Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Hubba Tour 2 erfaringer?


Fenrisfrøya

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ikke erfaring med Tour 2, eller 3. Jeg har Tour 1 og er veldig fornøyd med teltet. Her er en link til en presentasjon av teltet rett etter kjøp. Linken inneholder også noen kommentarer / betraktninger rundt teltet.

Teltet vises også i praktisk bruk på noen av YouTube filmene mine etter 2018. 

PS! Dette teltet spretter opp og noen ganger ned i pris. Bør være mulig å få til under 5 lapper.  Ellers er det sånn at nyere telt enn mitt fikk ny type dukimpregnering.

Andre spørsmål? Fyr løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lekkasje er vel det dette teltet er mest kjent for. Problemet er diskutert i innlegget ovenfor også. Det er en del produsenter som leverer teltene sine med en tube seamsealer, det burde MSR også gjort. 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke MSR har klart å fikse dette. Mange produsenter har løst problemet med sømlekkasje, men ikke MSR. Jeg finner det ikke i sortimentet lenger og da er vel problemet løst for MSR. 

Problemløseren for oss som eier dette glimrende teltet er seamsealer. Kjøpes eller lages selv og påføres etter behov. Jeg har ingen erfaring med ferdigkjøpt seamsealer, men hjemmelagd guffe løste problemet på 30 minutter. Sømmene ble forseglet i 2018 og det holder enda. 

Teltet er så praktisk til min bruk at jeg glatt hadde kjøpt det igjen (men ikke til 6-7-8000,-),  selv om jeg vet det må sømtettes. 

På videoen under kan du se hvordan jeg sømtettet på 30min.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg har også vurdert å kjøpe dette teltet, for så å benytte sømtette middel, nettopp fordi dette teltet har de praktiske løsningene ingen andre telt har, og er godt egnet på enkelte turer hvor vekt ikke er avgjørende.Har du benyttet teltet i høyfjellet med litt vind? Hvordan oppfører teltet seg i vind, mtp løs duk/blafring og slag mot innertelt, avstand mellom innertelt og yttertelt? Har produsenten benyttet tråd som ikke eser etter den har blitt våt første gang? Hvordan er kvaliteten på glidelåser etc?Veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av spørsmålene er også omtalt i linken ovenfor med interresante kommentarer fra andre her på forumet. Men det er vel et år siden den tråden var aktiv og nå kan jeg legge til en god del netter til i dette teltet. 

Så ut fra enda flere bruksdøgn med teltet vil jeg svare slik:  

 

Fenrisfrøya skrev (2 timer siden):

Har du benyttet teltet i høyfjellet med litt vind? 

Jeg har brukt det på høyfjellet opp til +/- 1500 meter. Fra vindstille til ruskevær. En gang nå i år har jeg valgt å flytte teltet til et lunere sted. Hvordan og om teltet hadde stått greit vist jeg ikke flyttet får jeg ikke svar på.

Fenrisfrøya skrev (3 timer siden):

 Hvordan oppfører teltet seg i vind, mtp løs duk/blafring og slag mot innertelt, avstand mellom innertelt og yttertelt? 

Teltet er i utgangspunktet stramt som et pølseskinn. Ved temperaturfall som en gjerne får på fjellet fram mot kvelden og ved duggfall eller regn vil duken sægge. Dette skjer med alle telt som har tilsvarende duk.

Visst det i tillegg blåser opp, blir det naturlig nok både liv og leven fra duken. Problemet kan reduseres med etterstramming av barduner, eller rett og slett bruke en strikk for å ta opp slakk i bardunen. 

Avstand mellom inner og ytter er helt grei og god nok. Riktignok er ikke hempene særlig lange, men jeg vil anslå dem til ca 4-5cm uten at jeg har målt. Men måten inner er festet til ytter gjør at det bare er ved hempa det er liten avstand og siden teltet er så stramt er det ikke mulig å få dukkontakt der. Resten av duken mellom festene har minst det dobbelte i avstand og jeg har aldri opplevd at inner og ytterduk berører hverandre.

Fenrisfrøya skrev (3 timer siden):

Har produsenten benyttet tråd som ikke eser etter den har blitt våt første gang? Hvordan er kvaliteten på glidelåser etc?Veldig takknemlig for svar.

Jeg har ikke funnet ut hva slags tråd MSR bruker, ei heller kvaliteten. Nå var det ikke veldig mye lekkasje på mitt telt, men tråden trutnet i hvertfall ikke nok til å tette. Nå kan det jo hende at MSR også bruker en enklere måte å folde duken i skjøtene. Nå er ikke jeg sykyndig, men kanskje ville en annerledes/bedre sammenføyning av duken gjøre sømmene tettere. Kanskje er det dårlig valg av tråd, kanskje for tykk nål, kanskje for høy hastighet på nålen gjennom duken, kanskje for enkel sammenføyning av skjøter i duken. Ikke vet jeg, men lekker gjør det.

Glidelåser både i yttertelt og innertelt fungerer uten problem. Jeg vet ikke noe om kvalitet, eller merke, men de virker og de kjører seg ikke fast i stoffet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.