Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen med erfaringer fra Bergans superlight tunnel 1p?


begd

Anbefalte innlegg

Hei der!
Er på jakt etter et lett solotelt og har nylig fått opp øynene for Bergans superlight tunnel 1 pers. Er teltet langt nok til meg med mine 190 cm? Vet at sittehøyden på 85 cm er begrenset, men har kun planer om å sove i teltet og vektlegger vindstabilitet over komfort.

Øvrige erfaringer mottas med takk (gjelder selvfølgelig også andre forslag) 😃
Bergans superlight tunnel 1p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt dette teltet nå i sommer. For meg er det et godværstelt. Teltet har mange gode løsninger og er lett å sette opp og har lite foravtrykk så det er lett å finne teltplass. Jeg er 187 cm så det går akkurat på høyden. Jeg bruker en 40 liter sekk så den dytter jeg på plass i forteltet.. Du kan ikke bruke liggeunderlag tykkere enn ca. tre- - fire cm. Men det er et stort minus synes jeg. Stangen i fotenden er bare 25 cm høy. Det er altfor lavt, soveposen tar opp i teltduken og blir våt. På den siste turen min ble soveposen kliss våt i fotenden og det var godt med kondensvann nederst i teltet. Jeg har bytte ut denne stangen med en glassfiber stav på 35 cm, mulig jeg går opp til 40 cm. Jeg synes det et synd at Bergans valgte denne løsningen. De kan umulig ha testet dette skikkelig. Hadde Bergans hevet høyden ved fotenden hadde dette vært et bra kjøp.

1034549781_Bergans1.thumb.JPG.36e4949f8a096cdcd52ffd04322df6fa.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte dette teltet på xxl for noen uker siden på tilbud til 2999,-. Må si meg enig i at det var mye fint med det, men høyden i fotenden gjorde at jeg returnerte det, siden jeg regnet med det vil kunne gi de problemene som Per Fredrik nevner. Jeg syns Bergans har steppet opp noen hakk på teltfronten de siste årene, men får en følelse at det er småting som trekker ned. Er på nippet til å bestille Trollhetta tunnel 4 som selges på xxl for 5300,- i disse dager, men er usikker etter å ha kjøpt og returnert både Trollhetta tunnel 1 og tunnel 1 superlight pga mangel på detaljer. Likte egentlig best Trollhetta 1 av de to, men det veier jo nesten det dobbelte, og jeg var litt skeptisk til luftingen. I går solgte de det på xxl for 1600,- da vurderte jeg å bestille det igjen siden det var såpass billig, men i dag er det satt opp til 2400,- og det syns jeg ikke det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Tok en tur innom XXL i dag, og der hadde de et oppsatt. En av de ansatte lot meg prøveligge med et oppblåsbart liggeunderlag fra Nemo (rød farge, usikker på høyde), og vi konkluderte umiddelbart at det ikke kom til å fungere. Føttene berørte ytterduken og han kunne se de stikke opp av teltduken fra utsiden. Utrolig rart at Bergans ikke lagde en annen ordning på dette. Da fortsetter teltjakten...

Per Fredrik, du har vel Ringstind fra Helsport? Hvordan fungerer det for deg med tanke på lengde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zementh skrev (16 timer siden):

Jeg kjøpte dette teltet på xxl for noen uker siden på tilbud til 2999,-. Må si meg enig i at det var mye fint med det, men høyden i fotenden gjorde at jeg returnerte det, siden jeg regnet med det vil kunne gi de problemene som Per Fredrik nevner. Jeg syns Bergans har steppet opp noen hakk på teltfronten de siste årene, men får en følelse at det er småting som trekker ned. Er på nippet til å bestille Trollhetta tunnel 4 som selges på xxl for 5300,- i disse dager, men er usikker etter å ha kjøpt og returnert både Trollhetta tunnel 1 og tunnel 1 superlight pga mangel på detaljer. Likte egentlig best Trollhetta 1 av de to, men det veier jo nesten det dobbelte, og jeg var litt skeptisk til luftingen. I går solgte de det på xxl for 1600,- da vurderte jeg å bestille det igjen siden det var såpass billig, men i dag er det satt opp til 2400,- og det syns jeg ikke det er verdt.

Det ligger fortsatt for 1600,- dersom du er medlem og har akseptert vilkårende for XXL reward 😃
Edit: beklager, det lå for 1600,- i menyen, men øker til 2400,- når man trykker på annonsen.

Endret av begd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

begd skrev (1 time siden):

Takk for svar!

Tok en tur innom XXL i dag, og der hadde de et oppsatt. En av de ansatte lot meg prøveligge med et oppblåsbart liggeunderlag fra Nemo (rød farge, usikker på høyde), og vi konkluderte umiddelbart at det ikke kom til å fungere. Føttene berørte ytterduken og han kunne se de stikke opp av teltduken fra utsiden. Utrolig rart at Bergans ikke lagde en annen ordning på dette. Da fortsetter teltjakten...

Per Fredrik, du har vel Ringstind fra Helsport? Hvordan fungerer det for deg med tanke på lengde? 

Begge Ringstind teltene mine, Pro 2 og SL 1-2 har god lengde for meg. I Pro 2 er det veldig god plass. SL 1-2 har romslig inner telt. Jeg er veldig fornøyd Ringstind teltene mine. På SL 1-2 har jeg fått sydd på ekstra plugg fester. Pro 2 er standard. På de nye Ringstind modellene er det gjort noen forbedringer som ekstra stang bue i fotenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Ringstind Superlight 1-2 hvor jeg og junior sov i (han er 11) når vi sykla oslo ->lillesand på 7 dager brukte de her liggeunderlag http://www.exped.com/italy/en/product-category/mats/synmat-hl-duo-m fungerte veldig bra telte var så langt så kom ikke borti duken er 187. Jeg har "gammle"   https://www.helsport.com/no/telt/3-sesong/ringstind-superlight-1-2/?code=7029981025478      modellen ville kjøpt den nye med stang er litt stress med de 3 pinnen og få til og stå på gammle versjonen. Men lettere og bedre telt til 2 personer skal man nok lete lenge etter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg byttet ut den 25 cm lange glassfiberstaven i fotenden på teltet med en på 38 cm. Andre produsenter av sånne små telt har en tilsvarende løsning. Den nye er 8 mm tykk og passer akkurat inn in den hylsa som er der. Dette ser ut til å funke, heldig vis. Hvis Bergans fikser dette tror jeg de har en vinner. I tillegg har jeg selvfølgelig kjøpt en syntetisk sovepose. Rab Solar 2. 

 

2124780046_Bergans2.thumb.JPG.bc212e8fc0d38c8f2dff4d82a22fcf55.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B1.thumb.JPG.133cad8af280cb1f93db93594ee6d8a8.JPG

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei!

Håper det er greit at jeg stiller noen oppfølgningsspørsmål i denne tråden i stedet for å lage en ny, da denne allerede omhandler superlette telt.

Skal gå til innkjøp av et superlett telt, egentlig kun til en person, men jeg tenker at når jeg først skal legge litt penger i det kan jeg like godt kjøpe et to-mannstelt for fleksibiliteten sin skyld. Blir nok mest brukt til løping, altså med liten sekk, men kan nok og bli brukt på vanlig fottur i fjellet ved enkelte anledninger.

Det er jo et hav av ulike varianter, men jeg har snevret meg inn til Bergans Superlight Dome 2 eller Helsport Ringstind Superlight 2. Disse ser for meg ut som to gode telt som er lette og små når de er sammmenpakket. (15x40 cm og ca 1,5 kg)

Er det noen som har erfaringer med disse og kan komme med råd angående hvilket som er det beste?

Er det andre telt som er bedre?

Er dette to-mannstelt eller egentlig mer 1,5-mannstelt?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Per Fredrik skrev (På 15.10.2020 den 16.04):

Da har jeg byttet ut den 25 cm lange glassfiberstaven i fotenden på teltet med en på 38 cm. Andre produsenter av sånne små telt har en tilsvarende løsning. Den nye er 8 mm tykk og passer akkurat inn in den hylsa som er der. Dette ser ut til å funke, heldig vis. Hvis Bergans fikser dette tror jeg de har en vinner. I tillegg har jeg selvfølgelig kjøpt en syntetisk sovepose. Rab Solar 2. 

 

2124780046_Bergans2.thumb.JPG.bc212e8fc0d38c8f2dff4d82a22fcf55.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B1.thumb.JPG.133cad8af280cb1f93db93594ee6d8a8.JPG

 

Har du fått testet det i litt ruskevær? Er det slik at ytterduken vil legge seg intill innerteltet om det blåser litt og således gjøre innerteltet fuktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Håkon Gundersen skrev (19 timer siden):

Har du fått testet det i litt ruskevær? Er det slik at ytterduken vil legge seg intill innerteltet om det blåser litt og således gjøre innerteltet fuktig?

Kjøpte teltet for å bruke det i Bærumsmarka isteden for Hilleberg Tarp 5 så det har gitt lite erfaring med "ruskevær". Problemet er at det for meg med mine 187cm er for lavt i fotenden. Om natten sparker jeg innerteltet opp i ytterteltet. Kondens som da har ligger under på ytterduken renner ned og inn på soveposen. Det er ikke bare fuktflekker jeg opplever, men en kliss våt sovepose. Skulle Bergans få en vinner blant de små lettvektsteltene synes jeg de bør gjøre to ting. 1, heve høyden ved fotenden. 2, sy om inne teltet ,det er nå i mesh mens døra er i teltduk. Jeg tror det hadde hjulpet hvis døra hadde vært i mesh mens resten hadde vært i teltduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har du någon bild på stången invändigt och typ av stång tex skidstav som gått av.

Jag har ej fått hem tältet för test än men om man sover på sidan kan det kanske gå bra och ev lägga regnjacka på sovsäck.

Går det ej att späna ut yttertältet med en extra fäste med en klämma som man sätter i duken.

Ang kondens på ett HB unna så fäster jag en lina i absiden och sträcker ut och lite luft kommer in.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.