Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplasser byfjellene i Bergen


arif1998

Anbefalte innlegg

Hei, har en del erfaring og noen steder jeg liker å telte i byfjellene, lurte på om noen andre hadde noen gode tips for fine teltplasser på byfjellene i Bergen. Trenger ikke å være oppe på fjellet men så lenge man blir litt sliten og har fin utsikt

Endret av arif1998
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
zimwalker skrev (16 minutter siden):

Ingen konkrete forslag, men for den som vil titte fra sofa kroken kan jo NRKs "7-fjellsturen fjell for fjell" anbefales https://tv.nrk.no/serie/7-fjellsturen/2020/DVNA28001220/avspiller :)(Skjønt de gode teltplassene ligger kanskje ikke akkurat synlig fra stiene de filmer fra...)

Dette var ingen dum ide! Denne har jeg sett men ikke tenkt på å bruke den til å finne teltplass, skal se den igjen jeg, takk👍🏼☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at byfjellene har restriksjoner for camping i nedslagsfeltet for drikkevann. Det er ikke store området man faktisk har lov overnatte i. 

https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/byfjellene/turinformasjon/her-kan-du-telte-i-byfjellene

Det føres oppsyn med dette, og mange turgåere er snare med å melde uregelmessigheter. 

Med det sagt. Det er fine steder å overnatte ved Hauggjelsvarden. Da får man utsikt mot Arna og soloppgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @Prebb over meg her. Ulriken er det fineste området, men virkelig ikke mange steder å overnatte. Hauggjelsvarden og området rundt er kanskje den fineste plassen.

Hvis man vil ha byutsikt så har jeg funnet en liten krok rett nord-vest for tårnet. Nå som de har bygget ziplinen like i nærheten så er vel plassen mer åpenbar enn den var før, men om man kommer opp sent og drar tidlig igjen så tror jeg ikke man vil møte særlig på folk. Plassen ligger på vestsiden av "ryggen", så det er teknisk sett utenfor nedslagsfeltet.

Link til kart: https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=17&lat=6732435.76&lon=-29232.34&markerLat=6732435.757851518&markerLon=-29232.340695798397&panel=searchOptionsPanel&sok=Ulriksskaret

60°22'46.0"N 5°22'42.0"E

711377a5b79a65c89c91dbde75f31334.jpg.2da2088c7bed834b9f6f421faecf0689.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (10 timer siden):

Husk at byfjellene har restriksjoner for camping i nedslagsfeltet for drikkevann. Det er ikke store området man faktisk har lov overnatte i. 

https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/byfjellene/turinformasjon/her-kan-du-telte-i-byfjellene

Det føres oppsyn med dette, og mange turgåere er snare med å melde uregelmessigheter. 

Med det sagt. Det er fine steder å overnatte ved Hauggjelsvarden. Da får man utsikt mot Arna og soloppgang. 

ja fått med meg at det ikke er så veldig mange steder å telte på byfjellene pga nedslagsfeltet. Men tusen takk for tips, skal få tatt meg en tur dit☺️👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (8 timer siden):

Støtter @Prebb over meg her. Ulriken er det fineste området, men virkelig ikke mange steder å overnatte. Hauggjelsvarden og området rundt er kanskje den fineste plassen.

Hvis man vil ha byutsikt så har jeg funnet en liten krok rett nord-vest for tårnet. Nå som de har bygget ziplinen like i nærheten så er vel plassen mer åpenbar enn den var før, men om man kommer opp sent og drar tidlig igjen så tror jeg ikke man vil møte særlig på folk. Plassen ligger på vestsiden av "ryggen", så det er teknisk sett utenfor nedslagsfeltet.

Link til kart: https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=17&lat=6732435.76&lon=-29232.34&markerLat=6732435.757851518&markerLon=-29232.340695798397&panel=searchOptionsPanel&sok=Ulriksskaret

60°22'46.0"N 5°22'42.0"E

711377a5b79a65c89c91dbde75f31334.jpg.2da2088c7bed834b9f6f421faecf0689.jpg

 

Tusen takk! Her skal jeg få tatt meg en tur, Ulriken er nok favoritten, så dette var et godt tips. Og takk for at du har gjort det enkelt å finne fram👍🏼

Endret av arif1998
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også fint i området Eikelifjellet og Gravdalsfjellet i Kanadaskogen. Hele skogen byr på lite besøkte plasser så lenge du holder deg borte fra de travleste stiene. Det er også mange fine hengekøyeplasser her. Ville tatt med vann. Stoler ikke helt på de vannene i området. 

Det er også et par fine plasser på Lyderhorn og Ørnafjellet. Disse er ikke like bortgjemte, men de byr til gjengjeld på god utsikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2018-utfordringen min var minst en ute-overnatting hver måned, og de er markert med tall som i månedsnummer i dette kartet:  https://kart.gulesider.no/m/1Gvxa

Ikke alle overnattingene var i byfjellene i Bergen, men både Lyderhorn, Damsgårdsfjellet, Holefjellet, Olsokfjellet, og Storhaugen ble besovet ila det året :) (sistnevnte er er ikke helt innafor ...). Noen bilder og ord ble rapportert i utfordringstråden:

 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (4 timer siden):

Det er også fint i området Eikelifjellet og Gravdalsfjellet i Kanadaskogen. Hele skogen byr på lite besøkte plasser så lenge du holder deg borte fra de travleste stiene. Det er også mange fine hengekøyeplasser her. Ville tatt med vann. Stoler ikke helt på de vannene i området. 

Det er også et par fine plasser på Lyderhorn og Ørnafjellet. Disse er ikke like bortgjemte, men de byr til gjengjeld på god utsikt. 

Ja! jeg bor jo i nipedalen så kanadaskogen ligger ikke langt unna, helt enig med deg at utenfor stiene er det mye bedre, kan til tider være vanskelig med teltplass men hengekøye er her supert der. Og nei vannet der skal du ikke stole på! bodd her siden jeg var liten og vært mye greier med det vannet :)

Endret av arif1998
Lenke til kommentar
Del på andre sider

a_aa skrev (3 timer siden):

2018-utfordringen min var minst en ute-overnatting hver måned, og de er markert med tall som i månedsnummer i dette kartet:  https://kart.gulesider.no/m/1Gvxa

Ikke alle overnattingene var i byfjellene i Bergen, men både Lyderhorn, Damsgårdsfjellet, Holefjellet, Olsokfjellet, og Storhaugen ble besovet ila det året :) (sistnevnte er er ikke helt innafor ...). Noen bilder og ord ble rapportert i utfordringstråden:

 

 

Tusen takk! mange av disse stedene er rett utenfor døren min, så her skal jeg prøve meg på en del overnattinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.