Gå til innhold
  • Bli medlem

Madshus Fjelltech


Barnum

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil gjerne ha felleski (integrerte feller) på fjellski med stålkant, og ser f.eks. på Madshus Fjelltech.
Er det noen som har erfaring av disse? 
Går det å bruke BC skisko til dem (dvs. finnes det BC-bindinger til dem)?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke skisko du bruker avhenger av binding du velger. Det finnes mange fjellski med stålkant og mulighet for kortfell. Jeg har Åsnes Amundsen med bc magnum bindinger.

De fleste fjellski med kortfell har ikke denne innebygget. Det er avtagbare. Det er helt nødvendig på fjellski ellers blir det håpløst å renne nedover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnum skrev (11 timer siden):

Takk for svar, men jeg har funnet dette om Madshus Fjelltech M44: "Lett, allsidig markaski med _ stålkant og integrert fell.".
Så det hadde vært interessant å vite om noen har prøvd dem.

Søkte opp Skien. Fjelltech m44 er ikke en fjellski, det er en langrennski/turski for skiløyper. Den har NIS bindingsplate (for NNN bindinger). NNN bc bindinger (feks rottefella) skrus fast til skien. Så det ser ikke ut som du får tak i bc bindinger til akkurat den skien. Stålkanten er bare 3/4. Det er jo også en rimelig smal ski for å være fjellski. Hvilket bruksområde tenkte du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, takk. Bruksområdet er fjellturer utenfor løyper.
Men bare dagsturer (og ikke tung sekk), og i samme terreng som mange andre går i med vanlige langrennski.

I dag har jeg fjellski med 3/4 stålkant og BC-bindinger/skor.
Hadde et håp om å kunne få noe lignende, men med samme integrerte feller som mine langrennsski (Intelligrip).
Men det kanskje var for optimistisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant også en Fischer: "Twin Skin E89 er en ny allsidig stålkantski med integrert fell som benyttes mest i løyper, men også utenfor ved fast underlag i marka og på fjellet."

Kanskje feil å kalle dette fjellski, bedre er langrennski med stålkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E89 er i utgangspunktet en fjellski for ikke så alt for bratt terreng og der "noen har gått før". Altså der det er ett eller annet spor å følge.

Når de legger twin-skin på den, blir den nok litt mer var for at underlaget er "plant", derfor drar den seg nok litt mer mot preparerte løyper enn samme ski med kortfell.

Er snøen løs, dvs at det ikke er et fast spor, trenger en fell litt mer "areal" for å sitte. En kortfell som ikke er integrert i skien vil få bedre feste fordi den ikke er like var for spennet i skien, den vil og ha mer areal. Men på den annen side vil en med integrert fell gli bedre. 

Du vil nok uansett finne ut hvilke bruksområder en "fjellski" med integrert fell vil ha for deg. Kan hende den funker til alt du ser for deg, kan hende ikke. Selv har jeg mer enn ett par..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.