Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av packraft


Kimandresondbo

Anbefalte innlegg

Annonse
Kimandresondbo skrev (19 timer siden):

Skal kjøpe min første packraft, men det er så mange å velge i. Noen som har noen anbefalinger. Er bare 172 høy så trenger ikke noen xl utgave

Hvordan bruk ser du for deg? Korte turer på flatt vann, elverafting, lengre ekspedisjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd packraft, men hørt litt om det vi en bekjent, skal kanskje få testa litt. 

Vurder å la det være neste års prosjekt, og skal begynne å titte litt  på hva som finnes der ute. 

Jeg ser for meg en enkel båt for meg, med mulighet for ha plass til stor sekk (har em 85-100 l. ).. jeg vil bruke det for kos på dagsturer og som transport på turer med flere overnattinger i Marka. Er litt pyse og søker ikke action, så ser ikke for meg å bruke det i stryk, kun innsjøer, kanskje noen vassdrag jeg vet at det er lite fall/stryk. 

Noen som har noen tips om hva som kan passe mitt bruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet et par stk. 
Jeg er 187 og 100 kilo. 
Hadde for et år siden en Alpackaraft Denali Liama. Den ble litt snau til meg. Prøvde og å ha med huskytispa i den men det ble håpløst  lite plass så jeg solgte den etter kort tid. Det var langste versjon Alpackaraft hadde den gang som hadde spraycover. Virket som en solid og fin båt. Oppbevaringstrekket var trangt så det å pakke ned måtte gjøre nøye. Jeg bruker Recon pack på 125L som regel.

Nå har jeg en Kipara Char 285. Den er en del større enn den forrige. Så vidt jeg husker er den ca 40cm lengre. Den vil jo så klart da veie mer også. 
Jeg vurderte om jeg skulle ta 265 eller 285. 265 hadde nok fungert fint til meg. Dog var det med tanke om det skulle bli bikkje igjen samt at det ikke gjør noe om det er litt lengre på den. Tror vektforskjell på de er ca 200gr. Lengre båt blir mer retningsstabil. Denne har jo og avtagbar finne. Med en lang båt kan man og stroppe sekk litt mer inn i båten så den ikke er helt på baugen. Gir litt bedre sikt fremover b.la. 


Er du 172 vil nok Denali LIama være lang nok for deg, bedre plass tar du Mule.  Av Kipara så blir nok 285 litt lang. Men 245 eller 265 bør være bra.
MRS har jeg ikke testet men der er vel Microraft i størrelse L det som passer best. De har og en modell som heter Nomad. Litt annerledes bygget. Skal vistnok være litt raskere å padle og være fin i elv da den ser ut til å ha mer white water spraycover. Dog litt tyngre og dyrere. 
 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (På 5.10.2020 den 13.52):

Har testet et par stk. 
Jeg er 187 og 100 kilo. 
Hadde for et år siden en Alpackaraft Denali Liama. Den ble litt snau til meg. Prøvde og å ha med huskytispa i den men det ble håpløst  lite plass så jeg solgte den etter kort tid. Det var langste versjon Alpackaraft hadde den gang som hadde spraycover. Virket som en solid og fin båt. Oppbevaringstrekket var trangt så det å pakke ned måtte gjøre nøye. Jeg bruker Recon pack på 125L som regel.

Nå har jeg en Kipara Char 285. Den er en del større enn den forrige. Så vidt jeg husker er den ca 40cm lengre. Den vil jo så klart da veie mer også. 
Jeg vurderte om jeg skulle ta 265 eller 285. 265 hadde nok fungert fint til meg. Dog var det med tanke om det skulle bli bikkje igjen samt at det ikke gjør noe om det er litt lengre på den. Tror vektforskjell på de er ca 200gr. Lengre båt blir mer retningsstabil. Denne har jo og avtagbar finne. Med en lang båt kan man og stroppe sekk litt mer inn i båten så den ikke er helt på baugen. Gir litt bedre sikt fremover b.la. 


Er du 172 vil nok Denali LIama være lang nok for deg, bedre plass tar du Mule.  Av Kipara så blir nok 285 litt lang. Men 245 eller 265 bør være bra.
MRS har jeg ikke testet men der er vel Microraft i størrelse L det som passer best. De har og en modell som heter Nomad. Litt annerledes bygget. Skal vistnok være litt raskere å padle og være fin i elv da den ser ut til å ha mer white water spraycover. Dog litt tyngre og dyrere. 
 

Supert. Takk. Skal sjekke ut. 

Er 173 høy (eller lav?) 64 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (15 timer siden):

 Hvis du er opptatt av vekt på packraften, med din høyde, hadde jeg gått for Kipara 235 char. Har denne og er veldig fornøyd. Jeg er 179 cm og har akkurat plass med rette bein. Modellen har ekstra høy/kraftig baug for feste av rygg sekk på 20-30 kg. 

Takker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Alpackaraft Explorer 42 i noen år. Den er lang nok (150 innvendig) til å ha en sekk innvendig, noe som er enklere enn å montere den på fronten. Har ikke savnet spruttrekk da jeg padler stort sett bare på flatt vann. Har nå bestilt en MRS Microraft L med spruttrekk (virker som et bra pakketilbud med åre og pumpe) Den er litt kortere men mer enn lang nok til meg på 180. 

TZIP har jeg aldri følt noe behov for. Kjøp lang nok åre - gjerne 230 cm. 

Endret av RoyN
språk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (1 minutt siden):

Har hatt en Alpackaraft Explorer 42 noen år. Den er lang nok (150 innvendig) til å ha en sekk innvendig og noe som er enklere enn å montere den på fronten. Har ikke savnet spruttrekk da jeg padler stort sett bare på flatt vann. Har nå bestilt en MRS Microraft L med spruttrekk (virker som et bra pakketilbud med åre og pumpe) Den er litt kortere men mer enn lang nok til meg på 180. 

TZIP har jeg aldri følt noe behov for. Kjøpe lang nok åre - gjerne 230 cm. 

Fått kjørt noe særlig elv i den? 
Har en denali Llama, men skal oppgradere til en lengre båt nå før neste sesong, så blir enten Expl42 eller en Char Large fra Kipara. Begge ser like ut på papiret, men varierer litt i vekt og ikke minst pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjørt noe i elv unntatt sakteflytende elver- og hvittvann anbefales vel ikke uten spruttrekk. Har en litt kortere Kipara med spruttrekk til sønnen min og kvaliteten på den er også bra syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (1 minutt siden):

Har ikke kjørt noe i elv unntatt sakteflytende elver- og hvittvann anbefales vel ikke uten spruttrekk. Har en litt kortere Kipara med spruttrekk til sønnen min og kvaliteten på den er også bra syns jeg. 

Skal padle 450 kilometer med elv, men har tørrdrakt. Og bruker seriøst aldri disse trekkene. Sekken er jo pakket helt tørr, og så lenge jeg er pakket inn tørr og så er det ikke noe behov for å sitte innesperret i spruttrekket #klaus :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (På 8.10.2020 den 15.57):

Ja, enig i at spruttrekk er noe herk som jeg så og si aldri bruker. Og med tørrdrakt er du vel bra beskyttet :-) 

Litt upraktisk med tørrdrakt når du har med båten på langtur gjennom marka kanskje? 

Har jo aldri prøvd PR, men skal teste med en i morra (dobbel, uten spruttrekk). 

Som flere har nevnt, og som packraftnorge.no anbefalte for mitt bruk. MRS Microraft L. 

Blir spennende dette, håper dette er noe som jeg kan gå for. Er jo mange nydelige vann i Markene rundt Oslo som jeg kan boltre meg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (6 minutter siden):

Litt upraktisk med tørrdrakt når du har med båten på langtur gjennom marka kanskje? 

Har jo aldri prøvd PR, men skal teste med en i morra (dobbel, uten spruttrekk). 

Som flere har nevnt, og som packraftnorge.no anbefalte for mitt bruk. MRS Microraft L. 

Blir spennende dette, håper dette er noe som jeg kan gå for. Er jo mange nydelige vann i Markene rundt Oslo som jeg kan boltre meg på. 

Når man er ute å går ja? Da bruker man ikke drakt 

Bruker bare å ta på meg tørrdrakten når jeg skal ned elv, og evt dersom jeg skal krysse større vann og ser at det kan være potensiale for å være røff sjø. På vandring mellom vann, eller på paddeflatt vann når man er ute å fisker osv, bruker jeg ikke drakten. Men når vi skal ned elva, så er den på hele veien. Det er et absolutt minimum av hva man bør ha på seg av utstyr. Om man ser på de artiklene som legges ut om dødsfall i PR, så er så og si samtlige uten tørrdrakt... 

Endret av turboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

turboms skrev (1 time siden):

Når man er ute å går ja? Da bruker man ikke drakt 

Bruker bare å ta på meg tørrdrakten når jeg skal ned elv, og evt dersom jeg skal krysse større vann og ser at det kan være potensiale for å være røff sjø. På vandring mellom vann, eller på paddeflatt vann når man er ute å fisker osv, bruker jeg ikke drakten. Men når vi skal ned elva, så er den på hele veien. Det er et absolutt minimum av hva man bør ha på seg av utstyr. Om man ser på de artiklene som legges ut om dødsfall i PR, så er så og si samtlige uten tørrdrakt... 

Ser den. 

Men jeg tenker ikke, pr. i dag, ned elver/stryk. 

Er det mye vind, legger jeg heller ikke ut på tur i båt. 

Men først må jeg teste konseptet, om det er noe for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (10 minutter siden):

Ser den. 

Men jeg tenker ikke, pr. i dag, ned elver/stryk. 

Er det mye vind, legger jeg heller ikke ut på tur i båt. 

Men først må jeg teste konseptet, om det er noe for meg. 

Høres ut som en god plan. Jeg gikk først til innkjøp av drakt i år etter flere år ute i PR'en, ettersom vi nå skulle ta en lengre elv. 

Så skal du bare padle flatt vann, så er det like greit å bare avvente ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakt vil jo være en sikkerhet i elv. Skal man padle mye elver og stryk er det nok fint å ha drakt. Som regel er det ikke så mange ukene i året det er badetemp i vannet her til lands og mange steder ikke i det hele tatt enkelte sommeren. Har bare brukt PR et par ganger så langt på flatt vann og varmt vær. SKulle jeg dog finne på å ta noen turer i stryk nå på høsten ville jeg nok hatt drakt, og  hjelm uansett temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to stk som padlet øvre deler av Karasjohka i sommer i hver sin packraft. En MSR og en Kipara. Begge raftene er så stødige at det er for oss utenkelig å velte på flatt vann, selv med bølger. Gjennom strykene i elva hadde jeg 'ikke hjertet i halsen' en eneste gang. Men spruttrekket ville jeg ikke vært foruten da den tunge sekken på baugen bidrog selvfølgelig til at raften pløyde seg gjennom valser og bølger i strykene, i stedet for ri på toppene. Resultatet ble jo at vannet skyllet innover spruttrekket. Jeg måtte rigge meg til med en kopp som jeg måtte øse toppen av spruttrekket med jevne mellomrom. Ellers hadde vi begge vadebukse slik at vi ikke ble våte. Flytevest er en selvfølge. 

Slitestyrken på begge raftene er fenomenal. At vi subbet hardt nedi over 100 steiner er ikke overdrivelse. Det ble selfølgelige synlige riper under, men når jeg drog neglene over merkene var det ingen hakk eller striper å kjenne som hadde skadet duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke vært foruten spruttrekket. For det første så hindrer det vann fra åren å komme oppi båten, og for det andre er det praktisk når man fisker. Sprutrekket fungerer både som «linekurv» og «avkrokningsmatte» ved fluefiske fra PR. 
 

Edit: fant et bilde. I slike situasjoner er altså trekket meget praktisk: 69E1CCC2-201E-4179-A8C4-B32E7D692978.thumb.jpeg.689f6f3cc4ad9c3cdab7346b56ea74c6.jpeg

Endret av TOT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

anbefaler en packraft med fullt kajakk spruttrekk og thightstraps. da kan du padle mye røffere stryk og ha mer kontroll. glidelås bak er greit da du kan legge ting inne i båten og få en mer stabil båt enn en hvor du har alt i sekken i front. en alpacka gnarwhale eller kokopeli nirvana er gode alternativer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellelv skrev (21 timer siden):

anbefaler en packraft med fullt kajakk spruttrekk og thightstraps. da kan du padle mye røffere stryk og ha mer kontroll. glidelås bak er greit da du kan legge ting inne i båten og få en mer stabil båt enn en hvor du har alt i sekken i front. en alpacka gnarwhale eller kokopeli nirvana er gode alternativer

Kjøpte en MRS Microraft L. Spruttrekk, uten Tzip. Meget fornøyd. Er pyse, og ikke adrenalinsøkende, så holder meg til rolige Marka-vann. 4 turer, på en mnd nå  NYYYDELIG😁😁😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Kipara WW240 og har nylig kjøpt en Alpackaraft Yukon Yak til fruen (hun har jubileum på nyåret). 

Håpet er at vi skal få dette som en felles hobby som ikke bare er forbeholdt sommerhalvåret, men så lenge det er isfritt på elver og vann. 
Hva er deres erfaringer med padling i den kalde tiden? Hva slags type bekledning bruker dere? Er det noen triks for å isolere flåta fra temperaturene som kommer under ifra? 
Er det eventuelt andre ting som er verdt å nevne som ikke er kommet med over (og i de andre trådene på forumet)?

Ps. setter alltids pris på tips til flotte steder å padle 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.