Gå til innhold
  • Bli medlem

Turkart, hvordan lage utskrift med maks detaljer


eehgil

Anbefalte innlegg

Hei,

Driver og forsker litt på å få laget kartutskrift av relativt små områder for å ha med detaljerte kart på tur. Prøver f.eks å bruke norgeskart og kartmannen. Det jeg ser er at navn på f.eks småvann kommer ut og inn alt etter forskjellig zoom-nivå. F.eks kan navnet på et vann forsvinne når mann zoomer inn, for så å dukke opp igjen når man har zoomet enda mer inn. Når man benytter utskrift eller "lage turkart" funksjonen så er det en god del navn som ikke er med (men som finnes når man er på forskjellige zoom-nivåer på nettsiden).

Tips om hvordan man kan lage kartutskrift over et gitt område (lite område) med maksimalt info? Typisk sikre at f.eks alle navn og høyder på småvann som man kan finne på norgeskart er med.

Tips til kartside der man ved en gitt "zoom" kan velge detaljnivå?

 

På vanlige kartplottere/GPS f.eks til båtbruk kan man gjerne til en hver tid velge detaljnivå, for å velge om man vil ha et hurtig og oversiktelig kart, eller fange opp alle detaljer/navn. Det er gjerne en slik funksjon jeg er ute etter.

På forhånd takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har eksperimentert litt siden jeg skrev den første posten. Tror jeg har kommet frem til at det er et brytningspunkt på målestokk 21875.

21874 – Gir et kart med flere detaljer, med svært liten skrift.

21875 – Gir et kart med mindre detaljer, men med større skrift (vanlig turkart?).

 

21874 gir mange detaljer, men heller ikke her viser alle navn når man lager utskrift. Jeg tror ikke man får flere navn om man går lavere i målestokk. Jeg har et «testvann» som viser med navn når jeg zoomer inn på nettsiden, men selv ikke når jeg velger målestokk 1000 viser navnet når jeg trykker «gi meg kartet».

Edit: ser det jeg skriver over kun er riktig med oppløsning 300dpi

Endret av eehgil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser at det er mulig jeg forlanger litt mye. Når man har den målestokken som viser mest navn (21874 og nedover ved 300dpi) så blir det veldig mange navn, med veldig liten skrift, og selv da viser altså ikke alt. Så i praksis må man veldig langt ned i målestokk hvis det skal være lesbart på f.eks et A4-ark. Fra 21875 og oppover får man vel detaljnivå som standard norgeskart 1:50000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.