Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralett utstyr - hva mangler vi i Norge?


Erlend Grønning

Anbefalte innlegg

Hei.

Her i Norge er det ikke så veldig mye utstyr som er i kategorien «ultralett» og turutstyr spesialisert til lange turer.

Hva føler du mangler på markedet i Norge av produkter og merker?

Hvilke produkter har du blitt nødt til å kjøpe fra utlandet for å tilfredstille dine krav?

Har selv kjøpt både sekk (fra Hyperlight Mountain Gear) og telt (fra Zpacks) for å komme ned på akseptabel vekt og komfor til ordentlig lange turer.

Endret av Erlend Grønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utvalget av sekker, telt og quilter føler jeg er ganske dårlig her i Norden men ellers syntes jeg det er et ganske bra utvalg for øvrig. Nå er ikke min ultrallette side så stor at jeg har kunnet forsvare og kjøpe slikt utstyr fra USA da prisen blir altfor høy - svak krone og dertil dårlig dollar kurs hjelper heller ikke på de siste årene :)

Du har allerede nevnt endel amerkianske merker som har mye og bredt utvalg, zpacks, hyperlight mountain gear, tarptent, Enlightened Equipment, Gossamer Gear, Mountain Laurel Designs (MLD). Alle disse har mye og stort utvalg innenfor ultralett og lett kategoriene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig ingenting som faller i kategorien ultralett, selv om jeg har byttet ut en del ting i lettere varianter opp gjennom årene. Det som slår meg etter å ha sett på Erik Normark er at jeg også kan pakke en sekk for 5-6 dager og komme ned i 10-12 kg, som da hadde blitt en tur med kun det nødvendige og lite av den "luksus"/komfort som jeg er vant til å ta med meg. Jeg kunne klart meg lenge med det, på betraktelig lengre turer, men det som da hadde økt vekten i all hovedsak hadde vært mat. Så blir jo spørsmålet, pakke 8 kg ekstra mat og komme opp i 18-20 kg, en vekt som vil reduseres daglig ettersom man spiser av lageret, eller bruke enda mer penger for å starte turen med 15-18 kg i stedet?

Jeg har jo sett på ultralett, det må innrømmes, men jeg ser jo at en del av dette utstyret ikke alltid er kompatibelt med mine 197cm, så da blir det i en del tilfeller egentlig ikke aktuelt.

Ultralett mat, ja takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ultralett er moro:-) Som reinsjeger har det gått sport i å få vekta på sekken lavest mulig, uten at det (i for stor grad) går ut over komfort og funksjonalitet. 
 

Føler at man kan få tak i det meste her i Norge, men man kommer til et punkt der det blir såpass snevert at man må handle i USA for å spare de siste 100’de grammene. Og da ryker pengene fort pga frakt, toll og svak krone som nevnt over her.. 

Kunne ha tenkt meg en norsk forhandler av Argali f. eks. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vi mangler? Vi mangler takhøyde!

Spøk/alvor satt til side - utfordringen med hva vi mangler begrenses gjerne av at de "store" produsentene av ultralett utstyr egentlig er bittesmå firmaer med to-tre ansatte og kun salg gjennom egne nettsider. Populariteten er avhengig av rykter og litt flaks, reklamebudsjettene er heller magre. Av den grunn blir det vanskelig å se for seg at norske butikker skal ta inn smale merker til salg for et marked som kun eksisterer på sære nettforum.

Når det er sagt - jeg kunne godt tenkt meg et bredere utvalg av 

1. sekker - få inn alternativer til Osprey, slik som GraniteGear og andre. To faktorer som oftere forekommer på UL-utstyr i forhold til tradisjonelle skandinaviske merker er topplokk - rulletopp med sidefesting kan jo være et godt alternativ, og for de skikkelige nerdene - mulighetene til å ta ut ryggavstiver. 

2. Soveposer - få inn quiltutvalg

3. Telt/tarp - Tarptent hadde vært gøy å se i norske butikker. 

Nå er jeg ingen fantast - og jeg må også se langt etter en del produkter. Jeg er riktignok ikke like lang som @Truant76, han slår med meg 8 cm, men mye på teltmarkedet for UL fordrer at man er under 1,80 meter..., det samme gjelder quilt også... Men jeg ser etter lettere produkter av andre årsaker (jeg er ikke bygget som Rambo)----

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

endred skrev (På 8.10.2020 den 11.12):

Ultralett er moro:-) Som reinsjeger har det gått sport i å få vekta på sekken lavest mulig, uten at det (i for stor grad) går ut over komfort og funksjonalitet. 

Betyr dette at du lar være å skyte reinsdyr? ;)

*Bare måtte..*

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.