Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko til vandring i Jotunheimen


Sherpas

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter nye fjellsko. Har de siste seks åra gått i et par La Sportiva Cube, temmelig ukomfortable og passer egentlig ikke min fot, får blå stortå hele tiden, og bare gleder meg til å få de av etter en 8-10 timers tur. Men de gjør jobben bra på brevandring med stegjern, og i bratt steinur. 
 

Er i startfasen her, så har bare prøvd Alfa Walk King på foten i butikk, virket ganske ok faktisk.. Har ganske brede føtter, og sliter som sagt med vonde og blå tær etter turene i fjellheimen. Går mye i Jotunheimen, så det blir endel av disse 9-10 timers turene med tung sekk i steinur, på brevandring, og røffe forhold. 
 

På listen over fjellsko jeg skal prøve er som nevnt Alfa Walk King, Alfa Glittertind, Crispi Scarven, og Scarpa Kinesis. Om noen har erfaringer med disse skoa, eller har andre tips som kunne passet her så er jeg veldig takknemlig for kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellsko er vanskelige å gi råd om, bortsett fra på generelt grunnlag. Føtter er veldig forskjellige, og sko blir derfor et høyst individuelt valg. Fjellsko som passer perfekt for meg kan være direkte ubehagelige for deg.
Men når det er sagt, er Alfa Walk King en velprøvd norsk klassiker gjennom mange år, det må være en av de mest solgte fjellskoene i Norge. Alfa er kjent for å ha såkalt nordisk lest, altså at de passer bra til litt brede føtter som mange nordmenn har. Mange sør-europeiske fjellsko vil oppleves litt trange (smale) for noen nordmenn.
Hvis du synes Walk King virket gode på foten din, skal du stole på førsteinntrykket og magefølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Walk King og Skarven. Foretrekker med god margin Skarven. Syns WK er litt upresis og ikke så god støtte. Litt «slafsete» :). Hvis du har blå tær har du kanskje for små sko. Husk at de bør bære store nok til at tærne ikke blir skviset i tupp når du går utover. Gjerne et helt nummer større enn vanlige sko.

Skarven er den beste fjellstøvelen jeg har vært borte i. Har brede føtter sjøl. Kan jeg trygt anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, DFM62 said:

Har Walk King og Skarven. Foretrekker med god margin Skarven. Syns WK er litt upresis og ikke så god støtte. Litt «slafsete» :). Hvis du har blå tær har du kanskje for små sko. Husk at de bør bære store nok til at tærne ikke blir skviset i tupp når du går utover. Gjerne et helt nummer større enn vanlige sko.

Skarven er den beste fjellstøvelen jeg har vært borte i. Har brede føtter sjøl. Kan jeg trygt anbefale.

Der kan man se hvor individuelt sko er. Jeg har også WK og Skarven, men min opplevelse av dem er motsatt av din :-) . Skarven er litt for trange (smale) på lengre turer når føttene hovner opp utover dagen, mens WK passer godt hele dagen. Jeg har aldri syntes de er slafsete. Men jeg har byttet ut innersålene med noe slags ergonomiske greier, de fungerer flott.
Jeg kunne ikke hatt Skarven et nummer større, da har de blitt slarkete i hælen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sherpas skrev (24 minutter siden):

Jeg finner ikke Crispi Scarven noen steder lenger, utgående modell kanskje? Tenkte at jeg også skulle teste ut Crispi Briksdal. Det virker som en "riktig" sko til mitt bruk, men må jo testes på foten først..

https://www.xxl.no/search?query=crispi+skarven&sort=relevance

Ser ut til å ha kommet en EVO modell av Skarven også, den kjenner jeg ikke - kanskje arvtager?

 

EDIT: jeg er på mitt andre par med Skarven og ingen av parene har krevd inngåing. Det har bare vært rett fra butikken og ut på tur - aldri problemer med gnag eller andre mistilpasninger. 

Endret av DFM62
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (21 minutter siden):

EDIT: jeg er på mitt andre par med Skarven og ingen av parene har krevd inngåing. Det har bare vært rett fra butikken og ut på tur - aldri problemer med gnag eller andre mistilpasninger. 

Samme opplevelse jeg har med Alfa WK. Men det er vel strengt tatt det som er definisjonen av "støvel som passer" - eller hvertfall burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (10 minutter siden):

Men det er vel strengt tatt det som er definisjonen av "støvel som passer" - eller hvertfall burde være.

Forsåvidt enig, men jeg tror også det reflekterer iboende kvaliteter i produktet. Å ta i bruk WK var sant nok også relativt smertefritt, selv om det ikke var fullt så rett fram som Skarven.

I motsatt ende hare jeg også et par med Alfa Bever Pro - de holdt jeg på å kaste i søpla flere ganger i løpet av det første året. Rett og slett et helvete. - før de plutselig en dag bare sluttet å gnage. Skal aldri mer kjøpe høyskaftede støvler. Løfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (23 minutter siden):

Hmmm Skarven veier - Vekt 678 gram ( i str. 42). Skarven Evo veier - Vekt 890 gram ( i str. 42). Briksdal veier samme - 890. Det erjo en nokså betydelig vektøkning på en sko som ikke var særlig lett i utgangspunktet. Briksdal har bra pris hos Fjellsport, men få størrelser på lager

Skarven veier 678 pr sko, dvs 1356 pr par. Så Briksdal er endel lettere, veier bare 890 gram pr par. Finner ingen som har min størrelse i Briksdal (47 el 48) dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd endel sko i butikk, Alfa Walk King, Alfa Glittertind og Crispi Skarven. Mottok to par av Crispi Briksdal fra Jakt&Friluft i posten i dag, str 47 og 48. Paret i str 48 satt som et skudd (har nok gått i for korte sko tidligere da jeg litt for ofte får blå negler).

Herlig sko å ha på foten, overlegen i forhold til alle de andre jeg har prøvd. Briksdal er relativt brede og passer godt min fot, men virker samtidig tighte og gode i passformen. Med andre ord så tror jeg at jeg har funnet de perfekte skoa og går for disse!!  Gleder meg til første tur!

Må skryte litt av Jakt&Friluft, meget bra utvalg og en utrolig rask levering (dagen etter bestilling). Samt gode priser.

Crispi.jpg

Endret av Sherpas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.