Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger ski


arif1998

Anbefalte innlegg

Jeg er utrolig glad i å gå på tur og teltturer, jeg går i all slags vær men det er en ting jeg gjerne skulle lært meg, og det er å stå på ski! for mange virker det kanskje rart at noen som er glad i å dra på turer om vinteren ikke kan stå på ski, men er ikke alltid utalandske foreldre kan dette og har mulighet til å lære barna sine haha

Jeg vil gjerne ha noen anbefalinger på hvilke ski jeg kan kjøpe og alt det jeg trenger av annet utstyr. trenger ikke det aller dyreste og beste. er en mann som er ca 180 høy :)

Endret av arif1998
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst så må jeg si at det er virkelig kult at du ønsker å lære deg å stå på ski! Jeg ser for meg at det er mange som er i din posisjon, men som vegrer seg for å prøve. For dem som har vært så heldig å nærmest bli født med ski på beina så virker det å stå på ski som noe enkelt og naturlig, men det er egentlig langt mer krevende enn man skulle tro, så jeg kan forstå at det er en terskel for mange. Jeg har hatt ganske så spreke venner på besøk fra England som aldri har stått på ski før, og det er først når man ser hvor utfordrende det er for dem at man virkelig setter pris på å ha lært å stå på ski når man var yngre. Det vil nok bli utfordrende, men med din innstilling så ser jeg for meg at du takler det veldig fint!

Så, over til ski og utstyr. Dette kommer litt an på hva slags type turer du ser for deg, for i dag finnes det et helt enormt utvalg. Gjerne fortell litt mer om hvilket bruk du ser for deg, men siden du nevnte tur og teltturer så antar jeg det er snakk om turgåing, og ikke trening eller downhill.

Til turgåing så er det fjellski som er tingen. Der ski til konkurranse og trening er smale og lette, og ski til downhill (slalom, randonee osv) er brede, så er fjellski et sted midt i mellom. Noen fjellski er smale nok til at de akkurat passer i preparerte skispor, mens andre fjellski er for bred og er mer tilpasset forhold som finnes utenfor løypene. Det som kan være viktig å passe på er at de fjellskiene du velger har stålkant. De fleste har det, men enkelte fjellski designet for bruk sammen med hund har ikke stålkant (for å ikke skade potene til hunden). Stålkanten er viktig å ha når underlaget er litt isete. Skal du gå over Vidden f.eks. så kan det ofte være isete og da er stålkanter redningen.

Lengde på ski avhenger av kroppslengde, vekt, bruksmål og ferdigheter. Produsentene har tabeller som hjelper deg å velge rett lengde. Jo lavere høyde og mindre vekt man har jo kortere bør skien være. Skal den brukes på åpne vidder eller i løyper så kan den fint være lang, men hvis man skal gå i mer ulendt terreng som f.eks. skog og mellom fjell og steiner så bør skiene være kortere. Og som nybegynner er det som regel lettere med en kortere ski. Men når det er sagt så betyr ikke det at det er best å velge den korteste skien. Det er mer med tanke på å gå ned én størrelse, f.eks. hvis du er midt mellom to størrelser.

Med valg å ski så velger man også til en viss grad valg av feste. Man har i hovedsak fire ulike former for feste: smøring, smørefrie, kortfeller og langfeller. På enkelte ski kan man kombinere flere av disse mulighetene, og dermed ha mer fleksibilitet. Ski designet for bruk med smøring har en flat underside, mens smørefrie ski har et belegg med riller på undersiden som gir både feste og glid. På begge typen ski kan man ha feller. En langfell ligger under hele skiens lengde og gir enormt bra feste. Med en langfell så kan du i prinsippet gå rett opp bratte bakker uten å bruke staver. Feller er fin måte for en nybegynner å ha kontroll oppover hvis målet er å komme seg et sted. Ulempen med feller er at de fjerner mye av gliden, så det er mest vanlig å ta dem på når man går bratt opp, og ta den av når man skal ned igjen. Men det er ikke alltid man skal gå kun opp og så kun ned, og da er en kortfell et alternativ. En kortfell er som navnet tyder på, en kortere fell som ligger midt under skien. Da har du (som med skismøring) nok feste når du legger mesteparten av vekten på éne skien, og greit med glid når du står rett opp og ned og renner ned en bakke. Nå er det ikke alle som tilbyr kortfell, men Åsnes sine fjellski har det. Ski med smøring er det som var mest populært for en del år siden, men den siste tiden har feller og smørefrie ski blitt mer populært. Smøring er litt mer komplisert enn de andre alternative, og krever mer utstyr og kunnskap for å få til. Jeg vil anbefale deg å velge smørefrie fjellski, og ha langfell klar til bratte oppoverbakker. Skulle jeg valgt i dag så hadde jeg nok gått for Åsnes Nansen Waxless. Jeg har i dag Fischer-ski designet for bruk med smøring. Ulempen er at hvis jeg tar smøring på så må jeg ta den av før jeg tar på fellen, og tar jeg fellen på og så av igjen så har jeg null feste. Fint om jeg kun skal nedover, men hvis det er litt kupert terreng så må jeg enten ta fellene på igjen når det går oppover, eller legge på smøring.

På skien så må du ha en form for binding som fester skoen til skien, og her er det (heldigvis) mindre valgmuligheter. Et trygt og godt valg for deg her er en Rottefella Manual BC-binding.

Så trenger du skisko. Der må du velge sko som passer til bindingen du har på skiene. Velger du BC-binding så skal du ha skisko med BC-feste. Viktigste med skoen er at den passer på foten (med tykke ullsokker). Mange har lett for å fryse i skiskoene, så at skoen i seg selv er godt isolert og gir rom for mer enn bare tynne sokker gjør livet på skitur betraktelig bedre. Et trygt og godt valg her er Crispi Stetind BC.

Så trenger du staver. Hvis du er 180cm høy så er vel anbefalingen at du har staver som er 150cm lange. Med mindre du kun skal gå i preparerte løyper eller på flatmark så vil jeg anbefale teleskopstaver. For meg har det vært helt revolusjonerende. Jeg bruker mine Black Diamond Expedition 3 til alt, selv til å holde tarpen oppe på sommerturer. Jeg er 178cm høy og de er kun 140cm lange, så de er egentlig for kort, men jeg går i såpass variert og bratt terreng at stavlengden ikke har så mye å si. Det jeg liker med de stavene er at jeg kan variere grepet og enkelt justere ned lengden. Det er ofte lettere å kjøre nedover med kortere staver. Det finnes naturligvis teleskopstaver som er lengre.

En ting du ikke nødvendigvis trenger, men som kan være en fordel om du ikke har det fra før er gamasjer. Det er veldig behagelig å ikke være bekymret for å få snø under buksen og oppi skoene.

Mulig du allerede kan mye om dette her, men jeg tenkte det kunne være nyttig med en forenklet og generell innføring. Når det kommer til ski så er det en investering som kan vare lenge. Jeg har vel hatt mine fjellski i over 15 år. Det jeg prøver å si er at hvis det er høy sjans for at dette er noe du vil trives med og fortsette med, så ville jeg prioritert å lagt ned litt penger i utstyret slik at du ikke behøver å «oppgradere igjen» om ett år eller to. Det kan koste deg mer enn å kjøpe utstyret du kan ha lenge i første omgang. Hvis du er usikker på om det er noe for deg og vil prøve det ut først, så vil jeg anbefale å få tak i utstyret på en mye rimeligere måte enn å kjøpe «midt på treet-utstyr» nytt. F.eks. låne eller leie, eller kjøpe brukt på Finn. Bare ikke la prisen bestemme utstyret, altså ikke kjøp utstyr brukt hvis skiene er altfor lange eller skoene er feil størrelse. Da får du en dårlig opplevelse.

Håper dette hjelper deg på rett spor!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for dette positive og informative svaret! Dette setter jeg virkelig pris på. Nei er nok sikkert ikke så mange tenker på da de har lært å stå på ski i yngre alder. Merker jo at jeg vil lære dette nå så slipper jeg å være 30 også prøve å lære det, fyller 22 i år så fortsatt ung og har mulighet for å lære meg dette skikkelig.
 

Ja for meg blir det egentlig mest fjellturer som f.eks vidden jeg har tenkt å dra på, er inntresert i å kunne dra en pulk på ski etterhvert også. Jeg er også helt enig med deg at det ikke er det beste å kjøpe «midt på 3» utstyr, for jeg vet at Dette er noe jeg virkelig vil lære meg og kommer til å ende opp med å kjøpe bedre utstyr så fort jeg får litt teken på det haha

Dette var noe jeg gjorde med telt, kokekar, liggeunderlag også første gang jeg kjøpte, og endte egentlig med å kjøpe nesten alt På nytt.

Jeg synes du har fått med masse og dette var veldig god hjelp for meg, jeg er selv også inntresert i teleskop stenger da jeg slik som du beskriver vil bruke dette til tarpen. 
 

Jeg føler meg egentlig ganske sikker på at dette er noe jeg skal lære uansett hva, men kan jo kanskje være en idee å bare få lånt noen ski først. Har jo en del venner som kan hjelpe meg med dette.

Igjen tusen takk!☺️

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å kjøpe brukte fjellski. Ingen vits å fleske til med helt nye med mindre du får en veldig god pris. Med brukte ski trenger du ikke være redd for å skade dem om du tar dem ut på "entusiastføre". 

Hvis du mener Vidden som Vidden i Bergen så er det greit å vite at sesongen der kun er noen få dager lang i snitt med mindre du ikke er redd for skiene dine. Hardangervidda derimot har veldig lang sesong. 

Langrenn/fjellski er mulig å lære på enkelte skiskoler. Vet ikke om det er på Voss, men tipper det finnes på feks Geilo. Det er også mulig dnt har nybegynnerturer på fjellski. Det finnes også fellesturer med telt/pulk på vinterføre, men på disse turene er det forventet at du kan gå på ski. 

Utfordringen på fjellski er ikke så mye bortover. Langrenn i løyper krever mer teknikk. Fjellski utenfor løyper eller med pulk er omtrent som å gå med truger så lenge det er flatt. Nedover, og spesielt svinging er det som er utfordrende. Deretter oppover. Spesielt med pulk. 

Om du bare er keen på vintertur så er truger også et alternativ. Spesielt i tett skog med løssnø. Der er ski helt håpløst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arif1998 skrev (5 timer siden):

Tusen hjertelig takk for dette positive og informative svaret! Dette setter jeg virkelig pris på. Nei er nok sikkert ikke så mange tenker på da de har lært å stå på ski i yngre alder. Merker jo at jeg vil lære dette nå så slipper jeg å være 30 også prøve å lære det, fyller 22 i år så fortsatt ung og har mulighet for å lære meg dette skikkelig.
 

Ja for meg blir det egentlig mest fjellturer som f.eks vidden jeg har tenkt å dra på, er inntresert i å kunne dra en pulk på ski etterhvert også. Jeg er også helt enig med deg at det ikke er det beste å kjøpe «midt på 3» utstyr, for jeg vet at Dette er noe jeg virkelig vil lære meg og kommer til å ende opp med å kjøpe bedre utstyr så fort jeg får litt teken på det haha

Dette var noe jeg gjorde med telt, kokekar, liggeunderlag også første gang jeg kjøpte, og endte egentlig med å kjøpe nesten alt På nytt.

Jeg synes du har fått med masse og dette var veldig god hjelp for meg, jeg er selv også inntresert i teleskop stenger da jeg slik som du beskriver vil bruke dette til tarpen. 
 

Jeg føler meg egentlig ganske sikker på at dette er noe jeg skal lære uansett hva, men kan jo kanskje være en idee å bare få lånt noen ski først. Har jo en del venner som kan hjelpe meg med dette.

Igjen tusen takk!☺️

Høres ut som du har god kontroll. Lykke til! Gjerne post litt bilder og turrapporter her på forumet når du kommer så langt. 👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (19 timer siden):

Mitt tips er å kjøpe brukte fjellski. Ingen vits å fleske til med helt nye med mindre du får en veldig god pris. Med brukte ski trenger du ikke være redd for å skade dem om du tar dem ut på "entusiastføre". 

Hvis du mener Vidden som Vidden i Bergen så er det greit å vite at sesongen der kun er noen få dager lang i snitt med mindre du ikke er redd for skiene dine. Hardangervidda derimot har veldig lang sesong. 

Langrenn/fjellski er mulig å lære på enkelte skiskoler. Vet ikke om det er på Voss, men tipper det finnes på feks Geilo. Det er også mulig dnt har nybegynnerturer på fjellski. Det finnes også fellesturer med telt/pulk på vinterføre, men på disse turene er det forventet at du kan gå på ski. 

Utfordringen på fjellski er ikke så mye bortover. Langrenn i løyper krever mer teknikk. Fjellski utenfor løyper eller med pulk er omtrent som å gå med truger så lenge det er flatt. Nedover, og spesielt svinging er det som er utfordrende. Deretter oppover. Spesielt med pulk. 

Om du bare er keen på vintertur så er truger også et alternativ. Spesielt i tett skog med løssnø. Der er ski helt håpløst. 

Tusen takk! Ja er nok planen å kjøpe noen brukt ski i førsteomgang, truger har jeg også tenkt å kjøpe, disse tar jeg sikkert bare med om det blir for vanskelig med skiene, takk for svar!☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.