat det punkt at du får såpass store flater at det bråkar ein del meir enn 3'aren.

Så spørsmålet er kor mykje hardt ver du skal ut i/kvar du teltar (skog, høgfjell osv) og kor lydtolerant du er. Eg søv om "halve verda" er i ferd med å ramle ned, men eg veit mange som synes støyen vert i overkant. 

Det har jeg ikke tenkt på. Er ganske lydtollerant, men er verdt å ta det i betraktning.

Kommer til å brukes mest på fjellet. Tipper kaitum 2 gt blir brukt for det meste i skogen. Men mulig keron blir brukt som luksus med pulk i skogen lgså en gang i blant

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4gt. 

Er 189 lang, og kan fint ligge på tvers. Så når hele familien er på tur ligger vi slikt for best plass. Samt at vi voksne kan ha vær sin inngang. Ungene ligger i midten. 

Strålende fornøyd. 

Fin plass med to på vintertur. Har forsåvidt vært to voksne og to barn på vintertur også. Det er litt kaos, men det går da fint d å takket være det store forteltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid et slit å bestemme seg for nytt telt😅 Luksusproblem. 

Har Unna, Allak 2 og Kaitum 2 GT. Mener dere enten Keron 3 GT eller Keron 4 GT vil komplimentere telt-'samlingen' min best? Igjen, så er det primært til vinterturer med pulk det skal brukes til. Eller korte bæringer på luksusturer. 

 

Ser at den ekstra plassen til Keron 4 GT vil være en fordel om vi er to på vinteren. Ser også at 4 GT muligens vil tåle mindre uvær, muligens? Får også inntrykk av at begge er såpass store/tunge telt at vekt/størrelses-forskjellen ikke vil ha så mye å si?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keron 4GT brukes av polfarere og f.eks. Grønland. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for at Keron 4GT ikke tåler vær. Det er god plass til doble stenger i kanalene.
Jeg byttet fra Keron 3 til Keron 4GT. Jeg ville primært ha større fortelt , men grunnen til at jeg ville ha 4GT fremfor 3GT var takhøyden. Det litte gjør noe ekstra. Spesielt om du sitter på et høyt liggeunderlag inne i teltet.

Jeg har ikke noe erfaring med støyforskjeller mellom 3(GT) og 4GT, men her må du heller lytte til noen som har brukt teltene mer enn jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre deg enda mer usikker.. Jeg har Hilleberg Nammatj 3GT og Helsport Spitsbergen 4 Extreme (tilsvarer noenlunde Keron 4 GT), er vi 2 pers  i samme telt på kald vintertur i telt så foretrekker jeg helt klart 3P teltet da jeg synes 4P teltet blir merkbart kaldere å være 2 i. (Men jeg er ikke en av de kjemper denne nasjonen er bygget av, heller av gjennomsnittlig størrelse, så det kan spille inn i mine preferanser.)

Er det mye utstyr som skal inn i teltet eller vi er flere enn 2 så er 4P teltet et klart valg mtp romslighet.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.