Gå til innhold
  • Bli medlem

Spritbrenner i fortelt


arif1998

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et Trangia kjøkken da jeg fikk dette for god pris på Finn. Dette er et kjøkken med spritbrenner noe som jeg aldri har brukt før, bruker som oftest bare gass og lurer på hvordan det er å fyre med spritbrenner i fortelt? Har et hilleberg staika telt så er ikke all verden med plass i forteltet heller. Føler meg ganske trygg med å bruke gass i forteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vel satset på gass i det store og hele. Du får gassbrenner til Trangiaen din også, eller som mange andre her har gjort: bygge om eller kjøpe adaptre for tilpasning av eksisterende gass- eller multifuel-brennere. Motivasjonen for å gjøre det, er at Trangiaen er en stødig og stabil greie, med en knallgod vindskjerm.

Spritbrenneren er jo også betydelig treigere på oppkok enn gass: min Trangia GB-74 gassbrenner bruker i underkant av 5 minutter på å koke opp en liter vann, mens spritbrenneren under samme test brukte 15... Gass soter heller ikke.

 

Endret av DFM62
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett på tur alene og er nokså konservativ når det kommer til fyring i telt. Jeg ville ikke fyrt med spritbrenner i mitt Staika-telt med ytterteltet lukket igjen, for som du sier er det ikke store plassen der. Fordelen med Staika-teltet er at du alltid har én døråpning i le for vinden, så det jeg pleier å gjøre er å åpne opp på le-siden og fyre i åpningen. Lufte må man uansett.

Det er masse fordeler og ulemper med de forskjellige brenner-løsningene, men jeg støtter @DFM62 over meg her med at Trangian har visse fordeler og at gass kan være mer praktisk. For meg har Primus sin vintergass vært en revolusjon på korte vinterturer langs kysten, så bensin er det lenge siden jeg har hatt med på tur.

Men sørg for at du leser deg opp på hvordan en spritbrenner brukes trygt før du bruker det og jeg ville testet det en del i det fri før du nærmer deg teltet med det. Spritbrennere har en viss sjarm ettersom det er lydløst, men det er visse ting man må vite om, f.eks. at det å etterfylle sprit på en varm brenner kan bli katastrofalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arif1998 skrev (12 timer siden):

Har kjøpt meg et Trangia kjøkken da jeg fikk dette for god pris på Finn. Dette er et kjøkken med spritbrenner noe som jeg aldri har brukt før, bruker som oftest bare gass og lurer på hvordan det er å fyre med spritbrenner i fortelt? Har et hilleberg staika telt så er ikke all verden med plass i forteltet heller. Føler meg ganske trygg med å bruke gass i forteltet.

Går greit når man er forsiktig, som man  bør være uansett type brenner. To ting som krever spesiell oppmerksomhet med spritbrenner. 

1) Husk at flammen er omtrent usynlig i dagslys. De fleste ulykker med spritbrenner skjer når noen forsøker å fylle på med sprit og det fortsatt er varme i brenneren. Worst case scenario: Du bruker en flaske uten sikkerhetsventil og flasken eksploderer da i hånden din (Trangia har flasker med slik ventil som er forholdsvis trygg; shop.trangia.se/sok/Bränsleflaska.  For å sjekke at brenneren ikke brenner, hold hånden over den.

2)  Unngå velt av brenner og/eller søl med sprit i teltet , der det alt er fyr i eller tar fyr i spriten.  Trangia sitt stormkjøkken er jo veldig stødig, men søle kan man fort gjøre uansett.

Ellers kan det være lurt (som med andre brennere) å ha et lokk eller noe for hånden dersom flammen blaffer litt opp i starten og du syns det kommer for nær teltduken (avhengig av plassering så klart), selv om dette primært er en utfordring med parafin/bensin brennere. Altså slik at man kan holde lokket over flammen ved behov for å skjerme duken (til flammen "roer seg").

Når det er sagt, mange grunner til at noen av oss bruker spritbrenner titt og ofte, og noen  alltid, les denne tråden: www.fjellforum.no/topic/47714-trangia-stormkjøkken-spritfyrt-hele-året/

Ellers mange gode tips og råd her inne om ting å passe på ved fyring i telt,  f.eks i en nokså nylig tråd www.fjellforum.no/topic/44825-primus-i-telt/

Selv om sprit bare har ca 65% av energiinnholdet pr. gram sammenlignet med gass, bensin og parafin, så er spritbrenneren lett og drivstoffet kan transporteres i en lett flaske....så om du ikke skal koke mye vann er spritbrenneren mer vekteffektiv enn de andre brenner-alternativene. Se Valle , spm 168, i podkastenuteliv.no/item/hvorfor-er-det-sa-kaldt-a-vaere-vat

Endret av zimwalker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (53 minutter siden):

For å sjekke at brenneren ikke brenner, hold hånden over den.

I tillegg pleier jeg å legge lokket på i et halvt minutt som ekstra sikkerhet. Jeg tar ut gummipakningen først. Jeg pleier uansett å ha lokket liggende uten pakningen i for å kunne slokke flammen øyeblikkelig om jeg skulle trenge det. Brenner det går det tomt for oksygen og flammen slokker.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 minutter siden):

I tillegg pleier jeg å legge lokket på i et halvt minutt som ekstra sikkerhet. Jeg tar ut gummipakningen først. Jeg pleier uansett å ha lokket liggende uten pakningen i for å kunne slokke flammen øyeblikkelig om jeg skulle trenge det. Brenner det går det tomt for oksygen og flammen slokker.

;-)

Det følger jo med en egen 'sparring' for akkurat dette formålet. Eller har du rota bort din? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (4 minutter siden):

Det følger jo med en egen 'sparring' for akkurat dette formålet. Eller har du rota bort din?

De er ikke helt tette, men kanskje tett nok? Skrulokket er i hvertfall tett nok.

Vanen min kommer fra den tiden jeg kjøpte min første. Det er bare de nyere modellene til Trangia som har et lokk som skyves over hullet på denne flammedemperen. De gamle har ikke dette lokket. De har bare ringen og har ei metallklemme slik at den kan sitte på hele tiden og vippes ned over brenneren. Tipper mine eldste er fra første halvdel av 70-tallet. 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene! Merker det er mye lettere å spørre om ting her inne enn å drive å søke på det osv, som nevnt har jeg Sefølgelig tenkt å først bruke det i det fri, og deretter i forteltet om nødvendig, skal nok kjøpe med en gass til kjøkkenet, men har allerede en del så kanskje det kan være en idee å montere det på, har også hørt at eagle selger en brenner som passer til trangia, noen son har prøvd denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (38 minutter siden):

Eller har du rota bort din?

Jeg roter aldri bort turutstyr, nesten, i hvert fall ikke veldig ofte, som regel vil si jeg har full oversikt over alt sammen, så og si, minst 10% i hvert fall, nesten...😆

Jeg slipper å leite da, for jeg har selvsagt mange kokeapparater sånn at når jeg skal på tur skal det skal mye til at jeg ikke i ren vanvare snubler over ett av dem rett i nærheten av ryggsekken jeg driver og pakker...

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (8 timer siden):

Jeg er stort sett på tur alene og er nokså konservativ når det kommer til fyring i telt. Jeg ville ikke fyrt med spritbrenner i mitt Staika-telt med ytterteltet lukket igjen, for som du sier er det ikke store plassen der. Fordelen med Staika-teltet er at du alltid har én døråpning i le for vinden, så det jeg pleier å gjøre er å åpne opp på le-siden og fyre i åpningen. Lufte må man uansett.

Det er masse fordeler og ulemper med de forskjellige brenner-løsningene, men jeg støtter @DFM62 over meg her med at Trangian har visse fordeler og at gass kan være mer praktisk. For meg har Primus sin vintergass vært en revolusjon på korte vinterturer langs kysten, så bensin er det lenge siden jeg har hatt med på tur.

Men sørg for at du leser deg opp på hvordan en spritbrenner brukes trygt før du bruker det og jeg ville testet det en del i det fri før du nærmer deg teltet med det. Spritbrennere har en viss sjarm ettersom det er lydløst, men det er visse ting man må vite om, f.eks. at det å etterfylle sprit på en varm brenner kan bli katastrofalt.

Ja vintergass har fungert utrolig bra for meg også, har aldri hatt bruk for bensin☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staika är i minsta laget för anv kök  i förtält samt dyrt , Tunnel tält ger mer plats samt en stor ventilations huv ovan.

Jag har ett gammalt Caravan Keb 3p med kraftig värme skada av trianglia spritbrännare moderna inpregneringar av dukar gör dom extremt lätt övertända till skillnad av mitt gamla tält.

Om man vill ha kök i små förtält bör man välja Flamskyddade vävar som Ferrino har tex.

Men om man har Mycket god vana och bra livförsäkring och extremväder så använd även i små tält med stor försiktighet.

Använd även då en stabil och flambegränsad lösning som trianglia och ha stekpanan som flamskydd på höjden gas eller Akrylat bensin pga ökad Co risk med fotogen och sprit.

Ha även en kniv tillhands i fickan för nödutrymning vid övertändning.

WP_20200707_21_59_53_Pro.jpg

abeside .jpg

vaude tunnel 4.jpg

WP_20200707_21_53_41_Pro.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inlägg har ju utgått från att ej ha något kök i ett litet förtält speciellt om man är ovan jag har bl. jobbat som brandvakt på raffinaderi underhåll och varit scout och scutledare länge och sett och avstyrt många tillbud som kunde blivit farliga.Speciellt fotogen som man förr hällde direkt på redan startad brasa som ej fick fart och flammade upp och olje indränkta stålrör som lagrar pretolium och brinner bra vid kapning.

Man har ett tält som brinner som en fackla och kläder som brinner bra och i värsta fall smälter fast i skinnet vid brand.

PS.en liten platta parkett eller laminat kan  ju anv.som stabilt underlag till kök om man ej har en platta i obrännbart material som jag ej nämner vid namn.Mattan kan ju ersättas med ett liggunderlag i fält.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekongen skrev (14 timer siden):

Ikke redd for å benytte spritbrenner i forteltet. Men ikke sett den rett forran utgangen, slik at du kan komme deg ut. Ha vann tilgjengelig. 

Selv fortrekker jeg nå å sette spritbrenneren (og andre brennere) i døråpningen, eller nær, slik jeg kan han hive den ut som noe skulle gå galt. Har også alltid en jakke eller noe i nærheten, noe som ikke antenner så lett - som jeg kan kvele flammene med dersom jeg mot formoding har sølt litt sprit og det tar fyr.....(kan ikke huske at det har skjedd....ikke siden jeg var i militæret og vi lå i knappetelt og fyringsvakta sølte verre)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vist du skal tørke klær på kroppen i lite telt så sørg for at det er ull/merinoull og ikke syntet.

Her et bilde av Norheim merino ulltrøye. Brukt på siste tur i våt høstskog. Brenner i yttertelt med åpen dør til innertelt hvor jeg lå med ryggen til i håp at trøya skulle tørke litt før natta.

D1A3B09C-78E0-4E19-BF41-E138A8DA7618.thumb.jpeg.aee88989e1bc061c09cc2d6ee1a9c0eb.jpeg

Og jeg merket ikke noe før jeg var hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.