Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips i elgjakt-perioden


virrma

Anbefalte innlegg

Neste uke er det høstferie og vi har selvsagt tenkt oss på tur. Utgangspunktet er Oslo, og siden ungen har brukket armen og går med gips er det greit å holde seg i (nokså) lettgått terreng. Vil jo ikke risikere at hun faller og slår opp bruddet eller noe sånt. I utgangspunktet tenker jeg skog, og har vært fristet av Finnskogen, men så slo det meg at det vel er elgjakt på denne tiden, og da vet jeg ikke hvor hyggelig det er å være på tur der. Noen tanker? Eller gode alternativer? Vi har 5 dager til rådighet og jeg kan kjøre et godt stykke. Vi regner med å ha med oss hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elgjakt er ikke noe problem. Om dere går på stier og telter på oversiktelige steder, så er dere ikke til hinder for jakta. Allemannsretten gjelder, og jegerne skal ha 100% kontroll på skuddene. Det eneste som kan være vanskelig er om dere har løs hund. Jeg jakter selv småvilt og telter i samme områder som det pågår elgjakt. Vi omgås uten problemer. 

Velg gjerne klær med litt sterke farger, så dere er lette å se. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (56 minutter siden):

Elgjakt er ikke noe problem. Om dere går på stier og telter på oversiktelige steder, så er dere ikke til hinder for jakta. Allemannsretten gjelder, og jegerne skal ha 100% kontroll på skuddene. Det eneste som kan være vanskelig er om dere har løs hund. Jeg jakter selv småvilt og telter i samme områder som det pågår elgjakt. Vi omgås uten problemer. 

Velg gjerne klær med litt sterke farger, så dere er lette å se. 

Enig med @Lompa. Hold dere på sti og legg dere til på oversiktlige plasser, så går det fint.
Bor selv midt i et vall og er ute hver dag med bikkja selv i jakta. Vi bare passer på å holde oss på stien og hører vi losen kommer pleier jeg å snu slik at jeg forstyrrer minst mulig.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste jaktlag er nok imøtekommende nå til dags. Selv om det garantert finnes noen unntak. Jeg jakter selv elg på Finnskogen. Riktig nok i  et område med lite "turtrafikk", men noen er vi da borti i løpet av høsten. Det er helt uproblematisk, men rådene til @Lompa er så absolutt gode.

Også vil jeg gjerne legg til. Ta gjerne kontakt med jegere som dere "kommer over" under veis, med mindre det er åpenbart at de sitter på post, og er vendt bort fra dere. Og er de ikke vendt bort fra dere, så gi dere til kjenne. Dialog er fint. Og det er greit for jegerne  vite om planene til andre brukere av marka. Det kan føre til at en utnytter annen trafikk, ved å være ekstra obs på dyr som kan komme fra områder som blir berørt. Det kan gjøre at en velger andre områder akkurat da, eller det kan før til en anmodning om å vente litt, eller velge en litt annen veg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.