Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskestang og fiskesnelle- tips?


KS10

Anbefalte innlegg

Hei. Skal ha meg ny fiskestang for innlandsfiske. Ser meg ut stang med kastevekt på ca 3-15/18 gram og 8-9 fot. Skal primært brukes med sekk på fjellet + i skogen etter ørret, røye, abbor etc. Trenger derfor forslag til gode stenger til maks 1500,-. Fint om den er 4-delt. 

Har sett på berkley phazer pro 2 og Lawson Explorer g4. Er dette gode stenger? 

Trenger også en god snelle som går til stanga. Helst under 2000,-. Hvilke forslag har dere? Anbefaler dere 1000, 1500 eller 2500-snelle?

Alle forslag tas imot med stort takk 😊

Hilsen en som er forholdsvis nybegynner på fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig ville jeg normalt benyttet 1500-snelle til formålet du beskriver...

Siden jeg er veldig fan av dobbelsveiv ville jeg akkurat i dag valgt denne på tilbud: 

https://www.skittfiske.no/shimano/120822/shimano-stradic-gtm-1500-rc

(2500-modellen er satt ned ytterligere en hundrelapp)

 

Jeg har Stradicsneller som er 15 år gamle og går knirkefritt med litt olje osv annethvert år. Altså vesentlig sjeldnere enn bilen til tross for at jeg tipper jeg fisker mer enn gjennomsnittet (om enn ikke kun med de snellene)

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Espen Ørud said:

Personlig ville jeg normalt benyttet 1500-snelle til formålet du beskriver...

Siden jeg er veldig fan av dobbelsveiv ville jeg akkurat i dag valgt denne på tilbud: 

https://www.skittfiske.no/shimano/120822/shimano-stradic-gtm-1500-rc

(2500-modellen er satt ned ytterligere en hundrelapp)

 

Jeg har Stradicsneller som er 15 år gamle og går knirkefritt med litt olje osv annethvert år. Altså vesentlig sjeldnere enn bilen til tross for at jeg tipper jeg fisker mer enn gjennomsnittet (om enn ikke kun med de snellene)

De var dessverre begge utsolgt. Hva er grunnen til at du anbefaler 1500 og ikke 2500? Er det stor forskjell mellom disse? Kan være jeg sporadisk vil fiske etter litt gjedde også. Vil en 3-18 grams berkley phazer pro 2 (8.6 fot) med 1500 eller 2500-snelle bli for puslete? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var for øvrig salg på en lang rekke gode haspelsneller til der så jeg. 

Jeg har fisket 6 og 7 kilos gjedde med 500-snelle og 0-7g stang på 5 fot så det går, men det er ikke førstevalget.... 😉

Jeg glad i at snellene ikke er større enn nødvendig. Det er en personlig preferanse som ikke alle deler. Noen vil heller ha en allround de kan bruke til flere typer fiske. Da blir de gjerne litt små til noe og litt store til noe annet. 

( Det skal sies at jeg totalt sikkert har rundt 20 fiskesneller til forskjellig bruk)

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt i tvil på om jeg heller ville ha en lettere snelle og bestilte en stradic 1000FLHG i tillegg for å sammenligne mellom den og 1500 gtm rc. 

Er det noen forskjell i kvalitet mellom disse foruten vekt og for/bakbrems? Hva anser dere som det beste kjøpet til min berkley phazer pro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En snelle med frontbrems har større bremseflate og normalt bedre brems. Snellen er også normalt fysisk mindre. Jeg har derfor normalt frontbremssnelle til korte stenger fordi jeg synes det balanserer bedre. 

Forskjellen i brems er lite vesentlig til det meste av normalt innlandsfiske. Det er viktigere at brukeren forstår bruken av brems. 

Kvaliteten på begge snellene er av en type som skal gi problemfri bruk med enkelt vedlikehold i årevis så lenge man oppbevarer snellen kurant når den ikke er i bruk (dvs f.eks å redusere bremsen til minimum) og ikke lar den sitte på en stang som henger på hytteveggen hele året...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tidligere i år kjøpte jeg meg en 9'2'' Savage Gear Parabellum 5-18g. Bruker denne til Sjøørret fiske men egner seg godt til Abbor og andre arter. Denne stangen kommer i både to delt som jeg har og fire delt. Denne stangen er utrolig fleksibel og morsom å fiske med. Har også kjøpt den i en stivere versjon 7-23g å må bare si denne serien er helt rå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.