Gå til innhold
  • Bli medlem

Kokesystem med lite pakkvolum


panther

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et kokesystem / brenner og kjele som har lavt pakkvolum. I hovedsak til bruk for å koke vann året rundt og snøsmelting på senvinteren. Og litt fyring i teltet hvis det er litt kjølig...

Har i dag en Omnifuel, men synes det tar litt mye plass med brenner, bensin og kjele som alt må pakkes for seg. (Når jeg er på tur alene og har liten sekk). 

Er f.eks. jetboil e.l. håpløst til dette formålet? 

Takknemlig for tips 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal bruke gass bør du etter min mening ha en slangebrenner hvis du skal bruke den på kalde vinterdager slik at du kan snu gassboksen opp ned.

Jeg hadde et innlegg tidligere med bilder av noe som er rimelig kompakt (klikk innlegget nedenfor). Vær obs på et jeg ikke bruker Trangia sin gassbrenner. Jeg har den også, men synes ikke den fungerer særlig bra med gassboksen opp/ned (andre har bedre erfaringer enn meg med den). Min ser sånn ut (husker ikke hvor jeg kjøpte den): https://www.hektapatur.no/utstyr/turkjokken/gass-brennere/gosystem-gassbrenner-til-stormkjokken?gclid=CjwKCAjwh7H7BRBBEiwAPXjadmVSmSPQnEfmltXSEtC6VLqcuPcMTohmjQkOGh8CQQXaszBh0T-4wRoCwlEQAvD_BwE

 

 

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for jetboil, også bruker du omnifuel på de kalde dagene. Du kan smelte snø så lenge det ikke er alt for kaldt, men for å varme opp teltet er det litt lav effekt. Gassforbruket med jetboil er lavere enn diverse lette toppmonterte brennere og kjeler som på bildet til @Espen Ørud. Du kan også kokkelere med jetboil, men da er det lurt med adapter slik at du kan bruke andre kjeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (25 minutter siden):

Jetboil bør vel ikke brukes inne i et telt? Er ikke dette like store CO-produsenter som Windburner/Reactor?

Ingen brennere bør brukes inne i et telt. Velger du å gjøre det må du kjenne brenneren din og lufte godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nettopp lagd meg ett nytt sett til varierte turer. Bruker bål når jeg kan men har god erfaring med gassbrenner. Brukt en billig sak fra biltema som jeg har vært fornøyd med. Noen steder er det ikke alltid en finner noe egnet uten å ramponere skogen, da er det greit å ha med gassbrenneren. Det er også veldig behagelig til morrakaffen. Kjelen funker i bålet og på brenneren. Alt går oppi bålkjelen og så har jeg den i en pose så det ikke skal sote ned sekken. Bålkjelen er ny siden jeg klarte å legge igjen den jeg hadde i en gapahuk i sommer, håper neste mann får glede av den. Men har vært veldig fornøyd med denne typen.  Gassbrenneren er ny, kjøpte den siden den får plass i kjelen og for å dra gassesongen lenger ut i kulda. Jeg har bare brukt den 1 gang på en kort tur foreløpig og er første oppned brenner jeg har prøvd. Dæven det blir liv i den når man snur boksen.

Settet består av:

bålkjele på 0,9 liter

optimus Vega gassbrenner

100g gassboks

Tennstål

Vanntett pose på 4 liter

IMG_20201010_133242.jpg

IMG_20201010_133404.jpg

IMG_20201010_133531.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.