Gå til innhold
  • Bli medlem

Amok Draumr - trenger innspill


HBL

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har for en liten tid tilbake kjøpt Amok Draumr (vanlig) gikk først for XL utgaven men returnerte da jeg ikke var klar over at dette krever et ekstra stort liggeunderlag. Hadde kjøpt et Exped Downmat 7 LW rett før jeg kjøpte køya og da var det ikke aktuelt å kjøpe enda ett liggeunderlag for nesten 2000,-. 

Jeg er 184/185 og blir ikke helt klok på om jeg er i grenseland mtp lengde, sliter litt med at jeg føler liggeunderlaget "knekker" fra nedre rygg og opp mot nakken, når jeg legger meg på sidene så former kroppen min seg litt som en pyramide, for å sette ting veldig på spissen.  Merket også at jeg blir litt kald på føttene, noe som kanskje kan forklares i at soveposen komprimeres grunnet litt trang plass nederst, selv om jeg har en pose fra Marmot, Sawtooth Long X-wide, som har T-comfort på -6.4 og T-limit på -13,3. Jeg fryser ikke lett og har svært sjeldent opplevd å fryse på underkroppen, heller motsatt. 

Er det noen her inne som har benyttet Exped Downmat 7LW og samtidig testet med Amok sin fjøl? Vil de ekstra 2CM i tykkelse hjelpe på "knekken" jeg opplever eller må jeg prøve meg litt fram med stramming av stroppene i selve køya? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt begge og opplever liten forskjell. Sørger for å pumpe begge harde. Spesielt fordi de kan krympe litt om det blir kaldt på natta.

Kalde føtter kan oppstå om du kommer litt for langt ned og "trår i bunn" av køya. Dette presser isolasjonen flat. Jeg finner grei balanse langt nok opp til å unngå dette. Har jeg valgt tynneste soveposealternativ så har jeg gjerne ullsokkene på om natta. Ellers ikke...

Jeg er registrert som 184.5 cm.

Jeg prioriterer dog Fjøl av en annen grunn og det er pga at ventilen for påfylling er tilgjengelig med underlaget inne i køya. Jeg har uansett 2 Fjøl og 2 Exped 7 LW så kan egentlig velge fritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1,79 og synes egentlig køya er i korteste laget, så det kan godt tenkes at 1,84/1,85 føles kort, men du er jo innafor i følge produsenten da. Det er imidlertid viktig å ligge langt nok opp med hodet. For meg føles det nesten litt for langt opp. Du må gjøre det for at køya skal ballanseres riktig, ellers vil føttene presses ned i fotenden av køya. Jeg synes det er veldig lett at man ender med beina i bunnen av "fotposen" hvis man ikke er nøye, ett av mine ankepunkter med denne køya.

Jeg har Exped synmat ul 7 lw (tror jeg det heter). Jeg pumper det så hardt jeg greier med pumpe-bagen. I tillegg lar jeg pumpe-bagen henge på åpningen hele natta (ut av hullet i fotenden, dette underlaget har ventilene midt på kortenden, så man kan ha pumpa i den enden man vil) slik at jeg kan pumpe det hardt igjen når jeg skal legge meg, eventuelt også senere om nødvendig, f. eks. hvis jeg er ute bak en busk. Lufta trekker seg sammen når det blir kaldere utover kvelden, så liggeunderlaget vil bli mykere. Et annet "triks" jeg bruker er å legge liggeunderlaget i en lakenpose før jeg putter det inn i lomma i køya. Da bråker det ikke så fælt når jeg beveger meg om natta.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (33 minutter siden):

Jeg er 1,79 og synes egentlig køya er i korteste laget, så det kan godt tenkes at 1,84/1,85 føles kort, men du er jo innafor i følge produsenten da. Det er imidlertid viktig å ligge langt nok opp med hodet. For meg føles det nesten litt for langt opp. Du må gjøre det for at køya skal ballanseres riktig, ellers vil føttene presses ned i fotenden av køya. Jeg synes det er veldig lett at man ender med beina i bunnen av "fotposen" hvis man ikke er nøye, ett av mine ankepunkter med denne køya.

Jeg har Exped synmat ul 7 lw (tror jeg det heter). Jeg pumper det så hardt jeg greier med pumpe-bagen. I tillegg lar jeg pumpe-bagen henge på åpningen hele natta (ut av hullet i fotenden, dette underlaget har ventilene midt på kortenden, så man kan ha pumpa i den enden man vil) slik at jeg kan pumpe det hardt igjen når jeg skal legge meg, eventuelt også senere om nødvendig, f. eks. hvis jeg er ute bak en busk. Lufta trekker seg sammen når det blir kaldere utover kvelden, så liggeunderlaget vil bli mykere. Et annet "triks" jeg bruker er å legge liggeunderlaget i en lakenpose før jeg putter det inn i lomma i køya. Da bråker det ikke så fælt når jeg beveger meg om natta.

;-)

Er omtrent like høy som deg og har samme erfaring. Takk for tips om lakenpose! Har fått noen kommentarer på at jeg bråker usedvanlig mye når jeg kaver for å finne rett balansepunkt. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Ser ut til at jeg får låne en Draumr XL med XL liggeunderlag for å teste, kunne også låne vanlige Fjøl til normal Draumr, samt et Exped 9 LW (2cm tykkere en det jeg har) så da blir det litt testing på meg fremover, kan skrive her når jeg kommer frem til en konklusjon for hva som passer best for en på 184/85 og 95-100kg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei @HBL, kom du frem til noen konklusjon her? Jeg er selv 188cm, og står å lurer på å kjøpe en Draumr eller Draumr XL. Har akkurat kjøpt ett Exped 9 LW, og vil nødig kjøpe ett nytt underlag "kun" til køya. Amok skriver at man er nødt til å bruke deres XL Fjøl, med tilhørende Draumr og da faller poenget litt bort for meg, har du prøvd Exped LW i Draumr XL? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsV skrev (13 minutter siden):

Hei @HBL, kom du frem til noen konklusjon her? Jeg er selv 188cm, og står å lurer på å kjøpe en Draumr eller Draumr XL. Har akkurat kjøpt ett Exped 9 LW, og vil nødig kjøpe ett nytt underlag "kun" til køya. Amok skriver at man er nødt til å bruke deres XL Fjøl, med tilhørende Draumr og da faller poenget litt bort for meg, har du prøvd Exped LW i Draumr XL? 

Hei @LarsV Jeg vil nok råde deg til å gå for XL versjonen, er selv 184/85 og føler jeg er akkurat på grensa med vanlig Draumr. Benytter selv Exped 7LW og det fungerer greit til vanlig Draumr, men 9cm tykkelse er nok det aller beste.

Tips er å følge med i Outlet'en til Amok, der kan du få Fjøl XL og Fjøl Winterlight XL til godt rabattert pris.  Kan dessverre ikke uttale meg om hvordan et Exped 9LW vil fungere i en XL køye, men det vil fungere meget bra i en vanlig Draumr.  Fordelen med Winterlight underlaget er jo betydlig lavere vekt en Exped sine 7LW og 9LW dun-underlag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (22 minutter siden):

Ligge underlaget brukes vel som en strukturel del av køya? XL fjøl er 220 lang, om du da bruker et kortere underlag så blir dette tull i køya. Slik jeg har forstått dette.

@Diger Jotne Det stemmer det, etter en dialog med Amok rundt mitt Exped 7LW og at jeg opplevde at liggeunderlaget kunne "knekke" litt på midten som liggende, så svarte de med at det mest sannsynlig er tykkelsen 7cm mot deres 9cm liggeunderlag som kan utgjøre dette.

Chair-mode (sitte oppsett) vil nok være den funksjonen som fungerer dårligst med for kort liggeunderlag. Draumr er jo bygget slik at det er liggeunderlaget som avgjør om du kan bruke hengekøya eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HBL skrev (4 minutter siden):

@Diger Jotne Det stemmer det, etter en dialog med Amok rundt mitt Exped 7LW og at jeg opplevde at liggeunderlaget kunne "knekke" litt på midten som liggende, så svarte de med at det mest sannsynlig er tykkelsen 7cm mot deres 9cm liggeunderlag som kan utgjøre dette.

Chair-mode (sitte oppsett) vil nok være den funksjonen som fungerer dårligst med for kort liggeunderlag. Draumr er jo bygget slik at det er liggeunderlaget som avgjør om du kan bruke hengekøya eller ikke.

Dette var jeg ikke klar over, men gir jo mening. Har dere noen erfaring med andre køyer som står til samme stil i komfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikke noen særlige alternativer om du vil henge "på tvers "...

Nei det var sånn jeg hadde forstått det. Får se hva det blir til, godt tips å handle på outlet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger nå en Amok Draumr XL med Fjøl XL og Borg (tidligere tarp utgave) på finn.no til 4000,- god pakke pris det. Nypris på alt dette ligger vel på ca 5200,- nytt. 

Men ville personlig valgt Winterlight underlaget, da det er lettere og tåler alle sesonger mtp temperatur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsV skrev (24 minutter siden):

Dette var jeg ikke klar over, men gir jo mening. Har dere noen erfaring med andre køyer som står til samme stil i komfor? 

Amok har noen artikler/videoer som forklarer dette ganske bra på hjemmesiden. 

Størrelses guide - https://www.amokequipment.no/pages/draumr-guide

Anbefaling liggeunderlag - https://www.amokequipment.no/pages/pads-for-draumr (her nevnes også en del andre liggeunderlag fra forskjellige merker som Amok går god for til Draumr) 

Video av det hele: https://www.amokequipment.no/pages/pads-for-draumr-xl

Siterer fra hjemmesiden til Amok: Bare husk at Draumr XL-hengekøya kun kan brukes sammen med ett av våre 220 cm lange liggeunderlag (ettersom kortere liggeunderlag ikke gir nok strukturell støtte)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.