Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i Østmarka under elgjakt


Einar Olsen

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte meg på en overnattingstur i Østmarka neste uke. DNT fraråder å gå på tur der det er elgjakt, men hvordan kan man vite hva som er jaktterreng? Og bør man tenke noe særlig over det om man følger blåmerket sti?

Hvilke kart er mest til å stole på for sommerruter? Er det noen som er bedre oppdatert enn andre?

Endret av Einar Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som gammel elgjeger har jeg gjort meg opp noen meninger om det stadig tilbakevendende spørsmålet om ferdsel i naturen under elgjakta. Etter min mening skal ikke elgjakta ha noen begrensende innvirkning på allmenhetens ferdsel. Juridisk er det i hvert fall ingen grunn  til å betvile at allemannsretten gjelder. Jeg kan heller ikke huske at turgåere har blitt skutt ved uhell under elgjakt. Når det er sagt kan det jo selvfølgelig være lurt å bære ekstra fargerike klær når man beveger seg inn i jaktterreng i denne perioden, og om man skulle møte en jeger så fortell hvem du er og hvor du har planlagt å gå; det skader aldri å være vennlig og høflig..:-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skyve ansvaret over på tur folk blir helt feil. Dette kan etter min mening best sammenlignes med skiløpere i kondomdress som mener andre som går på tur med ski, termos og kvikklunsj kan gå andre steder enn der de skal trene (hvor nå det måtte være). Det er få av dem, men de roper gjerne ofte og høyt. Noen forsøker å skremme med at det er farlig å gå i skogen under jakta, men hvis de vurderer at det kan være farlig har de ikke lov til å skyte. Det spiller ingen rolle om de fleste følger oppfordringen og går et annet sted. De kan ikke sende kula inn i et område de ikke har oversikt over bare fordi de tror at det ikke er folk eller andre dyr der. Det skal være sikker bakgrunn bak viltet. Man trenger selvsagt ikke å tråkke midt oppi jegerens post, men hvem vet hvor det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Olsen skrev (På 25.9.2020 den 22.40):

men hvordan kan man vite hva som er jaktterreng? Og bør man tenke noe særlig over det om man følger blåmerket sti?

Helt på trynet at enkelte kommer i media med slike utspill. Selvfølgelig kan man gå på tur selv om det er jakt! Det er jo tross alt jakt året rundt, unntatt noen få utvalgte helligdager.

Det sagt, første helgen/uken i elgjakten prøver jeg å ta hensyn med å ha på meg sterke farger og holde meg fortrinnsvis på merket sti. Møter jeg en jeger spør jeg gjerne hvor de jakter/har tenkt å jakte, slik kan man unngå å løpe seg rett inn i jaget, eller skremme opp rypene unødvendig. 

Jeg er så naiv at jeg tror man møter forståelse, om man selv viser forståelse. Kjenner man tilfeldigvis noen elgjegere i området man har tenkt seg kan man jo spørre om hvor de IKKE skal jakte, men skjønner at det kan være uoversiktlig i sentrale strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mye i Sørmarka og Østmarka under elgjakta, og det er ikke noe problem. Om man går inn fra Bysetermåsan så står det oppslag ved parkeringen om hvor det skal jaktes den dagen. Mulig det er sånn ved andre innfarter også? Alle jegere i marka vet at det skal tas hensyn til turfolk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noen risiko forbundet med å gå tur under elgjakta. Før i tiden hørte vi år om annet om vådeskudd og jaktulykker  , men dessverre er dette blitt en årlig ting nå. Jeg skjønner det ikke. Men fortsatt er det bare andre jegere som er blitt rammet. Aldri turgåere. Og jeg tror småviltjegere er overrepresentert i denne statistikken. Det er noe med det å gå flere jegere sammen med hagler,  som skal skyte på fugler som de støkker .  En helt annen ting er selvfølgelig at mange turgåere kan forstyrre jakten og noen jegere kan ha interesse av å hinte dette at det kan være en risiko å gå tur i skogen akkurat nå. 

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (8 timer siden):

Det skal ikke være noen risiko forbundet med å gå tur under elgjakta.

Enig. Jeg må også si at det er et problem med disse skiltene "Elgjakt pågår". Problemet er at de har noen som er ansvarlige for å sette opp skilt, men ingen er ansvarlige for å ta det ned. Vi har eksempler på at slike skilt blir stående helt til jul.

Ett sted hjemme står det skilt om Elgjakt, selv om det ikke pågår elgjakt. Det er en nabo som på en måte ønsker å redusere trafikken, eller det gjelder for en annen del enn der stien vår går. Det er et kjempeproblem for oss som driver fjelltrim. Jeg syns derimot det er ryddig at grunneiere gir oss beskjed om at elgjakt pågår der og der, og at vi annonserer at stien er stengt grunnet jakt. Det er jo ingen menneskerett å få lov til å merke en sti eller ha parkeringsplass, så å ha godt samarbeid med grunneierne er en selvfølge sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som synes det er litt guffent å tenke på at det lusker en gjeng skytekåte gubber med hagle rundt i skogen... Finnes det noen nettsider/kart med oversikt over jaktområder, slik at man kan unngå disse stedene? Jeg har forsøkt å lete selv, men det virker som slikt skal være fryktelig hemmelig.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HalkatlaPrøv å let etter en nettside som forteller hvor det til enhver tid befinner seg jenter på hest i marka. Jeg tror det er minst like hemmelig. I Kina derimot har myndighetene bestemt at alle landets  borgere må laste ned en app på telefonen som overvåker deres bevegelser. Hvis myndighetene  tar til vettet og innfører dette i Norge også , vil alle være trygge overalt ...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (2 timer siden):

Jeg er en av de som synes det er litt guffent å tenke på at det lusker en gjeng skytekåte gubber med hagle rundt i skogen... Finnes det noen nettsider/kart med oversikt over jaktområder, slik at man kan unngå disse stedene? Jeg har forsøkt å lete selv, men det virker som slikt skal være fryktelig hemmelig.

He he he, "skytekåte gubber", er selv jeger, og jeg forstår folks redsel for jegere. Det har dessverre vært altfor mange skyteulykker opp igjennom årene, så det er ingen overdrivelse å synes det er guffent å gå i skogen blant elgjegere. Jeg anbefaler de som ønsker å gå i østmarka, å gå inn fra Losby/Lørenskog, dette jaktlaget får ikke jakte i helgene, nettopp pga mye turfolk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det slik at det kan jaktes overalt altså, bare det er skog der (med visse unntak akkurat for Osloområdet, kanskje, som noen sier over her)? Jeg innbilte meg nemlig at det fantes egne "soner"/områder hvor jakta skulle foregå i, men det er mulig jeg har misforstått. :) 

Her i Østfold er det mye skog, men den er ofte fragmentert av bebyggelse og jorder slik at vi har mange, men små skogsholt/-områder. Er det slik at det kan pågå jakt også i de mindre skogsområdene, som ligger nær boligområder f.eks.?

Endret av Halkatla
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktloven presiserer at jakt skal utøves " slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom." Dette gjør at selv om det i teorien kan jaktes overalt der grunneier tillater det , er det i praksis ikke slik. Når det gjelder  småviltjakt er det ikke noe krav om en bestemt størrelse på arealet , så terskelen der er nok noe lavere for hvor det kan jaktes. Men det med " fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom" gjelder. Når det gjelder storviltjakt , så er det krav om en viss størrelse på areal. I utmark kan det jaktes så og si overalt. Det jaktes også på dyrket mark. Grunneier bestemmer om han/hun vil tillate jakt , og så er det viltnemda i kommunen som bestemmer om den vil dele ut fellingstillatelser ( kvoter ) for storvilt der. Men for småvilt er det altså mer fritt farm , siden de ikke trenger fellingstillatelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (1 time siden):

Men er det slik at det kan jaktes overalt altså, bare det er skog der (med visse unntak akkurat for Osloområdet, kanskje, som noen sier over her)? Jeg innbilte meg nemlig at det fantes egne "soner"/områder hvor jakta skulle foregå i, men det er mulig jeg har misforstått. :) 

Her i Østfold er det mye skog, men den er ofte fragmentert av bebyggelse og jorder slik at vi har mange, men små skogsholt/-områder. Er det slik at det kan pågå jakt også i de mindre skogsområdene, som ligger nær boligområder f.eks.?

Halkatla skrev (19 timer siden):

Jeg er en av de som synes det er litt guffent å tenke på at det lusker en gjeng skytekåte gubber med hagle rundt i skogen... Finnes det noen nettsider/kart med oversikt over jaktområder, slik at man kan unngå disse stedene? Jeg har forsøkt å lete selv, men det virker som slikt skal være fryktelig hemmelig.

Gubbene med hagle er ikke elgjegere. De driver småviltjakt, og en sjelden gang rådyrjakt. Rådyrjegere jakter ofte på små teiger og i jordekanter. Ikke minst i Østfold. Denne jakta starter i slutten av august og varer til jul. Småviltjakt utføres hele høsten, fra 10. september. Elgjakt stort sett i oktober. Villsvinjakt fins også i Østfold, og den kan ha lenger jakttid enn det også. Det er vel bare ett område i Østmarka/Sørmarka hvor det ikke jaktes, og det er i naturreservatet. Små skogteiger inntil boligfelt  er helt uinteressante for en jeger, både fordi det knapt er vilt der, og fordi det ikke er mulig å utføre sikker jakt. Gåse- og andejakta kan foregå også på innmark. 

Hvis du ikke vil komme i kontakt med jegere så er det bare å holde seg på grusveiene. Det er strengt forbudt å skyte fra eller over en vei. Dette vet alle jegere. En jeger skal ikke skyte uten å ha full kontroll på bakgrunnen. 

Du er sikker på at ikke dette med skytekåt er noe du selv tillegger jegerne? 

Hilsen jaktende gubbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (26 minutter siden):

 

Hvis du ikke vil komme i kontakt med jegere så er det bare å holde seg på grusveiene. Det er strengt forbudt å skyte fra eller over en vei. Dette vet alle jegere. 

Det er sikkert det du mener, men bare for å ha presisert det: Det er fra offentlig vei det er forbudt å skyte/jakte. Private skogs/grus veier er det tillat å jakte fra, og det gjøres nok også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (52 minutter siden):

Det er sikkert det du mener, men bare for å ha presisert det: Det er fra offentlig vei det er forbudt å skyte/jakte. Private skogs/grus veier er det tillat å jakte fra, og det gjøres nok også.

Ja det har du rett i. Jeg har uten å reflektere over det regnet veiene for eksempel i Østmarka som offentlige veier, men de er jo private.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med ferdsel eller ikke i jakta er vel strengt tatt en «ikke-sak»? 
Allemannsrettten gjelder - ja man skal vise hensyn - men ferdselsrett har man. 
 

For oss som arrangerer fjelltrim ol er det allikevel viktig å ha ryddige forhold. Om en grunneier gir beskjed om at de driver jakt så annonserer vi selvsagt det. Det skulle bare mangle.

Skilting med «Jakt pågår» er også et emne som skaper diskusjon. Jeg er usikker på om jaktlag har lov å sette opp slike. De er lette å sette opp, men tar ofte lang tid å få bort igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Godt synlige klær og rope: "jeg er ikke en elg"😄 Svenskene har noe med at noen kuer mister livet under elgjakten?

Som nevnt skjer det vådeskudds ulykker under jakt, som regel med småvilt jegere med hagle. Men selv politiet har jo noe med deres våpen. Så var der jo en skrekkelig video fra -faktisk en nordmann- på villsvinjakt i Sverige. Han skjøt en mann som gikk på offentlig asfaltert vei tett ved en gard. Uansett var det ikke fritt skuddfelt pgr. av garden. Ja, jeg har sett videoen. Det ble da også domfelt. Det var også noe med elgjakt på Hvaler, hvor en riffelkule gikk tvers gjennom en utedo, hvor en stakkar satt. Han ble nå ikke ramt, men slik kan sette gang i peristaltikken!😜  Så fargerike klær!

I ungdommen var jeg engang "klapper" i en drivjakt på dansk gods. Når man nærmet sig advokater fra fiffen mfl. som startet med gammeldansk fulgt av portvin kunne man jo bli litt nervøs når en hørte haglene i bladene på treene😉 Sønnen min opplevde tilsvarende med jakt på fasaner fra "hønsegarden" og senere andejakten i vollgraven ved slottet. Til gjemgjeld ble han og godsassistenten bevertet rikelig med hamburgere og cola på etterfølgende jaktlunsjen (julebords-aktig) Så jakt kan drives på mange måter

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (12 minutter siden):

Hei

Godt synlige klær og rope: "jeg er ikke en elg"😄 Svenskene har noe med at noen kuer mister livet under elgjakten?

Som nevnt skjer det vådeskudds ulykker under jakt, som regel med småvilt jegere med hagle.

...

Elgen

Med det nicket ditt så skjønner jeg at du er nervøs under jakta.. ;)

De fleste vådeskudd under småviltjakta skjer mellom to som jakter sammen, og med uforsiktig omgang med våpenet når man rigger opp/ned. Det er jo også noen eksempler på folk som er skutt av bikkja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.