Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursko med god ankelstøtte til bred forfot


SRosenborg

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en tursko med god ankelstøtte og til bred forfot. Jeg har prøvd en god del fjellsko, men synes disse blir noe tunge til mitt bruk. Kortere toppturer, 1-3 timer på sti er ofte det jeg går mest i. De skoene som foreløpig har passet best er Crispi Skarven og Alfa Walk Queen. Eneste minus på Alfa Walk Queen er at de presser på innsiden av foten, ved ankelkulen (har ikke prøvd lightversjonen) . Begge skoene opplever jeg som tunge fjellsko, men har den ankelstøtten jeg trenger. Noen som har andre tips til lettere tursko og ikke tunge fjellsko? 

Vært inne på tanken på Alfa Mesa Perform, men ikke prøvd de. Ønsker også sko som ikke er så fargesprakende 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titt litt i denne tråden     /topic/49658-passform-på-fjellstøvler/#comments  om det som sies der om ulike merker og deres passform. Er vel bare menn som har postet der til nå, men det som sies om ulike merker vil jeg tro også gjelder for damemodellene. Der ser du også flere som nevner merket Altra, for eks. Altra Lone Peak Mid, som jo er en lett ankelhøy terreng-sko og som jeg tror finnes i damemodell også.  Et søk på  prisjakt.no kan fortelle hvem som ev. fører den modellen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Alfa Orre, som er en lett og vedlikeholdsfri fjellsko. Er ikke helt plattfot, men har en noe bredere fot enn normalt, og for meg er Alfa Orre skoene de mest behagelige skoene jeg har. Så behagelig faktisk at jeg kjører bil med dem og bruker dem i hverdagen når det er full vinter her i nord. Jeg vil ikke si de er ekstremt bred, men jeg føler heller ikke at det presser noen steder. Dette kan være individuelt og vanskelig å "oversette" på nett, så anbefaler uansett å prøve dem på. Men Alfa Orre kan anbefales som en lett fjellsko med god nok ankelstøtte. Vekt er 450 g pr støvel (EU 38) der Walk Queen er 650 g pr støvel (EU 38). De er også nøytral i fargen med blå detaljer for kvinner.

Du finner dem ikke på Alfa sine sider akkurat nå ettersom det er en utgående modell, men det vil også si at du kan få et godt tilbud på dem i visse nettbutikker hvis de har din størrelse igjen. Til våren kommer det en ny modell som skal erstatte Orre.

Hvis du velger å gå for noen lavere tursko så kan jeg anbefale å bruke noen korte gamasjer hvis du er bekymret for at skoen ikke skal gi nok beskyttelse for vann og søle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.