Gå til innhold
  • Bli medlem

Arc'teryx Alpha SV vs Norrøna Trollveggen Pro (igjen)


Prebb

Anbefalte innlegg

Er det noen som eier noen av jakkene og kan komme med både gode og dårlige sider ved jakkene? 

Fant noen gamle tråder, men siste er alpha AR mot Trollveggen. 

Har sett på Alpha AR, men den er mer sammenlignbar med den lette Trollveggen jakken, og den har ikke de lommene jeg ønsker. SV ser ut til å ha større lommer og en stor innerlomme. Noe som er praktisk på vinteren. 

Trollveggen har store utvendige lommer, og nå også litt mindre lommer bak de store lommene. Er dette for å varme hendene kanskje? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trollveggen GTX Pro jakka har ingen strammemulighet på hetta, altså ingen mulighet til å endre størrelsen på åpningen rundt ansiktet. Det synes jeg er litt pussig, men det går helt greit.  Alpha SV har stramming. Alpha er i 100D og Trollveggen 70D. Tipper det har en del å si for slitestyrken. Alpha virker hvertfall mye stivere og mer som en rustning som tåler alt. (har sett tråder her inne som forteller at den ikke tåler alt). 

Jeg kvittet meg med Alpha SV og har nå  Beta SV i stedet fordi Beta er noen få cm lenger.  Har også Trollveggen GTX Pro.  Alpha SV er den tøffeste jakka synes jeg, men litt kort for meg. 

Og ja, de små lommene er til å varme hendene skriver Norrøna selv her: Norrønas heimeside.

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er helt relevant for nyeste utgaven av Trollveggen pro, men forrige utgaven, som jeg hadde, var alt annet enn slitesterk. Begynte å nuppe etter kort tid, og etter et par års bruk sprakk "gummien" på sidene i glidelåsen på flere steder.

Endret av Oksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (53 minutter siden):

Trollveggen GTX Pro jakka har ingen strammemulighet på hetta, altså ingen mulighet til å endre størrelsen på åpningen rundt ansiktet. Det synes jeg er litt pussig, men det går helt greit.  Alpha SV har stramming. Alpha er i 100D og Trollveggen 70D. Tipper det har en del å si for slitestyrken. Alpha virker hvertfall mye stivere og mer som en rustning som tåler alt. (har sett tråder her inne som forteller at den ikke tåler alt). 

Jeg kvittet meg med Alpha SV og har nå  Beta SV i stedet fordi Beta er noen få cm lenger.  Har også Trollveggen GTX Pro.  Alpha SV er den tøffeste jakka synes jeg, men litt kort for meg. 

Og ja, de små lommene er til å varme hendene skriver Norrøna selv her: Norrønas heimeside.

Jeg har en norrøna tamok som er et par år gammel. Mitt problem med den er at den er for lang og lommene er dumt plassert slik at jeg ikke kan ha klatresele på behagelig. 

Oksen skrev (38 minutter siden):

Ikke sikkert det er helt relevant for nyeste utgaven, men forrige utgaven, som jeg hadde, var alt annet enn slitesterk. Begynte å nuppe etter kort tid, og etter et par års bruk sprakk "gummien" på sidene i glidelåsen på flere steder.

Hvilken jakke snakker du om? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden kjøpte jeg en Alpha SV, men etter et par dager tok jeg den tilbake til butikken. Den ble for kort, særlig foran, til mitt bruk, som er vandring på fjell og i skog. Arcteryx sier selv at det er en jakke til "alpint bruk", altså til klatring og krevende toppturer. Da skjønner jeg at det er en fordel med en jakke som ikke er for lang når man skal utføre akrobatiske krumspring i fjellveggen. Men som en typisk turjakke synes jeg ikke den var optimal. Så jeg byttet den i en Arcteryx Theta SVX, (enda mer Xtrem enn SV :-)  ). Den er lengre, og den jakken jeg har prøvd som gir best beskyttelse mot det meste. Den tar jeg på meg når zombie-apokalypsen inntreffer!! Synd de ikke produserer den lenger.
Men for min del er for korte skalljakker bare irriterende når det regner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (56 minutter siden):

Jeg har en norrøna tamok som er et par år gammel. Mitt problem med den er at den er for lang og lommene er dumt plassert slik at jeg ikke kan ha klatresele på behagelig. 

Hvilken jakke snakker du om? 

Gitt litt fort i svingene - det var Trollveggen pro

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv alpha sv og er godt fornøyd. Litt romsligere og lengre enn alpha ar. I tillegg tåler den så og si alt. Forholdsvis lett sammenlignet med tilsvarende produkter fra andre merker er den og. Jeg vurderte lenge mellom beta sv og alpha sv, og valget falt til slutt på sistnevnte. For min del ble beta sv litt for "baggy" og lang, så smaken er som baken der. Har også prøvd trollveggen pro, og for meg ble den for lang og tight over skuldrene/ryggen. Foreslår at du bestiller hjem noen av de du tenker er aktuelle, prøver de godt, også leverer du bare tilbake de du ikke vil ha :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (2 timer siden):

Har selv alpha sv og er godt fornøyd. Litt romsligere og lengre enn alpha ar. I tillegg tåler den så og si alt. Forholdsvis lett sammenlignet med tilsvarende produkter fra andre merker er den og. Jeg vurderte lenge mellom beta sv og alpha sv, og valget falt til slutt på sistnevnte. For min del ble beta sv litt for "baggy" og lang, så smaken er som baken der. Har også prøvd trollveggen pro, og for meg ble den for lang og tight over skuldrene/ryggen. Foreslår at du bestiller hjem noen av de du tenker er aktuelle, prøver de godt, også leverer du bare tilbake de du ikke vil ha :)

Skal gå å prøve Alpha SV i dag. Er litt usikker på størrelse. Medium i AR var litt tight med tykk genser under. Vil ha mulighet til å ha på isolasjon under, men samtidig ikke så romslig at det blir posete når jeg bare har ulltrøye under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde ikke fått inn SV enda, men bedyret at passform var som AR. Bestilte en SV fra fjellsport etter å ha forsikret meg om at det var siste versjon. Kundeservice sa det var "spring/summer 2020". Et Google-søk tilsier at jakken ble sluppet i august. En av jakkene som kostet 7999 var merket "nyhet", mens de til 7499 ikke var merket med det. 

Gir den et forsøk og returnerer om den ikke passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt storfornøyd med min Alpha SV. Kjempejakke. Jeg passer typisk akkurat XL, men jeg fikk bare tak i XXL på et supertilbud, og den er litt for stor selvfølgelig, men egentlig litt OK om man har tykk genser på seg e.l.

Det kan også lønne seg å følge med på https://outlet.arcteryx.com/no/no/ - de har av og til en del OK priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.