Gå til innhold
  • Bli medlem

Luxe hiking - men hvilken modell?


ost

Anbefalte innlegg

Minipeak eller heaxpeak? 

Kanskje det er jeg som liker å være litt utradisjonell eller bare lommeboken som er slunken, men jeg er altså på jakt etter en til tomannstelt til meg og bikkja. Primært går vi i skog, men vidda kan også bli besøkt. Tre sesonger. 

Bikkja er 30 kg+, jeg er 190 cm.

Har lenge sett på pyramidetelt, jeg er av den lite tøyelige sorten og trenger litt plass i høyden når buksa skal av og på og liker meg ikke når jeg føler jeg trer på meg teltet like mye som buksa.

Luxe hiking produserer pyramidetelt for alt fra 1 til flerfoldige personer. De to nevnt innledningsvis er det jeg ser mest på. Er det noen som har konkrete brukererfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@zimwalker ja, men har nå sett den en gang til :).

Dette er jo et skudd i blinde, jeg spør om brukererfaringer på et forum der kun Helsport eller Hilleberg er godt nok, men det er jo lov å håpe at det finnes andre vanlige mennesker som lusker i skyggene og kanskje sitter inn med erfaringer.

Hexpeak minner jo mye om gamle Go-lite Shangri-la 3, uten at jeg har sett nærmere på målene. Den er jo også ca 350 gram lettere på ytterteltet (650 mot 1000), mens innerteltet til minipeak er ca 100 gram lettere enn heaxpeak sitt (500 mot 600). Minipeak har to innganger og to toppventiler, men noe slakere helning på teltvegg som jo stjeler mer plass for lange personer. Ellers er de like høye. 

Hvor kjøpte du ditt Minipeak XL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mitt fra USA. Men om du googler ser du at de har forhandlere også i Europa, dog ikke Norge så vidt jeg vet.

Merk at for Minipeak (ikke XL) skriver Luxe om innerteltet "The solo inner uses less than half of the pyramid tent and has room to fit one person, under 6 feet tall, with plenty of space".

Så om du er 1.90 (6,23 feet), så vil nok et XL være et tryggere valg.

Her er var Backbacking ligth i Danmark(*) skriver om Minipeak XL (under "our take"): "The tent is massive, or at least massive for a solo tent, and even someone as tall as me at 190cm fits very comfortably. Without the inner, then somebody much taller would fit without too much hassle.  (* backpackinglight.dk/tents/one-person-tent/luxe-outdoor-minipeak-xl-pyramid-3p )

Så jeg tror nok du vil få mer glede av et Minpeak XL enn et Minipeak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har et HMG Ultamid 2 og det tåler overraskende mye vind. Det er laget i Dynema Composite Fabrice. Det er helt "dødt" materiale som ikke endrer seg når det går fra kaldt til varmt og motsatt. Den største utfordringen med nylon er at du vil oppleve sig ved temperaturendring.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.